Aplicarea „în grabă” a
legilor fondului funciar, principala cauză a problemelor de cadastru şi
publicitate imobiliară
·
interviu cu Vasile Mocanu, director executiv al Oficiului
Judeţean de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Suceava.
Se ştie că judeţul
Suceava are un specific în ceea ce priveşte procedurile de înregistrare cadastrală,
pe teritoriul acestuia funcţionând două astfel de sisteme. Cum s-a realizat
armonizarea acestora după 1990?
Într-adevăr, pe teritoriul
judeţului Suceava, în contextul evoluţiei sale istorice, au funcţionat două sisteme de publicitate
imobiliară. Este vorba, în primul rând, despre sistemul austriac, denumit şi
sistemul de publicităţii reale, deoarece evidenţa acestui sistem se ţine pe
imobil, şi nu pe proprietar. De asemenea, în zona fostului Regat, folosit a
fost sistemul de transcripţiuni şi inscripţiuni, denumit şi sistemul
publicităţii personale, întrucât evidenţa este ţinută pe proprietar, şi nu pe
imobil. Dintr-o analiză sumară a celor
două sisteme de publicitate imobiliară, se pot constata deosebirile esenţiale dintre
acestea, dar mai ales eficienţa sistemului de publicitate reală, al cărţii funciare.
În anul 2004, conform prevederilor HG nr. 1210, Agenţia Naţională de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară a preluat activitatea de publicitate imobiliară de la
Ministerul Justiţiei, iar la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului
Bucureşti au fost înfiinţate oficii de cadastru şi publicitate imobiliară, prin
reorganizarea fostelor oficii de cadastru, geodezie şi cartografie şi a
birourilor de carte funciară de pe lângă judecătorii. Între cele două
alternative, sistemul dual, de inspiraţie germană, cu istorie veche -
considerat însă conservator, costisitor şi greu de gestionat şi sistemul integrat
modern, mai ieftin şi mai uşor de administrat, existent astăzi în majoritatea
statelor din Uniunea Europeană - statul român a optat pentru sistemul integrat.
Astfel, prin sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se realizează
identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a
imobilelor prin natura lor; măsurarea şi reprezentarea acestora pe hărţi şi
planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe suporturi informatice, inclusiv
identificarea şi înregistrarea proprietarilor, al altor deţinători legali de
imobile şi a posesorilor. Totodată, sunt furnizate datele necesare sistemului
de impozite şi taxe, pentru stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale ale
contribuabililor, solicitate de instituţiile abilitate şi este realizată
publicitatea imobiliară, care asigură opozabilitatea drepturilor reale
imobiliare, a drepturilor personale, actelor şi faptelor juridice, precum şi a
oricăror raporturi juridice supuse publicităţii, referitoare la imobile.
Care este stadiul actual
al aplicării legilor fondului funciar? Ce greutăţi se întâmpină
în acest domeniu?
În ceea ce priveşte emiterea titlurilor de
proprietate, activitatea la nivelul comisiilor locale şi Comisiei judeţene de
fond funciar a fost suspendată, conform art. 7, alin. (1) din Legea nr.
165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în
natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada
regimului comunist în România. Legea prevede că activitatea acestor comisii se
suspendă până la întocmirea situaţiei
centralizatoare la nivel local a terenurilor agricole, cu sau fără investiţii, şi
a celor forestiere, aflate în domeniul public sau privat al statului sau, după
caz, al unităţii administrativ-teritoriale, care poT face obiectul
reconstituirii dreptului de proprietate pe fiecare unitate
administrativ-teritorială. Excepţie fac hotărârile judecătoreşti definitive şi
irevocabile, pentru care emiterea titlurilor de proprietate nu a fost sistată.
Pentru unităţile administrativ-teritoriale
în care activitatea de inventariere a terenurilor a fost finalizată, prin ordin
al prefectului judeţului Suceava activitatea comisiilor locale de fond funciar
a fost reluată. Astfel, în prezent este reluată activitatea comisiilor locale de fond funciar din 113 din
totalul de 114 unităţi administrativ-teritoriale. După reluarea activităţii
comisiilor locale de fond funciar, titlurile de proprietate se pot emite numai
dacă terenul cuprins în acestea se identifică cu terenurile inventariate ca
rezervă retrocedabilă a comisiei locale de fond funciar. Dacă nu s-a
identificat rezervă la inventariere sau aceasta s-a epuizat, pentru cererile
rămase nesoluţionate se vor aplica prevederile Legii nr. 165/2013, de către Comisia judeţeană pentru stabilirea
dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, printr-un regulament în
care se vor stabili procedurile care trebuie urmate în astfel de situaţii. De
precizat este faptul că, Comisia judeţeană de fond împreună cu OJCPI Suceava
sunt în fază avansată în ceea ce priveşte elaborarea Regulamentului privind
organizarea şi funcţionarea Comisiei judeţene Suceava pentru stabilirea
dreptului de proprietate privată asupra terenurilor şi a modului de lucru al
acesteia cu comisiile locale. Amintim de asemenea, că pentru suprafeţele de
teren intravilan sau extravilan aferente zonelor necooperativizate sunt
aplicabile prevederile art. 27, alin (2) din Legea nr. 18/1991, cărora nu li se
aplică termenul de decădere prevăzut de legislaţia specială privind solicitarea
reconstituirii sau constituirii dreptului de proprietate. În aceste cazuri,
titlurile de proprietate au un caracter recognitiv.
