În ciuda creşterii cu 62%
a costurilor,
Centura neterminată a
Sucevei nu va trece în conservare
·
„Soluţia de conservare este una nu tocmai bună, pentru că
aceasta va genera costuri suplimentare, care, sigur, sunt în sarcina
contractantului, şi nu a noastră”, declară preşedintele
Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor.
·
„Vreau spun, categoric, că această centură este o
lucrare foarte amplă, care, din păcate, şi-a crescut costurile cu 62%, când
procedura legală permite creşterea cu doar 50%”, arată şeful executivului judeţean.
Şoseaua de centură a
municipiului Suceava nu va fi trecută în conservare, a declarat ieri, preşedintele
Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor, menţionând că, recent, a avut discuţii
cu Mircea Pop, director general al CNADNR. Nechifor a ţinut să reamintească
faptul că a făcut acest demers cu toate că investiţia este finanţată din
bugetul de stat, iar beneficiarul este Compania de Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România(CNADNR). Responsabilul judeţean sucevean spune că
la obiectivul de investiţii din jurul reşedinţei de judeţ se înregistrează probleme
din cauza creşterii nepermis de mult contravalorii intervenţiilor.
Astfel, în anul 2007, prin Hotărâre
de Guvern, când s-au aprobat indicatorii tehnico-economici, valoarea
investiţiei era de 220 de milioane de lei, ulterior, începând cu 2008, când a
demarat lucrarea, la un grad fizic de execuţie prezent de circa 76%, creşterea valorică a acesteia ridicându-se cu aproximativ
62% şi ajungând la de 370 de milioane de lei. Nechifor a pus în vedere că, în anul 2012, finanţarea
pentru această investiţie a fost de circa 75 de milioane de lei, având ponderea
cea mai mare în comparaţie cu anii trecuţi. Însă, din nefericire, banii au fost
consumaţi pe achitarea intervenţiilor făcute anterior şi rămase nedecontate, o
parte dintre datoriile către compania
executantă urmând a fi achitate după rectificarea, de la sfârşitul acestei
luni, a bugetului de stat. „În
intervalul anterior, alocarea financiară a fost una modestă, ea nedepăşind suma
de 200 de milioane de lei. Timp de 4 ani s-au alocat 125 de milioane de lei,
iar doar în acest an s-au dat 75 de milioane de lei. Suntem în situaţia în care
statul român, prin CNDANR mai are ceva datorii către firma privată care execută
lucrarea, iar în urma discuţiilor de la Ministerul Transporturilor, CNADNR,
precum şi cu premierul Victor Ponta, sperăm ca, la final de lună, când va fi
rectificarea bugetului de stat pe anul 2012, să avem parte de nişte plăţi
suplimentare faţă de cele 75 de milioane de lei, care s-au decontat deja în
acest an”, arată şeful administraţiei judeţene sucevene. Nechifor reliefează că
intenţia - cel puţin cea a autorităţilor judeţene - nu este aceea de trece
investiţia în conservare, soluţie care ar presupune costuri suplimentare. „Soluţia de conservare este una nu tocmai
bună, pentru că aceasta va genera costuri suplimentare, care, sigur, sunt în
sarcina contractantului, şi nu a noastră, în niciun caz. Vreau să asigur că
facem toate demersurile ca această lucrare să ajungă la finalitate, chiar dacă
este foarte scumpă”, susţine
preşedintele Consiliului Judeţean.
·
Guvernul analizează cum s-a produs acestă creştere
exagerată de costuri.
Investiţia mai are 24% de executat din stadiul fizic prevăzut iniţial, şeful
CJ contrazicând unele voci din administraţia judeţeană anterioară care iterau că lucrările pot fi
terminate într-un termen foarte scurt.
„Este un lucru fals, acest stadiu presupunând foarte multe lucrări. Pe
tronsonul care leagă DN 17 de DN 2 există necesitatea de a turna un strat final
de uzură, lucrări prevăzute pentru balustrade la podul care traversează râul
Suceava, precum şi alte foarte multe investiţii”, relevă Nechifor. Şeful CJ consideră
că suplimentarea pe parcurs a contravalorii
execuţiei este de neînţeles, Guvernul făcând o analiză a depăşirii cu 12%
a nivelului maxim permis de 50%. „Vreau spun, categoric, că această centură
este o lucrare foarte amplă, care, din păcate, şi-a crescut costurile cu 62%,
când procedura legală permite creşterea cu doar 50%. Guvernul analizează cum a
fost posibil acest lucru, aşa cum analizează foarte multe lucruri care, în
timp, au dovedit că s-a produs o creştere exagerată de costuri”, a explicat preşedintele
Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor, adăugând că săptămâna viitoare va fi
prezent la Suceava noul director al companiei care face investiţia. Precizările
făcute de şeful executivului judeţean survin unei interpelări a consilierului
judeţean PDL, Sorina Barbu, care şi-a exprimat
temeri în legătură cu tragerea pe dreapta a obiectivului de investiţii
şi trecerea a acestuia în conservare.
„Am dori să ştim care sunt perspectivele pentru continuarea lucrărilor la
şoseaua de centură, întrucât, la ora
actuală, acolo a început să se fure materiale. Am dori să se dispună o analiză,
să vedem ce se poate face, în continuarea, deoarece menţinerea în conservare a
cestor lucrări este foarte scumpă, de preferat fiind continuarea lor”, a
subliniat Sorina Barbu, în cadrul plenului deliberativului judeţean, de ieri. Execuţia
la prima rută ocolitoare a municipiului Suceava a demarat efectiv în 2009,
constructorul fiind firma SCCF Group Colas Iaşi, iar beneficiarul, Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Varianta de ocolire are, potrivit priectului de la acea dată, o lungime de 13,2
km şi va prelua traficul de pe DE 85 pe traseul Moara – Şchiea – Mihoveni – Pătrăuţi – Siret, precum şi cel de
pe DN 576 dinspre Vatra Dornei spre frontiera cu Ucraina. Valoarea iniţială a
proiectului era de 67 de milioane de euro, sumă suportată în întregime de
Ministerul Transporturilor. Carosabilul era prevăzut cu două benzi, o lăţime de
7 metri, permiţând o viteză de circulaţie de 80 km/oră. Iniţial, pe traseul ocolitor
trebuiau a fi construite 3 viaducte, de 384,5 metri, 295,5 metri şi, respectiv,
de 249,5 metri. Prevăzute erau, de asemnea, 6 poduri, dintre care unul pe râul
Suceava, în zona Mihoveni, în lungime de 17,7 metri.