Propunerile populiste
privind dările pe 2016, pagubă de 19 milioane de lei în bugetul local
·
Suma este comparabilă ca ordin de mărime cu alocările
financiare prevăzute pentru întreţinerea şi repararea străzilor în anul
2015.
·
„Îmi permit să spun că, pe medie aritmetică ponderată,
taxele şi impozitele locale în 2016 sunt, în proporţie de 90%, la fel ca în
2015”, a declarat şeful municipalităţii, Ion Lungu.
Consiliul Local Suceava a
aprobat ieri, în şedinţă de îndată, nivelul taxelor şi impozitelor locale
pentru anul 2016. Cu o săptămână în urmă, ca urmare a numeroaselor întrebări şi
neclarităţi pe care aleşii le-au avut, edilul-şef Ion Lungu şi-a retras
proiectul de hotărâre de pe ordinea de zi. Între timp, specialiştii aparatului
propriu al primarului au făcut mai multe simulări, iar între conducerea
executivului şi membrii deliberativului au avut loc întâlniri informale. Şeful
administraţiei locale spune că, astfel, s-a decis luarea în calcul a coeficientul
minim stabilit de Codul fiscal pentru aplicarea acestuia la baza impozabilă,
astfel încât sumele care vor fi achitate de contribuabili să rămână la nivelul
celor din anul în curs. „Pe simularea care s-a cerut nivelul minim la toate
impozitele şi taxele locale, ceea însemnă un minus de 19 milioane de lei, comparativ cu ceea ce se datora în anul
2015, la fundamentarea bugetului. Am făcut acea corectură în ceea ce priveşte
impozitul la persoane fizice nerezidenţiale, aplicându-se 0,2%, în loc de 1,3%,
în ideea că în această categorie erau prinse şi garajele, pentru care - ca o
anomalie - trebuia achitată suma de 500 de lei, faţă de 100 de lei pe un
apartament. Îmi permit să spun că, aplicând media aritmetică ponderată, taxele
şi impozitele locale în 2016, în proporţie de 90% sunt la fel ca în 2015. Avem
termen limită data de 7 noiembrie, pentru a aproba aceste taxe şi impozite
locale, iar în acele situaţii în care vor apărea anomalii, prin noul Cod fiscal
avem posibilitatea să le corectăm în Consiliul Local, cu reduceri sau eşalonări”,
a apreciat şeful executivului sucevean, adăugând că o majorare a dărilor nu
poate fi luată în calcul, deoarece populaţia nu are putere de plată şi nu este
în stare să-şi achite obligaţiile nici măcar la nivelul lor actual.
Prin indicii minimi
impuşi de Codul fiscal vor creşte, totuşi, printre altele, taxele pentru
reclamă, afişaj şi publicitate, impozitele pentru autovehicule cu masa mai mare
de 12 tone şi impozitul pentru terenuri ocupate de construcţii. Consilierul local Marcele Roibu (PNL) a
remarcat că bugetul dezvoltare a municipiului depinde şi de mărimea taxelor şi
impozitelor. „Nu suntem de acord cu nicio măsură populistă de reducere la
cote minime, pentru că dorim un oraş dezvoltat, cu străzi asfaltate, cu blocuri
vopsite, cu parcuri şi locuri de joacă pentru copii. Dacă vrem buget de
dezvoltare, ne trebuie impozite şi taxe pe măsură, dar echilibrate, într-adevăr”,
a spus liberalul Marcel Roibu.
Ca exemplu de calcul, potrivit Legii nr.
227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pentru clădirile rezidenţiale şi cele
anexe, datorat de persoanele fizice, se calculează prin aplicarea cotei de
0,08% la valoarea impozabilă a imobilului respectiv. În cazul clădirilor
rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice,
impozitul pe calculează prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii impozabile
a clădirii. Astfel, pentru o garsonieră se va plăti 64 de lei pe an, iar pentru
un apartament cu 4 camere -193 de lei, respectiv cu 1 leu mai puţin decât în
anul 2015. În baza celui calcul, sucevenii care locuiesc în apartamente cu 2
camere sau apartamente cu 3 camere vor avea de scos din buzunar aceeaşi sumă ca
şi în anul trecut. Pentru anul viitor,
conducerea executivului local a propus, iar deliberativul a aprobat, acordarea
bonificaţiei de 10% pentru plata cu anticipaţie, până pe 31 martie 2016, a
impozitului pe clădiri, impozitului pe teren şi impozitului pe mijloacele de
transport, datorate de persoanele fizice şi persoanele juridice. Impozitele şi
taxele locale datorate de contribuabilii cu domiciliul sau sediul sau punct de
lucru în reşedinţa de judeţ constituie o importantă sursă de venituri pentru
cheltuielile publice finanţate din bugetul municipal. Veniturile proprii ale
bugetului local sunt constituite din impozitul şi taxa pe clădiri, impozitul şi
taxa pe teren, impozitul pe mijloacele de transport, taxa pentru eliberarea
certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, taxa pentru folosirea mijloacelor
de reclamă şi publicitate, impozitul pe spectacole, alte taxe locale, amenzile
şi penalităţile aferente impozitelor şi taxelor locale, precum şi taxele
extrajudiciare de timbru.