Prin PNDR 2007-2013,
Judeţul Suceava, proiecte de aproape 188
milioane de euro în agricultură şi dezvoltare rurală, la un grad naţional de
absorbţie de peste 90%
interviu cu Mihai Moraru, director executiv al
Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale Suceava
·
OJFIR monitorizează
19 proiecte de turism din programarea anterioară, aflate în faza de tranziţie.
Domnule director, înainte de aborda
problematica actuală, am înţeles că în derulare mai sunt proiecte din
programarea anterioară.
·
Ca
plăţi, judeţul Suceava a fost în top atât la nivel regional, cât şi la nivel
naţional.
Unde se plasează judeţul Suceava din punct de
vedere al volumului fondurilor europene accesate în domeniu?
·
În
cazul submăsurilor forfetare, la semnarea contractului beneficiarii primesc
până la 70%-75% din valoarea proiectului.
Cu ce particularităţi vine noul Program
Naţional de Dezvoltare Rurală în intervalul 2014-2020?
Pentru început, important de specificat este
faptul că toate proiectele cu construcţii-montaj sunt gestionate de colegii de
la Centrul Regional Iaşi al AFIR, inclusiv cele din judeţul Suceava, în timp ce
proiectele cu achiziţii independente sau plăţi forfetare sunt gestionate de
Oficiul Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale. Totodată, componenta
de beneficiari publici este, de asemenea, gestionată la nivel regional. În ceea
ce priveşte noul Programul de Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, aceasta
vine cu unele particularităţi. În primul rând putem vorbi despre Măsura 4.1, destinată
investiţiilor în exploataţiile agricole,
aceasta fiind oarecum asemănătoare fostei Măsuri 121, cu o alocare din
PNDR de aproape 1,2 miliarde de euro, la nivel naţional. Submăsura 4.1 are şi un
program special pentru sectorul pomicol, iar Submăsura 4.2 se adresează
investiţiilor în procesare, inclusiv aici existând o similitudine cu fosta
Măsură 123. Tot în programarea 2014-2020, evidenţiem Submăsura 4.3 pentru finanţarea
proiectelor de infrastructură de acces agricolă, forestieră şi de irigaţii, cu
o alocare de circa 670 de milioane de euro, dintre care 435 de milioane de euro
doar pentru componenta de irigaţii. Submăsura 6.1 are în vedere sprijinirea
instalării tânărului fermier, care presupune o plată cuprinsă între 40.000 de
euro şi 50.000 de euro, în funcţie de valoarea producţia standard a
exploataţiei respective. Potrivit ghidului solicitantului, minimul valorii
producţiei standard la care se poate instala un fermier este de 12.000 de euro,
iar maximul de 29.999 de euro, caz în care sprijinul este de 40.000 de euro,
respectiv între 30.000 şi 50.000 de euro, pentru un sprijin de 50.000 de euro. Submăsura 6.2 este una interesantă şi inedită
în acelaşi timp. În cadrul acesteia s-a oferit sprijin pentru start-up sau
întreprinderi mai tinere pe piaţă, ajutorul nerambursabil fiind de 70.000 de
euro, respectiv 50.000 de euro, iar intensitatea acestuia de 100%. Spectrul
este foarte larg, sprijinul de 70.000 de euro acordându-se pentru investiţii în
activitățile de productie, servicii medicale, sanitar-veterinare și
de agroturism, iar cel de 50.000 de euro, cu mici excepţii, pentru orice
fel de idei, lista codurilor CAEN eligibile fiind disponibila pe pagina de
interne a AFIR. La Submăsura 6.4 vorbim despre firme puţin mai avansate, cu
finanţare nerambursabilă pentru investiţii non-agricole de până în 200.000 de
euro, intensitatea sprijinului fiind de 70% până la 90%. În cazul Submăsurii 6.3, este vorba despre o
sumă de 15.000 de euro, valoarea producţiei standard pentru proiectele
eligibile trebuind să fie cuprinsă între 4.000 de euro şi 11.999 de euro. De
menţionat este că, în cazul submăsurilor forfetare 6.1, 6.2, 6.3, beneficiarii
primesc, la semnarea contractului de finanţare, până la 70%-75% din valoarea
proiectului, diferenţa fiind acordată după implementarea proiectului.
Startul este promiţător, în judeţ apărând şi
noi grupuri de acţiune locală.
