Am investit 87 de
milioane de euro cu promisiunea că vom livra energie termică 40 de ani, însă
numărul consumatorilor din planul de
afaceri a scăzut la jumătate
·
Interviu cu Adrian Bodea, preşedintele Consiliului de
administraţie al grupului de firme Adrem Invest, administrator al Thermonet
Suceava şi Bionergy Suceava.
Primăria Suceava trebuie
să facă investiţii esenţiale în contorizarea energiei termice, cât şi în reabilitarea transportului şi distribuirea.
·
A trecut un an şi jumătate de când Thermonet a preluat
serviciul de alimentare cu apă caldă şi căldură de la defuncta Termica. Ce
veşti aduceţi acum sucevenilor?
Credem că Thermonet va
reuşi să eficientizeze transportul şi distribuţia cu ajutorul Primăriei Suceava,
care se angajează să investească în reţele. În al doilea rând, Primăria ar
trebui să facă o altă investiţie esenţială, respectiv cea în contorizare. Noi
trebuie să fim foarte siguri de cantitatea energie termică pe care o vindem, însă
contoarele de la nivel de bloc sunt foarte vechi. Cheltuiala ar trebui
suportată de autorităţile locale sau, cel puţin, acestea ar putea da o garanţie
la fondurile pe care le-am putea aduce noi. Vrem să avem o asigurare că acestea
vor fi plătite, deoarece nu putem face o cheltuială într-un obiectiv care nu
este al nostru. În aceste circumstanţe, costurile încălzirii pentru racordaţii la termificare ar putea să
fie cuprinse între 100 de lei şi 150 de lei, sub cel plătit pentru operarea
unei centrale proprii pe gaze naturale.
Suntem foarte nemulţumiţi
de sistemul de robinete termostat şi repartitoare de costuri implementat de
Elsaco
·
Din câte cunoaştem, în momentul în care implicată era şi
firma specializată Elsaco Botoşani, o hotărâre a Consiliul Local prevedea
înlocuirea a peste 3.500 de gigacalorimetre.
Adrem Invest era şi este acţionarul
majoritar, însă am avut o problemă cu Elsaco Botoşani, o firmă care a lucrat în
municipiul Suceava, implementând un sistem de facturare bazat pe robinete
termostat şi repartitoare de costuri, de care noi nu suntem foarte mulţumiţi.
La un moment dat, între cei doi acţionari, Adrem Invest şi Elsaco Botoşani, au
intervenit divergenţe privind optica de dezvoltare a business-ului. Elsaco este
o firmă de mare succes, care urmăreşte profitul, iar noi suntem o firmă de
succes mai mic, care urmăreşte şi interesul public. Şi, atunci, ca urmarea a
acestei divergenţe, am decis să ne despărţim. Elsaco a cerut o sumă pentru a
ieşi din afacere, sumă pe care am plătit-o. Oricum, firma din Botoşani era
acţionar minoritar, fără putere de decizie, interesul lor fiind orientat înspre
profit, ceea ce este şi corect. Noi avem o optică strategică, pe termen lung.
Astfel, chiar dacă trebuie să acceptăm nişte ani cu pierderi - ceea ce facem
acum -, poate că, în timp, business-ul va deveni profitabil.
Pierderile sunt de circa
40%, Primăria acoperă doar 25%, iar diferenţa este suportată de Thermonet.
·
Sucevenii sunt îngrijoraţi de o creştere importantă a
tarifului la energia termică. Este această nelinişte întemeiată?