Pe de altă parte, precizăm că
„neieşirea din indiviziune” nu influenţează corecta înregistrare a imobilelor
în cadastru şi cartea funciară, ieşirea din indiviziune fiind o opţiune a
proprietarilor. La fel, în cazul actelor sub semnătură privată, care sunt
înscrisuri întocmite de părţi, fără intervenţia vreunui organ al statului, din
punct de vedere al publicităţii imobiliare acestea nu pot certifica
proprietatea şi nu fac obiectul înscrierilor în cărţile funciare. Pentru valabilitatea actelor sub semnătură
privată, Codul Civil precizează condiţiile pe care acestea trebuie să le
îndeplinească.
Care credeţi că sunt cauzele care au generat această
stare de fapt? Au îngreunat birocraţia
şi taxele mari desfăşurarea în bune condiţii a procedurilor legale?
Considerăm principala cauză a
multor probleme cu care ne confruntăm în prezent este în aplicarea „în grabă” a
legilor fondului funciar. Dacă ar fi fost create toate condiţiile şi mijloacele
pentru ca, în toate cazurile, punerile în posesie să fie făcute prin măsurători
precise, însoţite de întocmirea planurilor parcelare, iar titlurile de
proprietate emise în aceste condiţii să fi fost înscrise din oficiu în carte
funciară, multe dintre situaţiile actuale, la care vă referiţi, nu ar fi
existat astăzi. Din punctul de vedere al tarifelor de la oficiile de cadastru
şi publicitate imobiliară, precizăm că acestea nu au fost niciodată mari. Mai
mult, există situaţii în care nu se percepe tarif, cum ar fi cazul primei
înregistrări în cadastrul şi cartea funciară a terenurilor agricole situate în
extravilanul localităţilor, dobândite prin titlurile de proprietate emise în
baza legilor fondului funciar.
Rezolvă noile prevederi
legale aceste probleme?
Din acest punct de vedere, există
două direcţii principale de acţiune, respectiv finalizarea procesului de
restituire, prin aplicarea Legii nr. 165/2013 şi implementare Programului Naţional
de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Cum se va derula
efectiv Programul Naţional de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară?
Programul Naţional de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară 2015-2023 este reglementat de Legea nr. 7/1996, cu
modificările şi completările ulterioare şi de HG nr.294/2015. PNCCF a fost
instituit în scopul înregistrării gratuite a imobilelor în sistemul integrat de
cadastru şi carte funciară, dar şi al eliberării certificatelor pentru
înscrierea în cartea funciară posesorilor ca proprietari şi, după caz, a
dezbaterilor succesorale.
Conform HG nr. 294/2015, PNCCF
are ca obiectiv înregistrarea sistematică a imobilelor în sistemul integrat de
cadastru şi publicitate imobiliară, la nivelul întregii ţări. Înregistrarea are
loc la nivel de unitate administrativ-teritorială rurală şi urbană, în fiecare comună,
oraş sau municipiu, şi nu la nivel judeţean. Principalele activităţi care se
vor derula în cadrul PNCCF sunt: campanii de informare şi conştientizare
publică cetăţenilor; identificarea imobilelor şi a deţinătorilor; realizarea de
măsurători cadastrale; colectarea actelor juridice de la deţinători; integrarea
şi prelucrarea datelor şi întocmirea documentelor cadastrale; afişarea publică
a documentelor cadastrale; înregistrarea şi soluţionarea cererilor de
rectificare formulate de proprietari/posesori; actualizarea documentelor
cadastrale şi deschiderea cărţilor funciare, în conformitate cu reglementările
în vigoare. De menţionat este că ordinea în care unităţile
administrativ-teritoriale vor intra în program se stabileşte în baza unei
proceduri pentru stabilirea fluxului de lucru şi a modului de aplicare a criteriilor
pentru prioritizarea unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea
includerii acestora în Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară
2015-2023.