03 august 2018


În municipiul Suceava,
Scădere de peste unsprezece ori a numărului de beneficiari ai venitului minim garantat
·        În evidențele Direcției de Asistență Socială a Primăriei există 105 dosare ale beneficiarilor dreptului respectiv, față de 2001, când înregistrate erau 1.200 de asemenea cazuri.
·        Stăm destul de bine la acest capitol, al persoanelor care beneficiază de  respectivele prevederi, reliefează viceprimarul Lucian Harșovschi, salutând publicarea legii care restricționează drastic acordarea ajutoarelor sociale.     
Autoritățile administrației publice locale din municipiul Suceava salută publicarea Legii nr. 192 din 2018, de modificare a Legii nr. 416 din 2001 privind venitul minim garantat. Viceprimarul Lucian Harșovchi a declarat ieri, într-o conferință de presă, că anterioarele reglementări încurajau nemunca, iar dacă până în prezent „la 3 refuzări ale unui loc de muncă, se proceda la suspendarea plății ajutorului social, pe viitor, la un singur refuz persoana în cauză nu va mai beneficia de venitul minim garantat”.  Viceprimarul evidențiază că persoana exclusă de la plată va mai putea solicita acest drept doar după 12 luni  de la luarea măsurii, oficialul sucevean precizând că actul normativa amintit intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, după care va mai dura încă 45 de zile în care vor fi elaborate normele metodologice de aplicare a legii. „Salut această inițiativă, care este una foarte bună și sper să poată fi aplicată prin niște norme metodologice bine puse la punct, care apar în 45 de zile de la intrarea în vigoare a legii, subliniază Harșovschi. În municipiul Suceava, de la 1.200 de beneficiari, în 2001, s-a ajuns la 105 în prezent. În 2014, în evidențele Direcției de Asistență Socială erau 145 de dosare, în 2015 numărul acestora a scăzut la 128, în 2016  rămăseseră 122 de beneficiari, iar în 2017 erau doar 115 de îndreptățiți. „Stăm destul de bine la acest capitol, al persoanelor care beneficiază de respectivele prevederi. Colegii mei verifică foarte bine aceste persoane, numărul beneficiarilor fiind într-o continuă scădere. Cei care muncesc, care au ore, și sunt apți pentru muncă, de obicei lucrează în folosul comunității, la Direcția Domeniului Public. Nu este o muncă foarte grea, dar, bineînțeles, în funcție de pregătirea acestora”, a precizat adjunctul șefului executivului local sucevean. 
Lucian Harșovschi a reliefat că, în conformitate cu noile reglementări, toți membrii familiei pot lucra la cumularea orelor obligatorii de muncă în folosul comunității, accentuând că, deși nu se aplică în municipiul reședință, munca cu ziua, potrivit reglementărilor de legislației a muncii, nu va duce la suspendarea plății ajutorului social. Potrivit planului de lucrări de interes local, asistaţii social sunt scoşi la deszăpezire în parcuri şi locuri de joacă pentru copii, iar la venirea primăverii, beneficiarii de venit minim garantat sunt puși să presteze la eliminarea gheţii, măturatul aleilor pietonale şi parcurilor, precum şi la vopsirea mobilierului urban. Pe durata verii, lucrătorii în cauză menţin curăţenia locurilor de joacă pentru copii şi au grijă de trotuarele din parcuri, lucruri valabile şi în toamnă, când asistaţii cu pricina adună şi frunzele moarte căzute din copaci.  Numărul obligatoriu de ore de muncă a fost calculat proporţional cu mărimea ajutorului social de care beneficiază familia sau persoana singură, la care se aplică un tarif orar corespunzător salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcţie de durata medie lunară a timpului de muncă. La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure, se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia ori persoana singură le-au realizat în luna anterioară depunerii cererii de acordare a ajutorului social, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat şi asigurări de şomaj; indemnizaţii; alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent; indiferent de bugetul din care se suportă; obligaţii legale de întreţinere, cât şi alte creanţe legale. Excepţie fac alocaţia pentru susţinerea familiei, bugetul complementar persoane cu handicap, bursele de studiu şi bursele speciale, ajutoarele de stat acordate producătorilor agricoli, precum şi sprijinul financiar din Programul „Bani de liceu”.