05 noiembrie 2015

Propunerile populiste privind dările pe 2016, pagubă de 19 milioane de lei în bugetul local  
·        Suma este comparabilă ca ordin de mărime cu alocările financiare prevăzute pentru întreţinerea şi repararea străzilor în anul 2015.   
·        „Îmi permit să spun că, pe medie aritmetică ponderată, taxele şi impozitele locale în 2016 sunt, în proporţie de 90%, la fel ca în 2015”, a declarat şeful municipalităţii, Ion Lungu.
Consiliul Local Suceava a aprobat ieri, în şedinţă de îndată, nivelul taxelor şi impozitelor locale pentru anul 2016. Cu o săptămână în urmă, ca urmare a numeroaselor întrebări şi neclarităţi pe care aleşii le-au avut, edilul-şef Ion Lungu şi-a retras proiectul de hotărâre de pe ordinea de zi. Între timp, specialiştii aparatului propriu al primarului au făcut mai multe simulări, iar între conducerea executivului şi membrii deliberativului au avut loc întâlniri informale. Şeful administraţiei locale spune că, astfel, s-a decis luarea în calcul a coeficientul minim stabilit de Codul fiscal pentru aplicarea acestuia la baza impozabilă, astfel încât sumele care vor fi achitate de contribuabili să rămână la nivelul celor din anul în curs. „Pe simularea care s-a cerut nivelul minim la toate impozitele şi taxele locale, ceea însemnă un minus de 19 milioane de  lei, comparativ cu ceea ce se datora în anul 2015, la fundamentarea bugetului. Am făcut acea corectură în ceea ce priveşte impozitul la persoane fizice nerezidenţiale, aplicându-se 0,2%, în loc de 1,3%, în ideea că în această categorie erau prinse şi garajele, pentru care - ca o anomalie - trebuia achitată suma de 500 de lei, faţă de 100 de lei pe un apartament. Îmi permit să spun că, aplicând media aritmetică ponderată, taxele şi impozitele locale în 2016, în proporţie de 90% sunt la fel ca în 2015. Avem termen limită data de 7 noiembrie, pentru a aproba aceste taxe şi impozite locale, iar în acele situaţii în care vor apărea anomalii, prin noul Cod fiscal avem posibilitatea să le corectăm în Consiliul Local, cu reduceri sau eşalonări”, a apreciat şeful executivului sucevean, adăugând că o majorare a dărilor nu poate fi luată în calcul, deoarece populaţia nu are putere de plată şi nu este în stare să-şi achite obligaţiile nici măcar la nivelul lor actual.
Prin indicii minimi impuşi de Codul fiscal vor creşte, totuşi, printre altele, taxele pentru reclamă, afişaj şi publicitate, impozitele pentru autovehicule cu masa mai mare de 12 tone şi impozitul pentru terenuri ocupate de construcţii.  Consilierul local Marcele Roibu (PNL) a remarcat că bugetul dezvoltare a municipiului depinde şi de mărimea taxelor şi impozitelor. „Nu suntem de acord cu nicio măsură populistă de reducere la cote minime, pentru că dorim un oraş dezvoltat, cu străzi asfaltate, cu blocuri vopsite, cu parcuri şi locuri de joacă pentru copii. Dacă vrem buget de dezvoltare, ne trebuie impozite şi taxe pe măsură, dar echilibrate, într-adevăr”, a spus liberalul Marcel Roibu.          
 Ca exemplu de calcul, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pentru clădirile rezidenţiale şi cele anexe, datorat de persoanele fizice, se calculează prin aplicarea cotei de 0,08% la valoarea impozabilă a imobilului respectiv. În cazul clădirilor rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul pe calculează prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Astfel, pentru o garsonieră se va plăti 64 de lei pe an, iar pentru un apartament cu 4 camere -193 de lei, respectiv cu 1 leu mai puţin decât în anul 2015. În baza celui calcul, sucevenii care locuiesc în apartamente cu 2 camere sau apartamente cu 3 camere vor avea de scos din buzunar aceeaşi sumă ca şi în anul trecut.   Pentru anul viitor, conducerea executivului local a propus, iar deliberativul a aprobat, acordarea bonificaţiei de 10% pentru plata cu anticipaţie, până pe 31 martie 2016, a impozitului pe clădiri, impozitului pe teren şi impozitului pe mijloacele de transport, datorate de persoanele fizice şi persoanele juridice. Impozitele şi taxele locale datorate de contribuabilii cu domiciliul sau sediul sau punct de lucru în reşedinţa de judeţ constituie o importantă sursă de venituri pentru cheltuielile publice finanţate din bugetul municipal. Veniturile proprii ale bugetului local sunt constituite din impozitul şi taxa pe clădiri, impozitul şi taxa pe teren, impozitul pe mijloacele de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor, taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate, impozitul pe spectacole, alte taxe locale, amenzile şi penalităţile aferente impozitelor şi taxelor locale, precum şi taxele extrajudiciare de timbru.