30 mai 2017

Autobuzele  TPL, la un pas de a fi lăsate în drum

·        În baza unui hotărâri a instanţei care datează încă din 2006, TASA a chemat executorii pentru a evacua firma locală de transport călători.
·        După negocieri cu Carabulea, patronul Atlasib, s-a semnat un protocol prin care în termen de 90 de zile Consiliul Local şi TPL va trebui să vină cu contracte de luare în chirie a halelor proprietate a TASA.
·        "Nici nu vreau să mă gândesc la ce ar fi urmat pentru că, în absenţa bazei actuale, problema transportului local era imposibilă de rezolvat", a declarat Darie Romanic, directorul TPL.
·        Interesant este faptul că în timp ce TASA pretinde chirie pentru halele folosite de TPL, în acelaşi timp şi firma municipiului ar putea cere chirie pentru terenul ocupat de halele TASA.
Executorii judecătoreşti şi agenţi ai unei firme de protecţie s-au prezentat ieri dimineaţă la sediul societăţii de transport public local TPL Suceava pentru a evacua mijloacele de transport şi a sigila halele de reparaţii. Darie Romaniuc, directorul general al firmei de transport călători, la care unic acţionar este Primăria Suceava, spune că intervenţia este urmare a unui dosar de evacuare datând încă din anul 2006. "Ne-am judecat, ne judecăm şi acum cu cei de la TASA, şi sperăm ca, până la final, să se ajungă la o înţelegere. La solicitarea TASA, a venit o echipă de executori, agenţi de pază şi reprezentaţi ai unei firme de cadastru care au pus în aplicare acea hotărâre a instanţei", a precizat directorul TPL, adăugând că deşi hotărârea este emisă cu foarte mulţi ani în urmă, până acum cei în drept nu i-au solicitat pe executorii să o pună în aplicare. Romaniuc precizează că, după ce Primăria municipiului Suceava a majorat capitalul social al societăţii cu terenul ocupat acum de clădirile TASA, TPL se judecă cu aceasta din urmă într-un proces de accensiune imobiliară. "Întrucât din anul 2013 noi suntem proprietarii terenului, am solicitat instanţei să stabilească un preţ pe care să-l plătim celor de la TASA pentru clădirile pe care le folosim", arată Romaniuc.  Problema evacuării a fost rezolvată după mai multe ore de discuţii între directorul Darie Romaniuc,  Ilie Carabulea, patronul Atlassib Sibiu şi Lucian Harşovschi, viceprimarul Sucevei. "După 4 ore de incertitudini, suntem din nou în posesia clădirilor, cu o înţelegere din partea celor de la TASA, ca în termen de 90 de zile să finalizăm nişte contracte de închiriere",  a precizat directorul TPL.
·        "Cei care au greşit vor trebui să plătească, pentru că nu este în ordine se întâmple aceste lucruri.", spus viceprimarul Lucian Harşovschi.
Potrivit protocolului, stabilită urmează a fi şi "valoarea chiriei pentru anii în care au fost folosite clădirile şi bunurile proprietate a TASA". În cauză sunt sume care ar fi datorate începând cu 2012, întrucât până în acel an TPL achitase deja unele daune stabilite de către organele de judecată. "Nici nu vreau să mă gândesc la ce ar fi urmat pentru că, în absenţa bazei actuale, problema transportului local era imposibilă de rezolvat", a conchis Darie Romanic, directorul TPL. Viceprimarul Lucian Harşovschi a declarat că nu înţelege de ce după 2012 cele două părţi nu au mai ajuns la un acord în ceea ce priveşte plata, în continuare, a chiriei către TASA. "Cei care au greşit vor trebui să plătească, pentru că nu este în ordine se întâmple aceste lucruri. Situaţia este deblocată, iar eu cred că se va ajunge la  o soluţie, să nu mai fie nevoie de executorul judecătoresc", spus viceprimarul Lucian Harşovschi.  Interesant este faptul că în timp ce TASA pretinde chirie pentru halele folosite de TPL, în acelaşi timp şi firma municipiului ar putea cere chirie pentru terenul ocupat de TASA. TPL mai are acum doar clădirea administrativă, respectiv cea de birouri, "care este formată din containere".
·        "TASA are intabulat doar terenul de sub clădiri, restul fiind al municipalităţii şi pentru acesta trebuind să plătească chirie sau drept de servitute”, spunea, în urmă cu 9 ani, primarul Ion Lungu.

În 2005, Atlassib Sibiu, prin TASA Suceava, câştiga licitaţia organizată de Direcţia Generală a Finanţelor Publice pentru vânzarea activelor TPS, al cărui actual continuator este TPL. La mezat au fost scoase clădirea administrativă şi garajele societăţii, cu o valoare ce se ridica la 5,5 miliarde lei vechi, mai puţin terenul de sub acestea. Finanţiştii au organizat licitaţia în vederea recuperării unor debite de 46 miliarde lei vechi, pe care TPS le avea la bugetul consolidat la statului. Pe 31 martie 2008, executorul judecătoresc Cezar Ţugui remitea Primăriei o somaţie prin care se aducea la cunoştinţă că, pe 8 aprilie, între orele 11.00 şi 14.00, urma să aibă loc evacuarea Transport Public Local (TPL) din imobilele firmei TASA Suceava.
Însă, pentru contracararea deciziei, juriştii executivului s-a reuşeau să corecteze o eroare materială vizavi de intabularea terenului de către TASA. Primarul Ion Lungu spune că TASA a procedat la intabulare atât cu clădirile achiziţionate prin licitaţie publică de la defuncta societate de transport călători TPS, cât şi cu imobilele neachiziţionate din curtea firmei municipalităţii, executate silit de Direcţia Generală a Finanţelor Publice.

„Noi am sesizat acest lucru, avem corectura făcută la Cadastru, astfel încât, în prezent, cei de la TASA sunt intabulaţi pe suprafaţă de 4.059 mp, aferentă clădirilor cumpărate, municipalitatea având la dispoziţie circa 15.000 mp. TASA are intabulat doar terenul de sub clădiri, restul fiind al municipalităţii şi pentru acesta trebuind să plătească chirie sau drept de servitute”, evidenţia, atunci, primarul Ion Lungu. La momentul respectiv, municipiul Suceava avea 5 procese cu TASA. Într-unul dintre ele, în calitate de proprietar al terenului, a invocat accesiunea, în virtutea acesteia putând să dobândească dreptul de proprietate asupra construcţiilor în cauză, cu obligaţia de a despăgubi pe TASA cu valoarea materialelor încorporate şi a muncii efectuate în timp.