Reorganizarea Direcţiei
Agricole a afectat obiectivele de creştere a competivităţii agriculturii
sucevene
·
După restructurarea din acest an, Direcţia pentru
Agricultură Suceava a rămas doar cu 11 oameni, în 2010, înainte de a mai trece
printr-o reorganizare, instituţia suceveană având peste 100 de salariaţi.
·
11 acţiuni având ca obiect îmbunătăţirea infrastructurii
de gospodărirea apelor nu au fost realizate, până la jumătatea anului nefiind
alocate fonduri de la bugetul de stat pentru începerea lucrărilor.
Un număr de 24 de acţiuni
dintre cele 84 propuse în vedere a creşterii competitivităţii agriculturii
judeţului Suceava în anul 2015 nu au putut fi duse la capăt. Cauza o constituie
reorganizarea direcţiilor agricole, în conformitate cu Legea nr.139/2014, se
arată în Sinteza evaluării planului de acţiuni pentru realizarea obiectivelor
cuprinse în Programul de guvernare 2013-2016. Astfel, în 2015, în vederea
creşterii competivităţii agriculturii şi dezvoltării spaţiului rural din
judeţul Suceava, stabilite au fost 24 de obiective cu privire la valorificarea
potenţialului agricol; implementarea şi extinderea formelor moderne de
organizare în sectorul vegetal şi zootehnic; sprijinirea activităţii din
domeniul industriei alimentare; promovarea şi dezvoltarea agriculturii
ecologice şi produselor tradiţionale; pregătirea campaniei de depunere a
cererilor de sprijin pe suprafaţă; acordarea ajutoarelor comunitare pentru
producătorii agricoli şi a subvenţiilor
de la bugetul de stat; apărarea sănătăţii animalelor şi prevenirea
îmbolnăvirilor la oameni; ridicarea gradului profesional al agricultorilor;
continuarea procesului de absorbţie a fondurilor europene şi monitorizarea
investiţiilor aferente în domeniu. „Atribuţiile direcţiilor agricole au fost
modificate, lucru care a determinat ca un număr de 5 obiective incluse în
Planul de acţiuni elaborat la începutul anului să nu se mai regăsească printre
acestea. Din acest motiv, un număr de 13 acţiuni aflate iniţial
responsabilitatea Direcţiei Agricole - ne referim la cele de asistenţă
fitosanitară şi de inspecţii – au fost evaluate la nerealizate”, se
subliniază în evaluarea citată. Informarea întocmită de Instituţia Prefectului
mai evidenţiază că 11 acţiuni, având ca obiect îmbunătăţirea infrastructurii de
gospodărirea a apelor din responsabilitatea Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri
Funciare, au fost, de asemenea, evaluate ca nerealizate, întrucât, până la
jumătatea anului, nu s-au alocat fonduri de la bugetul de stat, pentru
începerea lucrărilor programate în 2015. Reamintim că, după reorganizarea din
acest an, Direcţia pentru Agricultură a Judeţului Suceava a rămas doar cu 11
oameni, inclusiv directorul executiv, în 2010, înaintea unei alte
restructurări, instituţia suceveană având peste 100 de salariaţi. Legea nr.
139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale prevede preluarea
activităţilor de inspecţie, de verificare şi control de la direcţiile pentru
agricultură, cu excepţia celor de inspecţie în domeniul zootehniei şi a celor
de inspecţie privind activitatea de clasificare a carcaselor, de către o
structură nou înfiinţată în cadrul MADR. De asemenea, stipulată este preluarea
personalului cu atribuţii de inspecţie în domeniul zootehniei, precum şi a
celui de inspecţie privind activitatea de clasificare a carcaselor de către
Agenţia Naţională de Zootehnie, altă structură nou înfiinţată în subordinea
MADR. Totodată, este prevăzută desfiinţarea unităţilor fitosanitare şi
transferarea acestora către Autoritatea Naţionala Fitosanitară, structura nou- constituită,
în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. După
reorganizarea din vara anului 2010, Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare
Rurală îşi păstra doar 32 din totalul de 102 angajaţi, 11 dintre cei rămaşi
lucrând la Direcţia Fitosanitară.