Mentalitate păguboasă: documentelor de arhivă,
privite ca documente nefolositoare
·
„Majoritatea
neajunsurilor din
domeniu au la
origine de modul defectuos de raportare a documentelor de arhivă”, rată şefa Serviciului Judeţean al Arhivelor
Naţionale, Simona Palagheanu.
·
Disfuncţionalităţile
din domeniu au drept cauze necunoaşterea cadrului normativ care reglementează
activitatea de arhivă, iar pe de altă parte, în neaplicarea prevederilor legale
în materie.
Anul trecut, lucrătorii specializaţi ai Serviciului
Judeţean al Arhivelor Naţionale a avut în jur de 200 de acţiuni de control şi de
asistenţă de specialitate la instituţii creatoare şi deţinătoare de documente,
cu prioritate la instituţii publice, respectiv la cele din justiţie,
administraţie şi din învăţământ. Pe lângă elementele pozitive, declară şefa
Serviciului, s-a remarcat perpetuarea unor disfuncţionalităţi ale căror
principale cauze rezidă, pe de o parte, în necunoaşterea cadrului normativ care
reglementează activitatea de arhivă, iar pe de altă parte, în neaplicarea
prevederilor legale în materie. „Majoritatea
acestor neajunsuri au la origine de modul defectuos de raportare a documentelor
de arhivă, care sunt privite ca documente nefolositoare, mentalitate păguboasă
adânc înrădăcinată în mintalul colectiv românesc”, a arătat Simona Palagheanu,
precizând că, pe durata verificărilor, au fost recomandate măsuri pentru
îmbunătăţirea activităţii de administrare, păstrare şi punere în valoare a
arhivelor, precum şi de prevenire a situaţiilor care pot duce la comiterea unor
contravenţii sau chiar infracţiuni. Conducerea instituţiei sucevene evidenţiază că, până la momentul
înfiinţării structurilor specializate, situaţia alarmantă a lipsei spaţiilor de
depozitare, cât cea privind unele omisiunile legislative privind competenţele
de gestionare şi administrare a documentelor cu valoare practică, au cauzat
prejudiciu grav cetăţenilor îndreptăţiţi la reconstituirea drepturilor
salariale sau altor drepturi. Deblocarea situaţiei s-a realizat, în fapt, prin
înfiinţarea unor operatori economici prestatori de servicii arhivistice, care
să încheie contracte de depozitare cu societăţile de lichidare, realizându-se,
astfel, asigurarea spaţiilor de depozitare şi condiţiilor de utilizare
ulterioară a acestor arhive, în beneficiul cetăţenilor care solicită acte
doveditoare a drepturilor.
·
Instituţiile
chemate prin Legea falimentului să aplice procedura lichidării judiciare, nu au
avut în preocupările lor şi recuperarea arhivelor.
Şefa Serviciului Judeţean al Arhivelor
Naţionale mai precizează că, iniţial, instituţiile chemate prin Legea
falimentului să aplice procedura lichidării judiciare, adică instanţa
judecătorească, judecătorul sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea
creditorilor şi comitetul creditor, care ar trebui să vegheze, din timp, ca
arhivele să fie pregătite pentru depunere la Arhivele Naţionale, nu au avut în
preocupările lor şi acest aspect. „Asemenea exemple, care sfidează legea,
nu sunt cazuri singulare”, a
subliniat şefa SJANR. Potrivit Simonei Palagheanu, în judeţul pot fi date ca
exemplu societăţile comerciale Bogdania Rădăuţi şi Avicola Suceava, la vremea
respectivă, situaţia arhivele acestor societăţi nefiind reglementată de către Tribunalul
Suceava. Pe de altă parte, Arhivele Naţionale Suceava nu au fost notificate,
lichidatorii desemnaţi cu procedura de insolvenţă a acestor societăţi nu erau
cuprinse în aria de competenţă a Uniunii Naţionale a Practicienilor în
Insolvenţă din România, Reprezentanţa Suceava, documentele fiind păstrate în
spaţiile care au fost achiziţionate, prin multiple tranzacţii, de către firme
care nu aveau competenţe de administrare a arhivelor. Soluţionarea problemelor
cauzate de depozitarea arhivelor acestor societăţi sa reuşit în anul 2010, prin
preluarea lor de către un prestator privat de servicii arhivistice.