07 octombrie 2012



Efectul de spin.
Eternul apocalips al scumpirilor.
Realizatorii unei emisiuni specializată de televiziune, anunţau, zilele trecute, apocalipsul scumpirilor aduse de creşterea preţurilor la combustibili, gaze naturale şi energie electrică. Inevitabil, toate aceste majorări se vor resimţi în buzunarele consumatorilor, însă tonul alarmist este cel puţin  forţat. În ultima vreme, stă în obişnuinţa mass media ca, în goana după audienţă, acestea să facă, din aproape orice eveniment, un subiect de senzaţie. Tendinţa, deja bine înrădăcinată, se remarcă, cu pregnanţă, în cazul televiziunilor de ştiri, care atunci când nu au ce „toca”, inventează. Astfel, un subiect la mereu la îndemână şi cu efect asigurat la publicul  telespectator, este cel al scumpirilor. Într-o ţară ca România - din păcate cel mai sărac dintre membrele Uniunii Europene -, când aud despre creşterea de preţurilor alimente şi facturilor la încălzire, celor telespectatorilor li se zbârleşte părul pe mâini. Şi, nu este mare de mirare să se întâmple aşa, din moment ce românii de rând dau mai toţi banii pe mâncare şi utilităţi, necesităţi fireşti, dealtfel. Că acestea din urmă ajung să devină un lux este cu totul altceva, această stare de lucruri aflându-şi originea într-o economie în care mecanismele pieţei şi concurenţei continuă să funcţioneaze anapoda. Astfel, cea mai la vedere, este practica agenţilor economici de a-şi arunca toată ineficienţa în spatele consumatorilor. Nici bine nu este anunţată o scumpire la materii prime, energie electrică, benzină, gaze naturale, că prin magazine a şi început forfota schimbării preţurilor. Mişcare total nejustificată, din moment ce produsele aprovizionate recent, la preţuri mai mici, nici măcar nu au fost epuizate. Comercianţii sunt primii care se dedau la asemenea mici şmecherii, care, cu toate că le aduc un mic şi imediat câştig, pe viitor se vor dovedi de-a dreptul păgubitoare. Tăbăcit de repetatele şi tot mai desele scumpiri, consumatorul român devine excesiv de prudent cu banii din portofel şi tot mai atent la ceea ce cumpără. Şi dacă un comerciant l-a tras o dată în ţeapă, a doua oară, ne va mai avea ocazia, pentru că îl va pierde de client. Pentru că, nu-i aşa?, magazine există pe nenumărate, iar cel pornit la cumpărături are de unde alege. Numai bani să aibă! Revenind, însă, la apocalipsul scumpirilor şi profeţii din mass media, ne întrebăm cu toţii, oare când vreodată, în ţara noastră, după Revoluţie, am avut parte şi din  ieftiniri? Deşi este trist, românul nostru este obişnuit cu traiul de pe o zi de altă, iar când o nouă scumpire le tulbură existenţa, mai taie de aici, mai reduce de acolo, îşi face cruce şi îşi spune.  „Doamne fereşte, de mai rău”.