Ştim că Primăria a
completat toate documentele să participe la finanţarea pentru modernizarea
reţelelor. Pentru că Primăria are o problemă, din moment ce în sistem există
conducte complet obturate. În consecinţă, degeaba livrăm noi căldură, dacă aceasta
nu ajunge destul de departe. Thermonet, este doar operatorul serviciului, în contorizare,
reţelele de transport şi distribuţie, precum şi în punctele termice trebuie să
investească autorităţile locale, deoarece toate sunt ale acestora. Pentru că odată
cu reabilitarea reţelelor se vor reduce şi pierderile din sistem, care sunt
uriaşe şi nerecunoscute în totalitate. Avem circa 40% pierderi, ni se recunosc
doar 25%, iar diferenţa o suportăm noi. În acelaşi timp, pe măsură ce
eficientizăm livrarea, va fi operată şi o creştere uşoară a tarifului la
gigacalorie, însă acesta va fi făcută de
o aşa natură încât clientul să nu plătească mai mult. Pe fondul creşterii
eficienţei, acesta va consuma mai puţin pentru un confort sporit şi la un tarif
mai bun pentru noi. Deci clientul nu sesizează nicio scumpire, în schimb noi
vom avea un venit mai bun, prin micşorarea pierderilor. Este necesară, de
asemenea, trecerea la sistemul de contorizare individuală. În acel moment vom
avea o relaţie directă cu consumatorul, iar atunci când acesta nu plăteşte, vom
sista furnizarea serviciului, similar alimentării cu energie electrică. Acum, noi
livrăm căldură, iar cei buni-platnici plătesc şi pentru ceilalţi.
Dacă un consumator se
debranşează, făcând uz de libertatea pe care o are, acela va plăti daune.
·
Care este politica firmei faţă de debranşările de la
sistemul centralizat?
Se ştie, Primăria a
permis debranşări dintr-un sistem care era unitar, iar acestea, în multe
cazuri, afectează major funcţionarea reţelelor. Spre exemplu, nu este rentabil
să ducem energia termică la o scară de bloc cu numai două apartamente racordate la sistem,
iar restul cu centrale proprii. Există, totodată, şi situaţii în care toată
scara este racordată la termificare, iar un apartament vrea să se debranşeze.
Acestuia nu ar trebui să i se permită ieşire din sistem, deoarece perturbă
echilibrul. Deci se impune aplicarea legii, care spune că acolo unde, într-un
condominiu, încălzirea se asigură prin soluţia "x", toată lumea se
încălzeşte prin soluţia "x". Dacă un consumator se debranşează,
făcând uz de libertatea pe care o are, acela va plăti daune. De altfel, avem
trei cazuri, trei ipoteze de lucru. Primul: acolo unde există doar doi
consumatori pe scară, nu numai că le da vom voie să se debranşeze, ba chiar îi
vom debranşa noi. În al doilea rând, în situaţia în care balanţa stă să atârne
de o parte sau de alta, vom duce o politică de convingere pentru rămânerea în
sistem, chiar dacă aceasta nu reprezintă niciun plus, niciun minus pentru
noi. În treilea rând, în scările de bloc
în care nu există deloc centrale pe gaze sau numărul debranşaţilor este foarte
mic, nu vom mai permite ieşirea din sistem. Anul trecut, la debranşările care
au avut loc a fost percepută taxă suplimentară, pentru că, din cauza acestora,
trebuie să facem investiţii pentru a restabili echilibrul în sistem. Însă
nimeni nu ţine cont de acest aspect, iar Primăria va trebui să ia măsuri, să nu
dea autorizaţii de construire în situaţii în care sistemul este afectat. Când se locuieşte în
condominiu, există reguli de convieţuire care trebuie respectate, inclusiv cu
privire la modul de încălzire pe care îl decide majoritatea. Noi nu suntem de
vină că am venit şi am investit 87 de milioane de euro, pe o promisiune că vom
avea un business pe 40 de ani, că vom livra energie termică în tot acest timp.
Iar acum ne trezim că Primăria acceptă consumatorilor să se debranşeze şi că
vom mai avea jumătate din apartamentele pe care le-am gândit în planul nostru
de afaceri. Aşa că poate ar trebui să ne ducem la Primăriei, să cerem
compensări.
Dacă se dă căldură şi apă
caldă, nimeni nu se va gândi să investească, să-şi pună în casă o eventuală
bombă cu gaze.
- Credeţi că, în cele din urmă, sucevenii vor opta pentru sistemul centralizat?
