Instituţia Prefectului:
·
„Foarte mulţi cetăţeni din judeţul Suceava sunt plecaţi
în străinătate şi ne dorim ca aceste documente să fie eliberate în timp cât mai
scurt”, a explicat prefectul de Suceava, Florin Sinescu.
Instituţia Prefectului judeţului
Suceava derulat, cadrul Ministerul Afacerilor Interne, proiectul cu finanţare
europeană, „sistem interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei
eliberate de către instituţiile prefectului pentru actele oficiale
administrative”. Prefectul Florin Sinescu informează că, la nivelul Instituţiei
prefectului judeţului Suceava, Serviciul de apostilă funcţionează din anul
2004, în prima variantă datele fiind completate „scris de mână”, iar începând
din 2010, s-a aplicat formula electronică, în fişier PDF. „Sunt documente
solicitate de către persoanele interesate, având în vedere că, începând din 1
ianuarie 2007, circulaţia este liberă, iar cei care îşi găsesc un loc de muncă
în ţările UE au nevoie de aceste acte. Adresabilitatea fiind foarte mare, am
încercat să venim în întâmpinarea tuturor solicitanţilor, astfel încât această
zonă să fie mult mai prietenoasă”, arată prefectul, adăugând că, dată
fiind dinamica şi ridicată, „este important să dezvoltăm şi noi acest sistem de
evidenţă informatizată apostilei”. Astfel,
evidenţa se face pe două niveluri, respectiv într-un registru electronic al
tuturor apostilelor eliberate la nivel naţional, cu posibilitatea verificării
validităţii scestora de către fiecare judeţ în parte, precum şi pe un al doilea
palier, care va permite vizualizarea apostilei în format electronic. În UE 18
state au implementat unul sau ambele dintre cele două niveluri, la nivel
naţional, proiectul fiind implementat de către cele 42 de instituţii ale
prefectului. În 2010, anul în care apostila a început a fi eliberată în format
electronic, în judeţul Suceava au fost soluţionate 3.653 de cereri, media păstrându-se
la 3.000 de cereri anual. Reprezentatul Guvernului în teritoriu susţine că, în
Suceava, apostilele se eliberează în chiar ziua solicitării, până la ora 14.00,
cu condiţia ca solicitările să fie înaintate până la ora 11.00. „Foarte
mulţi cetăţeni din judeţul Suceava sunt plecaţi în străinătate şi ne dorim ca
aceste documente să fie eliberate în timp cât mai scurt”, a explicat
prefectul de Suceava, Florin Sinescu. Conform contractului, perioada de a implementar a sistemului interoperabil centralizat pentru
evidenţa apostilei este de 16 luni, respectiv iulie 2013 – septembrie 2014,
valoarea finanţării, la nivel naţional fiind de aproximativ 2 milioane de lei. Proiectul
se derulează în cadrul Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii
Economice, Axa Prioritară III „Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor pentru
sectoarele privat şi public”, Domeniul Major de Intervenţie 2 „Dezvoltarea şi
creşterea eficienţei serviciilor publice electronice”, Operaţiunea 2 „Implementarea
de sisteme TIC în scopul creşterii interoperabilităţii sistemelor informatice”.