În ceea ce priveşte beneficiarii publici, este
consacrată Submăsura 7.2, cu cele trei componente de drumuri, de apă/apă uzată
şi cea educaţională/socială. Submăsura 7.6 acordă sprijin de până la 500.000 de
euro pentru proiecte destinate protejării patrimoniului cultural de la nivelul
localităţilor din spaţiul rural. La nivelul judeţului Suceava, în actuala
programare avem 5 grupuri de acţiune
locală din cea anterioară, respectiv "Bazinul Dornelor",
"Bucovina de Munte", "Suceviţa-Putna", "Confluenţe
Nordice" şi "Cetatea Bucovinei", al care se adaugă grupuri noi, "Ţinutul Bucovinei", "Valea
Siretului", "Codrii Bucovinei", "Valea Şomuzului" şi
"Suceava Sud-Est". Rămân foarte puţine localităţi care nu sunt
acoperite de aceste grupuri de acţiune locală. Acesta sunt, aşa cum am mai
spus, micro-agenţii de plăţi care identifică, promovează sprijină nevoile
specifice ale comunităţilor şi arealului geografic pe care îl reprezintă.
·
La
începutul lunii iunie, erau semnate contracte de finanţare în valoare de peste
50 de milioane de euro.
Înţelegem că deja au fost semnate contracte de
finanţare, trecîndu-se la materializarea efectivă a proiectelor.
La nivelul lunii iunie 2017, în judeţul
Suceava putem vorbi despre un număr de 475 de proiecte depuse, fără cele
retrase şi cele redepuse, valoarea strict nerambursabilă a acestora fiind de
197,91 de milioane de euro. Pe Submăsurile 7.2, 7.6, 4.3, beneficiarii publici
au depus 162 de proiecte, în valoare 154,4 milioane de euro, ponderea acestora
fiind, în continuare, foarte mare. Din păcate, la nivel de judeţ partea de
irigaţii este neacoperită, însă colegii de la Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri
Funciare fac eforturi în acest sens, demarând demersuri pentru constituirea
unor organizaţii ale utilizatorilor de apă pentru irigaţii. În ceea ce priveşte
beneficiarii privaţi, avem înregistrate 295 de proiecte în valoare de 41,96 de
milioane de euro, cu menţiunea că încă există sesiuni deschise. Din totalul
amintit, la începutul lunii iunie era semnate contracte de finanţare pentru
proiecte în valoare de peste 50 de milioane de euro, multe proiecte aflându-se
în evaluare, cât şi în curs de contractare. În 2017, pe Submăsura 7.2,
beneficiarii publici au depus 57, din care 31 de proiecte sunt destinate
modernizării infrastructurii rutiere, 13 proiecte pentru infrastructura
educaţională şi 13 pentru apă/apă uzată, iar pe Submăsura 7.6 sunt înregistrate
22 de proiecte, în cea mai mare parte pentru modernizarea sau dotarea de cămine
culturale. În cadrul Submăsurii 4.3 s-au adunat 11 proiecte de drumuri agricole,
încă 4 proiecte fiind depuse pentru finanţarea drumurilor forestiere. La
beneficiarii privaţi, pe Submăsura 6.2 sunt depuse 53 de proiecte, iar pe
Submăsura 6.4, până zilele trecute se înregistraseră 46 de proiecte. La Submăsura
4.1 s-au adunat 16 proiecte, dintre care 4 în sectorul vegetal, 4 în sectorul
zootehnic, 4 pentru zona montană, 4 pentru ferme de familie. La Submăsura 4.2
“Sprijin pentru investiții în
prelucrarea/ comercializarea și/ sau dezvoltarea de produse agricole”,
sesiunea abia a fost deschisă şi facem un apel la unităţi cu tradiţie în
domeniu, respectiv pentru cei care au gândit unităţi noi de procesare să
apeleze cu încredere la sprijinul echipei OJFIR Suceava pentru toate
întrebările, neclarităţile şi problemele pe care le întâmpină. Pe Submăsura 6.1
"Instalarea tinerilor fermieri", de asemenea neînchisă, erau depuse 31
de proiecte.
·
Ce vă
propuneţi pentru etapele care urmează?
Vom avea o vară în care va trebui să depunem eforturi susţinute, astfel
încât să fim la înălţimea aşteptărilor beneficiarilor, pe deoparte, cât şi a
instituţiei pe care o reprezentăm, pe de cealaltă parte. Ca instituţie, întotdeauna am fost foarte
bine poziţionaţi, atât pe SAPARD, dar şi în programarea PNDR 2017-2013, când am
avut un grad de absorbţie de peste 90%. Aceasta nu face decât să ne onoreze,
dar şi să ne oblige pe viitor. Referindu-ne la actuala programare, ne aflăm
într-o etapă accelerată de evaluare şi contractare, dublată de efectuarea
plăţilor pentru proiectele aflate deja în implemetare şi sperăm să implementăm
un număr cât mai mare din proiectele contractate - cu succes, fără să avem
surprize neplăcute. Oricum, comparându-ne cu alte structuri, care la nivel
naţional se ocupă de accesarea fondurilor europene, considerăm că Agenţia
pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale stă foarte bine. Aceasta în condiţiile
în care AFIR a deschis prima sesiune de depunere de proiecte în anul 2015, fapt
care a creat şi un anumit avantaj. Sperăm ca, pe lângă rata înaltă de
absorbţie, să avem şi un ritm mai bun.