În municipiul Suceava,
Scădere de peste unsprezece ori a numărului de beneficiari ai venitului
minim garantat
·
În evidențele
Direcției de Asistență Socială a Primăriei există 105 dosare ale beneficiarilor
dreptului respectiv, față de 2001, când înregistrate erau 1.200 de asemenea
cazuri.
·
„Stăm
destul de bine la acest capitol, al persoanelor care beneficiază de respectivele prevederi”, reliefează viceprimarul Lucian Harșovschi, salutând publicarea
legii care restricționează drastic acordarea ajutoarelor sociale.
Autoritățile administrației publice locale din municipiul Suceava salută
publicarea Legii nr. 192 din 2018, de modificare a Legii nr. 416 din 2001
privind venitul minim garantat. Viceprimarul Lucian Harșovchi a declarat ieri,
într-o conferință de presă, că anterioarele reglementări încurajau nemunca, iar
dacă până în prezent „la 3 refuzări ale unui loc de muncă, se proceda la
suspendarea plății ajutorului social, pe viitor, la un singur refuz persoana în
cauză nu va mai beneficia de venitul minim garantat”. Viceprimarul evidențiază că persoana exclusă
de la plată va mai putea solicita acest drept doar după 12 luni de la luarea măsurii, oficialul sucevean
precizând că actul normativa amintit intră în vigoare la 90 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial, după care va mai dura încă 45 de zile în care
vor fi elaborate normele metodologice de aplicare a legii. „Salut această
inițiativă, care este una foarte bună și sper să poată fi aplicată prin niște
norme metodologice bine puse la punct, care apar în 45 de zile de la intrarea
în vigoare a legii“, subliniază Harșovschi. În municipiul Suceava, de la 1.200 de beneficiari, în
2001, s-a ajuns la 105 în prezent. În 2014, în evidențele Direcției de Asistență
Socială erau 145 de dosare, în 2015 numărul acestora a scăzut la 128, în 2016 rămăseseră 122 de beneficiari, iar în 2017
erau doar 115 de îndreptățiți. „Stăm destul de bine la acest capitol, al
persoanelor care beneficiază de respectivele prevederi. Colegii mei verifică foarte
bine aceste persoane, numărul beneficiarilor fiind într-o continuă scădere. Cei
care muncesc, care au ore, și sunt apți pentru muncă, de obicei lucrează în
folosul comunității, la Direcția Domeniului Public. Nu este o muncă foarte
grea, dar, bineînțeles, în funcție de pregătirea acestora”, a
precizat adjunctul șefului executivului local sucevean.
Lucian Harșovschi a reliefat
că, în conformitate cu noile reglementări, toți membrii familiei pot lucra la
cumularea orelor obligatorii de muncă în folosul comunității, accentuând că, deși
nu se aplică în municipiul reședință, munca cu ziua, potrivit reglementărilor
de legislației a muncii, nu va duce la suspendarea plății ajutorului social. Potrivit
planului de lucrări de interes local, asistaţii social sunt scoşi la
deszăpezire în parcuri şi locuri de joacă pentru copii, iar la venirea
primăverii, beneficiarii de venit minim garantat sunt puși să presteze la
eliminarea gheţii, măturatul aleilor pietonale şi parcurilor, precum şi la
vopsirea mobilierului urban. Pe durata verii, lucrătorii în cauză menţin
curăţenia locurilor de joacă pentru copii şi au grijă de trotuarele din
parcuri, lucruri valabile şi în toamnă, când asistaţii cu pricina adună şi
frunzele moarte căzute din copaci. Numărul
obligatoriu de ore de muncă a fost calculat proporţional cu mărimea ajutorului
social de care beneficiază familia sau persoana singură, la care se aplică un
tarif orar corespunzător salariului de bază minim brut pe ţară garantat în
plată, în funcţie de durata medie lunară a timpului de muncă. La stabilirea
venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure, se iau în
considerare toate veniturile pe care membrii acesteia ori persoana singură
le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii de acordare a ajutorului
social, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat şi
asigurări de şomaj; indemnizaţii; alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent;
indiferent de bugetul din care se suportă; obligaţii legale de întreţinere, cât
şi alte creanţe legale. Excepţie fac alocaţia pentru susţinerea familiei,
bugetul complementar persoane cu handicap, bursele de studiu şi bursele
speciale, ajutoarele de stat acordate producătorilor agricoli, precum şi
sprijinul financiar din Programul „Bani de liceu”.