29 mai 2018


TPL nu mai poate asigura plata salariilor şi nici întreţinerea parcului auto
·       Drept urmare, Consiliul Local va analiza cererea de majorare a tarifului pentru bilete de la 2 lei pe călătorie, la 2,5 lei pe călătorie, creşterea propusă a tarifului la abonamentul nominal integral pentru toate liniile fiind de la 66 de lei pe lună, cât este acum, la 75 de lei pe lună.
·       Ultima majorare a preţului biletelor datează de la 1 ianuarie 2011, cu un an în urmă tariful pentru abonamentul integral fiind stabilit la 500 de lei pe lună, după ce, în perioada precedentă, un talon costa 90 de lei pe toate liniile, 75 de lei pe 2 linii şi 45 de lei pe o linie.
Adunarea Generală a Acţionarilor de la societatea Transport Public Local (TPL) Suceava a hotărât modificarea tarifelor la biletele şi abonamentele de călătorie cu mijloacele de transport din parcul auto al firmei. Consiliul Local va analiza înspre aprobare, în şedinţa din această săptămână, majorarea cu 25%  a preţului biletului, respectiv de la 2 lei pe călătorie, la 2,5 lei pe călătorie. Totodată, prin proiectul de hotărâre de pe masa aleşilor municipali, propusă este inclusiv creşterea tarifului la abonamentul nominal integral pentru toate liniile, de la 66 de lei pe lună, cât este acum, la 75 de lei pe lună. Pe de altă parte, abonamentul unic lunar nenominal ar putea costa 115 lei, abonamentul unic fracţional nominal pentru 15 zile-46 de lei, iar cel unic fracţional nominal pentru 7 zile-27 de lei. Eliberat va fi şi abonamentul unic nominal pentru o singură zi, cu o valoare de 6 lei. Ultima creştere a tarifelor a trecut de plenul deliberativului local în anul 2010, Darie Romaniuc arătând, într-o notă justificativă că, de atunci, preţul motorinei a crescut cu 1 leu, ceea ce înseamnă 100.000 de lei pe lună cheltuieli  în plus doar la acest capitol. La fel, cheltuielile cu energia electrică sunt cu 100% mai mari faţă de acum 8 ani, iar cele cu reparaţiile şi întreţinerea au crescut semnificativ în comparaţie cu 2010 când autobuzele aveau 4 ani de exploatare şi circa 300.000 km la bord, în comparaţie cu aproximativ 1 milion km adunaţi până în momentul de faţă. În consecinţă, înlocuirea unor subansmable, precum cutiile de viteză şi punţile motoare, costă câte 10.000 de euro pentru fiecare dintre acestea. În sprijinul propunerii de majorare a tarifelor la bielete şi abonamente, Romaniuc a mai invocat, deprecierea leului în faţa euro, dar şi creşterea ratei inflaţiei.
·       Salariile mici şi imposibilitatea plătirii timpului lucrat peste program a acumulat nemulţumiri în rândul membrilor Sindicatului „Autobuzul”, aceştia ameninţând chiar cu greva generală.
Nu în ultimul rând, directorul TPL a  evidenţiat că 50% din salariaţii societăţii la care autorităţile municipale sunt unic acţionar au salariul minim pe economie de 1.900 de lei pe lună, la acelaşi nivel ca în anul 2010, când acesta era de 800 de lei pe lună.  „Cu veniturile realizate din titlurile de călătorie, bilete şi abonamente, la valoarea din anul 2010, nu se mai pot susţine nici plata salariilor şi nici întreţinerea parcului auto”, subliniază Darie Romaniuc, directorul TPL, în nota justificativă.  În expunerea de motive la proiectul de hotărâre de Consiliu Local  iniţiat de primarul Ion Lungu şi viceprimarul Lucian Harşovchi, se precizează că şoferii angajaţi la TPL Suceava au salarii  sub cele ale salariaţilor firmelor de transport similare din ţară ceea ce a dus la subdimensionarea personalului, cât şi la necesitatea efectuării orelor suplimentare. Dealtfel, imposibilitatea plătirii timpului lucrat peste program a acumulat nemulţumiri în rândul membrilor Sindicatului „Autobuzul”, aceştia ameninţând chiar cu greva generală. Şeful executivului municipal sucevean a recunoscut că salariile lucrătorilor TPL sunt sub cele ale personalului serviciilor şi direcţiilor din administraţia publică locală, însă este de părere că soluţia nu ar sta tocmai în scumpirea preţului călătoriei, ci în atragerea unui număr cât mai mare de clienţi.  „Aşa cum a mai spus, cred că lucrurile de acolo se vor rezolva efectiv atunci când vor veni autobuzele electrice şi se vor face economii, prin scăderea de 7 ori a cheltuielilor cu combustibilul”, a unea în vedere Ion Lungu, primarul Sucevei. Reamintim că, în decembrie 2010, prin hotărâre de Consiliul Local, tichetele de transport pe autobuzele şi microbuzele TPL s-au scumpit de la 1,5 lei pe călătorie la 2 lei pe călătorie, majorarea survenind unei tentative similare, eşuate în luna septembrie. Interesat de remarcat este faptul că, mai îninte, adică de la 1 ianuarie 2010, tariful pentru abonamentul nominal integral valabil pe toate liniile a fost aprobat la nivelul de 50 de lei pe lună. Anterior acestei măsuri, un talon de călătorie pe toate liniile era de 90 de lei, pe 2 linii-de 75 de lei, iar pe o linie-de 45 de lei. Edilul şef Ion Lungu arata, la acea dată, că municipiul Suceava are cel mai mic preţ din ţară, la Iaşi abonamentul fiind de 97 de lei pe lună, la Cluj Napoca-106 lei, la Ploieşti-104 lei, la Buzău-70 de lei, Buzău, la slatina-66 de lei,  iar la Tîrgu Mureş-100 lei. Ulterior a fost introdus abonamentul nominal integral cu valoare de 66 de lei pe lună şi valabil pentru toate liniile.