12 august 2014

Transporturile rutiere otrăvesc aerul din judeţul Suceava
·        Impactul traficului rutier asupra calităţii aerului şi sănătăţii umane este mai mare în mediul urban.
·        „Este necesar a se acţiona rapid şi eficient, în sensul reducerii acestuia, prin alinierea la standardele UE”, se arată în raportul APM privind calitatea mediului.
Dintre toate tipurile de transport, respectiv rutier, feroviar şi aerian, pentru judeţul Suceava sursa cea mai importantă de emisii în aer o reprezintă traficul auto, se arată în raportul anual privind starea mediului, făcut public de Agenţia pentru Protecţia Mediului, în care se precizează că, în principal, este vorba despre emisii de oxizi de azot şi monoxid de carbon. Potrivit sursei amintite, presiunile activităţii de transport asupra mediului se traduc prin poluarea atmosferei, ca efect al emisiilor rezultate din procesule de combustie al motoarelor, dar şi prin poluare fonică şi cu vibraţii. Traficul auto reprezintă o sursă de poluanţi, precum monoxid de carbon, oxizi de azot, compuşi organici volatili, pulberi, oxizi de sulf, plumb şi alte metale grele. Alterarea calităţii aerului din localităţile urbane, ca urmare a traficului rutier este influenţată atât de nivelul emisiilor din aer, cât şi de factorii geografici şi urbanistici, care corelaţi cu condiţiile de microclimat, în multe cazuri împiedică dispersia poluanţilor. Astfel, are loc o concentrare a acestora, îndeosebi în zonele intens circulate, pe străzile de tip „canion”. În Raportul privind starea mediului în 2013 se subliniază că, deşi eficienţa autovehiculelor şi cea a catalizatorilor a fost şi este în continuă îmbunătăţire, aceasta este contrabalansată, în sens negativ, de creşterea lungimii medii a unei călătorii, creşterea numerică a parcului auto, precum şi de alte variabile, cum ar fi stilul de condus, ambuteiajele din trafic, lipsa unei infrastructuri adecvate de transport, toate traducându-se printr-o creştere a intensităţii emisiilor de oxizi de azot. „Având în vedere impactul semnificativ al transporturilor asupra calităţii aerului, este necesar a se acţiona rapid şi eficient, în sensul reducerii acestuia, prin alinierea la standardele UE, atât în ceea ce priveşte infrastructura de transport, cât şi normele de reglementare tehnologice în privinţa emisiilor autovehiculelor, toate acestea împreună cu programe de stimulare a înnoirii parcurilor auto”, se precizează în materialul întocmit de APM Suceava.