Revenind, ar trebui
făcută o contorizare corectă, astfel încât oamenii să plătească doar ceea ce
consumă şi să se investească în reţele, în automatizare, iar Thermonet şi
Bioenergy să poată livra un serviciu de calitate. Noi nu am putut asigura un
serviciu de calitate în iarna trecută, deoarece nu am avut suficientă biomasă. Anul
acesta ne-am orientat, avem rezerve, avem stocuri, şi suntem convinşi că vom
livra agentul termic la parametri optimi, astfel încât lumea să aibă confort. Degeaba
le spui oamenilor vorbe, dacă atunci când vine iarnă nu au căldură şi apă
caldă. Pentru că se supără, se enervează, nu mai suportă, iar în primăvară spun
că îşi vor pune centrală. Însă, dacă se
dă căldură şi apă caldă, nimeni nu se va gândi să investească, să-şi pună în
casă o eventuală bombă cu gaze. În această iarnă vom încerca să dovedim că
putem livra serviciul la parametri optimi.
Pachetul "Căldură în casa ta",
încălzire mixtă pe bază de energie termică şi energie electrică livrate de
centrala Bioenergy
·
Am înţeles că aveţi şi o propunere avantajoasă pentru
consumatorii care sunt tentaţi să părăsească sistemul centralizat de
termoficare.
Este adevărat, gândim
acum un sistem, însă mai întâi vom vedea în ce măsură legislaţia permite
implementarea acestuia. Intenţionăm să oferim consumatorilor un pachet care să
se cheme "Căldură în casa ta". Astfel, nu contează câtă energie
termică vom putea livra, pentru că în condiţiile care se va resimţi un deficit,
acesta va fi suplinit prin intermediul reţelei de alimentare cu gaze naturale
sau al reţelei de alimentare cu energie electrică, în cadrul uniu pachet
complet oferit de noi. Suntem producători de energie electrică, deci am putea
să ajutăm clientul să se încălzească suplimentar, dacă, spre exemplu, agentul
termic intră în casă la o temperatură nesatisfăcătoare, de doar de 45 de grade
Celsius. În condiţiile în care este nevoie de 55 de grade Celsius, automat în
funcţiune va intra un dispozitiv alimentat electric, care va ridica temperatura
până la nivelul dorit. Energia electrică nu va fi vândută consumatorului de
energie termică, întrucât cantitatea de căldură va fi asigurată, în cadrul
pachetului propus, la un preţ unitar, în aşa fel încât confortul termic să fie
maxim. Practic, consumatorul va avea temperatura optimă în casă, indiferent
care va fi temperatura agentului termic furnizat de noi. Nu am stabilit încă
modalitatea concretă de tarifare, însă preţul ar urma să fie cel cu care livrăm
în prezent agentul termic către consumatorii casnici, respectiv de 189 de lei
pe gigacalorie, la care se adaugă TVA. Deci, va fi mai mult căldură, dar la
acelaşi preţ.
·
Fostul operator Termica a avut de suferit şi ca urmare a
neîncasării sumele datorate de populaţie. Consumatorii casnici îşi plătesc acum
facturile?
Gradul de conformare la plată, ca spunem aşa, este de 98%, unul atins la
circa 3 luni de la emiterea facturi. În prima lună este de circa 50%, după care
creşte, ceea ce, zic eu, este foarte bine. Oamenii sunt corecţi, cinstiţi şi
plătesc. Acum, în final, aş putea spune că suntem bucuroşi de acest monopol al
producerii, transportului şi distribuirii energiei termice, aşa cum este acesta
considerat. Adrem Invest a intrat şi la Thermonet, deoarece Primăria nu a găsit
o altă soluţie. Dacă Primăria va dori să preia acest serviciu, noi suntem primi
care îl vom da. Serviciul de transport şi distribuire a energiei termice nu
aduce bani, ci pierdere. Ceea ce ar
trebui să aducă bani este producerea energiei termice în centrala în cogenerare
pe înaltă eficienţă pe biomasă a Bioenergy, care este bazată pe certificate
verzi. În caz contrar, nici aceasta nu ar aduce bani. De aceea, suntem foarte interesaţi
ca întreg sistemul să meargă bine, iar în condiţiile în care preţul este avantajos, iar calitatea bună, uneori
monopolul este chiar de preferat.