29 septembrie 2015


Reorganizarea Direcţiei Agricole a afectat obiectivele de creştere a competivităţii agriculturii sucevene

·        După restructurarea din acest an, Direcţia pentru Agricultură Suceava a rămas doar cu 11 oameni, în 2010, înainte de a mai trece printr-o reorganizare, instituţia suceveană având peste 100 de salariaţi.
·        11 acţiuni având ca obiect îmbunătăţirea infrastructurii de gospodărirea apelor nu au fost realizate, până la jumătatea anului nefiind alocate fonduri de la bugetul de stat pentru începerea lucrărilor.
Un număr de 24 de acţiuni dintre cele 84 propuse în vedere a creşterii competitivităţii agriculturii judeţului Suceava în anul 2015 nu au putut fi duse la capăt. Cauza o constituie reorganizarea direcţiilor agricole, în conformitate cu Legea nr.139/2014, se arată în Sinteza evaluării planului de acţiuni pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare 2013-2016. Astfel, în 2015, în vederea creşterii competivităţii agriculturii şi dezvoltării spaţiului rural din judeţul Suceava, stabilite au fost 24 de obiective cu privire la valorificarea potenţialului agricol; implementarea şi extinderea formelor moderne de organizare în sectorul vegetal şi zootehnic; sprijinirea activităţii din domeniul industriei alimentare; promovarea şi dezvoltarea agriculturii ecologice şi produselor tradiţionale; pregătirea campaniei de depunere a cererilor de sprijin pe suprafaţă; acordarea ajutoarelor comunitare pentru producătorii agricoli şi a subvenţiilor  de la bugetul de stat; apărarea sănătăţii animalelor şi prevenirea îmbolnăvirilor la oameni; ridicarea gradului profesional al agricultorilor; continuarea procesului de absorbţie a fondurilor europene şi monitorizarea investiţiilor aferente în domeniu. „Atribuţiile direcţiilor agricole au fost modificate, lucru care a determinat ca un număr de 5 obiective incluse în Planul de acţiuni elaborat la începutul anului să nu se mai regăsească printre acestea. Din acest motiv, un număr de 13 acţiuni aflate iniţial responsabilitatea Direcţiei Agricole - ne referim la cele de asistenţă fitosanitară şi de inspecţii – au fost evaluate la nerealizate”, se subliniază în evaluarea citată. Informarea întocmită de Instituţia Prefectului mai evidenţiază că 11 acţiuni, având ca obiect îmbunătăţirea infrastructurii de gospodărirea a apelor din responsabilitatea Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare, au fost, de asemenea, evaluate ca nerealizate, întrucât, până la jumătatea anului, nu s-au alocat fonduri de la bugetul de stat, pentru începerea lucrărilor programate în 2015. Reamintim că, după reorganizarea din acest an, Direcţia pentru Agricultură a Judeţului Suceava a rămas doar cu 11 oameni, inclusiv directorul executiv, în 2010, înaintea unei alte restructurări, instituţia suceveană având peste 100 de salariaţi. Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prevede preluarea activităţilor de inspecţie, de verificare şi control de la direcţiile pentru agricultură, cu excepţia celor de inspecţie în domeniul zootehniei şi a celor de inspecţie privind activitatea de clasificare a carcaselor, de către o structură nou înfiinţată în cadrul MADR. De asemenea, stipulată este preluarea personalului cu atribuţii de inspecţie în domeniul zootehniei, precum şi a celui de inspecţie privind activitatea de clasificare a carcaselor de către Agenţia Naţională de Zootehnie, altă structură nou înfiinţată în subordinea MADR. Totodată, este prevăzută desfiinţarea unităţilor fitosanitare şi transferarea acestora către Autoritatea Naţionala Fitosanitară, structura nou- constituită, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. După reorganizarea din vara anului 2010, Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală îşi păstra doar 32 din totalul de 102 angajaţi, 11 dintre cei rămaşi lucrând la Direcţia Fitosanitară.