Potenţa financiară şi
tehnică a constructorului, de vină pentru nefinalizarea în termen a centurii de
ocolire a Sucevei
·
„Atunci când fac oferta tehnică şi financiară, companiile
care câştigă licitaţiile sunt obligate să aibă inclusiv sursă de finanţare
bancară pentru a putea închide lucrările respective”, susţine preşedintele
Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor.
Amânarea repetată
a termenelor de dare în folosinţă a rutei ocolitoare a municipiului
Suceava este şi urmare puţinătăţii companiilor serioase care ar putea să se
angreneze în lucrări de anvergură şi să îşi respecte angajamentele. Nechifor a dat ca exemplu pozitiv ceea ce se întâmplă
pe DN 29 Suceava-Botoşani, unde la modernizări contractate de administraţie
judeţeană lucrează firma UMB Spedition, a lui Dorinel Umbrărescu, şi care,
„dacă ar fi posibil ar intra, în continuare, înspre Siret, pentru a lucra şi la
centură”.
„Este vorba despre potenţa financiară şi tehnică a firmelor, iar,
din păcate, unele sunt în situaţii financiare dificile. Este de la sine înţeles
pentru toată lumea, că nimeni nu plăteşte decât ceea ce înseamnă avansul legal
în ceea ce priveşte lucrările de asemenea amploare. Atunci când fac oferta
tehnică şi financiară, companiile care câştigă licitaţiile sunt obligate să
aibă inclusiv sursă de finanţare bancară pentru a putea închide lucrările
respective. Din păcate, nu există multe companii importante în situaţia de a
face lucrări la termen şi de calitate”, subliniază preşedintele
Consiliului Judeţean. Nechifor a făcut comparaţie, de asemenea,
cu cei 200 km de drumuri naţionale pe care compania lui Dorinel Umbrărescu a
turnat covoare asfaltice în 2003, în cadrul programului aniversar „Ştefan cel
Mare şi Sfânt-500 de ani” şi care „executate de o firmă care avut capacitate sunt
şi acum în regulă, după 10 ani de exploatare”. Cătălin Nechifor a reliefat că,
din păcate, Grupul francez Colas, câştigătorul licitaţiei de execuţie a
centurii ocolitoare a municipiului Suceava s-a retras din afacere, executant
rămânând SCCF Iaşi. Nechifor relevă că la nivelul Comisiei Europene se are în
vedere schimbarea legislaţiei privind achiziţiile publice, aceasta trebuind a
fi adoptată şi în România, mai ales în condiţii în care „nimeni nu plăteşte
pentru nerespectarea angajamentelor”.
„Nu
ţine de noi acest lucru, dar sper foarte mult, din experienţa pe care am avut-o
până acum, ca legiuitorul să pună nişte condiţii, în aşa fel încât firmele care
nu-şi fac treaba să nu mai poată veni la licitaţii şi să se comporte, în
continuare, la fel”, a explicat
preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor.
Varianta de ocolire a Sucevei are
o lungime de 13,2 km şi va prelua traficul de pe DE 85 pe traseul Moara –
Mihoveni – Pătrăuţi – Siret, precum şi cel de pe DN 576 dinspre Vatra Dornei
înspre frontiera cu Ucraina. Carosabilul cu 2 benzi va a avut prevăzute o lăţime
de 7 metri şi o viteză de circulaţie de 80 km pe oră. Pe traseul ocolitor sau
fost proiectate 3 viaducte, de 384,5 metri, 295,5 metri şi, respectiv, de 249,5
metri. Amenajate trebuiau a fi, de
asemenea, 6 poduri, dintre care unul pe râul Suceava, în zona Mihoveni, cu o
lungime de 17,7 metri. Iniţial valoarea proiectului era de 67 de milioane de
euro, sumă suportată în întregime de Ministerul Transporturilor. Construcţia şoselei de centură a Sucevei a început în
2008, de atunci investiţia mărindu-şi continuu valoarea, ajungând, după unele
aprecieri, la 86 de milioane de euro.