Suceava, oraş comercial
·
De construirea şi funcţionarea complexurilor de retail multinaţionale
se leagă existenţa a 5.000 de locuri de muncă din reşedinţa de judeţ.
·
Mallurile, supermarketurile şi hypermarketurile plătesc la buget taxe
şi impozite în lipsa cărora finanţarea serviciilor locale ar fi în mod real
afectată.
În condiţiile închiderii, de-a
lungul anilor, a fostelor întreprinderi din zonele industriale Burdujeni şi
Şcheia din municipiul Suceava, implicit ale regresului activităţilor
caracteristice acestui sector, expansiunea comerţului cu amănuntul s-a dovedit
a fi mai degrabă un mijloc de menţinere la un nivel rezonabil a vieţii
economico-sociale din municipiul Suceava. Cel puţin aşa lasă de înţeles primarul Ion Lungu, conform căruia, în mod direct sau
indirect, de înfiinţarea şi funcţionarea marilor complexuri comerciale
multinaţionale se leagă 5.000 de noi locuri de muncă, atât pentru reşedinţa de
judeţ, cât pentru localităţile învecinate. Pe de altă parte, susţine edilul-şef, mallurile, supermarketurile, hypermarketurile
şi alte mari unităţi de retail şi/sau angro contribuie la bugetul local cu taxe şi impozite, venituri în lipsa cărora
finanţarea obiectivele aferente gestionării serviciilor administrative ar fi în
mod real afectată. Lungu este de părere
că ascensiunea complexurilor comerciale în această parte a judeţului şi
a ţării se datorează şi aşa-numitului "turism comercial", la shopping
în Suceava venind locuitori ai judeţelor vecine, Botoşani, Neamţ şi chiar Iaşi,
iar pe lângă cumpărături aceştia apelează şi alte servicii, respectiv la cele
turistice clasice, de alimentaţie publică, la staţii de carburanţi etc,
lăsându-şi banii în capitala de judeţ sau pe traseu. "Actualul statut
comercial al municipiului nu este unul tocmai indezirabil, mai ales că acesta
nu este tocmai o noutate, în condiţiile în care, în urmă cu circa 200 de ani,
sub influenţele austriece din Bucovina, şi pe fondul poziţiei geografice
ocupate, Suceava a fost ridicat la rangul de oraş comercial", arată şeful executivului din capitala de
judeţ.
·
Plasarea în una dintre cele mai sărace regiuni ale
Uniunii Europene, obstacol în calea dezvoltării.
Ion Lungu recunoaşte că, pe de
altă parte, Suceava a avut şi are de suferit de pe urma aceleiaşi plasări
geografice, la graniţa cu fostul spaţiu ex-sovietic. În consecinţă,
investiţiile mari continuă să ocolească această parte a ţării, orientându-se,
de preferinţă, înspre zonele central-sudică sau înspre vestul României, unde se
află instituţiile administraţiei publice centrale, respectiv înspre cele care
asigură legătura facilă cu Occidentul. Judeţul şi municipiul Suceava fac parte
din Regiunea de Dezvoltare Nord Est, una dintre cele mai sărace regiuni ale
Uniunii Europene, iar dacă iniţial vecinătatea cu Ucraina, ţară aspirantă la
aderarea la UE, părea o oportunitate pentru judeţul Suceava, aceasta este,
deocamdată, doar una potenţială. Cauzele constau în conflictul ucraineano-rus,
dar şi în criza care se manifestă la nivelul Uniunii Europene. Totuşi, Suceava
fiind judeţ de graniţă al României şi, totodată al UE, este necesar ca această
perspectivă de deschidere să fie exploatată, mai ales în contextul noilor
proceduri de trecere de la frontiera comună cu Ucraina. Chiar dacă pe termen
scurt judeţul Suceava este ocolit, pe termen scurt, de proiectele de construire
de drumuri-expres sau de autostrăzi, legătura cu Occidentul este asigurată pe
drumul european DN 17, reabilitat în anii trecuţi, dar şi prin Aeroportul
"Ştefan cel Mare", unul adus la standarde ridicate de performanţă din
punct de vedere al pistei şi instalaţiilor de monitorizare aterizări-decolări.
În prejmă a fost construit, inclusiv cu finanţare nerambursabilă, Centrul
Economic "Bucovina", care pune la dispoziţie celor interesaţi spaţii
pentru producţie, servicii şi birouri, iar plasarea în imediata vecinătate a
Aeroportului "Ştefan cel Mare", dar şi a Capitalei de judeţ
constituie avantaje care pot cântări greu în ceea ce priveşte decizia de a
investi.
·
Facilităţi pentru firmele care doresc să investească în
municipiul Suceava.
De altfel, autorităţile
municipale şi judeţene mizează pe afacerile mici şi mijlocii, primarul opinează
Ion Lungu că s-a dus vremea marilor fabrici, cu mii de locuri de muncă, pe care
doar statul le-ar mai putea susţine. Deschiderea se manifestă atât către firme
de producţie şi comerţ, cu toate că, în optica autorităţilor amintite,
activitatea industrială nu este una care să aducă mai mulţi bani din impozitul
pe venit bugetelor local şi judeţean. Aceasta din moment ce, din păcate,
majoritatea lucrătorilor nordul ţării sunt plătiţi cu salariul minim pe
economie. În scopul atragerii capitalului intern şi extern, indiferent de
sector, Consiliul Local Suceava urmează să aprobe un proiect de hotărâre care
consacră o întreagă serie de facilităţi pentru firmele care doresc să investească
în municipiul Suceava. Dat fiind specificul judeţului Suceava, accentul este
pus pe servicii turistice, însă nu sunt neglijate nici celelalte categorii de
activităţi. Autorităţile municipale sucevene negociază cu reprezentanţi ai unei
companii de servicii din domeniul IT, existenţa Facultăţii de Inginerie
Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor a Universităţii "Ştefan cel
Mare", constituind o oportunitate pentru investitorii de profil. Pe de
altă parte, alţii doi investitori şi-au anunţat intenţia de a construi în
Suceava o fabrică de echipamente electronice, respectiv una de bere. Astfel, cele
prezentate se constituie ca un punct de sprijin al unui demers ştiinţific de
identificare a posibilităţilor pe care factorii de decizie din judeţul şi
municipiul Suceava le au în ceea ce priveşte compensarea dispariţiei
societăţilor din domeniul productiv şi extinderea agresivă a activităţilor
comerciale din zona de retail.