Efectul de spin.
Eternul apocalips al
scumpirilor.
Realizatorii unei
emisiuni specializată de televiziune, anunţau, zilele trecute, apocalipsul scumpirilor
aduse de creşterea preţurilor la combustibili, gaze naturale şi energie
electrică. Inevitabil, toate aceste majorări se vor resimţi în buzunarele
consumatorilor, însă tonul alarmist este cel puţin forţat. În ultima vreme, stă în obişnuinţa
mass media ca, în goana după audienţă, acestea să facă, din aproape orice
eveniment, un subiect de senzaţie. Tendinţa, deja bine înrădăcinată, se
remarcă, cu pregnanţă, în cazul televiziunilor de ştiri, care atunci când nu au
ce „toca”, inventează. Astfel, un subiect la mereu la îndemână şi cu efect
asigurat la publicul telespectator, este
cel al scumpirilor. Într-o ţară ca România - din păcate cel mai sărac dintre membrele
Uniunii Europene -, când aud despre creşterea de preţurilor alimente şi
facturilor la încălzire, celor telespectatorilor li se zbârleşte părul pe
mâini. Şi, nu este mare de mirare să se întâmple aşa, din moment ce românii de
rând dau mai toţi banii pe mâncare şi utilităţi, necesităţi fireşti, dealtfel.
Că acestea din urmă ajung să devină un lux este cu totul altceva, această stare
de lucruri aflându-şi originea într-o economie în care mecanismele pieţei şi
concurenţei continuă să funcţioneaze anapoda. Astfel, cea mai la vedere, este
practica agenţilor economici de a-şi arunca toată ineficienţa în spatele
consumatorilor. Nici bine nu este anunţată o scumpire la materii prime, energie
electrică, benzină, gaze naturale, că prin magazine a şi început forfota
schimbării preţurilor. Mişcare total nejustificată, din moment ce produsele
aprovizionate recent, la preţuri mai mici, nici măcar nu au fost epuizate.
Comercianţii sunt primii care se dedau la asemenea mici şmecherii, care, cu toate
că le aduc un mic şi imediat câştig, pe viitor se vor dovedi de-a dreptul
păgubitoare. Tăbăcit de repetatele şi tot mai desele scumpiri, consumatorul
român devine excesiv de prudent cu banii din portofel şi tot mai atent la ceea
ce cumpără. Şi dacă un comerciant l-a tras o dată în ţeapă, a doua oară, ne va
mai avea ocazia, pentru că îl va pierde de client. Pentru că, nu-i aşa?, magazine există pe nenumărate, iar cel pornit la
cumpărături are de unde alege. Numai bani să aibă! Revenind, însă, la
apocalipsul scumpirilor şi profeţii din mass media, ne întrebăm cu toţii, oare când
vreodată, în ţara noastră, după Revoluţie, am avut parte şi din ieftiniri? Deşi este trist, românul
nostru este obişnuit cu traiul de pe o zi de altă, iar când o nouă scumpire le
tulbură existenţa, mai taie de aici, mai reduce de acolo, îşi face cruce şi îşi
spune. „Doamne fereşte, de mai rău”.