Într-un an cu alegeri:
Populism electoral: facilităţi
pentru toată lumea la transportul în comun
·
„La nivel de ţară, există oraşe care acordă gratuiţi la
toţi pensionarii, sunt oraşe care acordă gratuităţi la toată populaţia. Mi se
pare un lucru normal, până la urmă”, susţine Ion Lungu, primarul
Sucevei.
·
În februarie 2012, în prejma alegerilor pentru cucerirea
Primăriei, consilierii din grupul politic al USL au propus reducere cu 50% a abonamentelor
pentru pensionari, şomeri şi bugetari cu venituri sub 600 de lei pe lună.
Pensionarii din municipiul
Suceava ar putea de reduceri de 50% pe autobuzele societăţii de transport în
comun de călători TPL. Primarul
reşedinţei de judeţ, Ion Lungu a
declarat că, în urma iniţiativei consilierilor locali ai PSD, reprezentaţii
deliberativului în Adunarea Generală a Acţionarilor de la firma la care
municipalitatea este unic acţionar au venit cu o propunere de modificare a
contractului de finanţare a diferenţei de tarif dintre costul real şi preţul
efectiv al unei călătorii. Astfel, potrivit unor prevederi din Legea
transporturilor, Primăria ar urma să suporte pierderile înregistrate de
societate. „Anul trecut, la TPL au fost pierderi de 3 miliarde de lei
vechi, iar în măsura în care le-am acoperi, nu ar fi o problemă să acordăm
această sumă în contul compensării de 50%”, a spus şeful
municipalităţi, menţionând că, în 2013, în
contul firmei de transport de călători au ajuns, cu titlul de subvenţie, circa
30 de miliarde de lei vechi. Potrivit edilului-şef întrucât pentru preluarea
pierderilor nu se plăteşte taxă pe valoare adăugată, se vor face economii care vor fi destinate
susţinerii cheltuielilor cu abonamente compensate. „Avantajul constă în
ceea că decontul nu se face pe bază de factură, ca până acum. Deci, din cele 30
de miliarde de lei vechi, pe care noi le-am dat anul trecut, 24% au plecat, ca
taxa pe valoare adăugată la stat. În măsura în care decontul se face pe această
acoperire a pierderilor, atunci nu se mai facturează TVA, iar din start se
economisesc peste 10 miliarde de lei vechi. Cu ceea ce mai acoperim noi, ar fi
vorba despre un efort de 5 miliarde de lei mai mult decât anul trecut, ceea ce
nu este un capăt de ţară”, a explicat şeful executivului. Primarul Lungu
spune este de acord cu facilităţile pentru pensionarii care călătoresc cu
autobuzele TPL, susţinând că, în ţară, există administraţii locale cu sisteme
de gratuitate pentru toţi vârstnicii ieşiţi la pensie, iar în alte oraşe întreaga
populaţie circulă gratuit. „La nivel de ţară, există oraşe care acordă
gratuiţi la toţi pensionarii, sunt oraşe care acordă gratuităţi la toată
populaţia. Mi se pare un lucru normal, până la urmă”, a reliefat
ocupantul fotoliului din Areni, Ion Lungu. Reamintim că, în februarie 2012, în
prejma alegerilor pentru cucerirea Primăriei, consilierii din grupul politic al
USL au venit cu un proiect de reducere cu 50% pentru abonamentul social al
pensionarilor, şomerilor şi salariaţilor bugetari cu venituri sub 600 de lei pe
lună. Legitimaţia ar fi urmat să fie valabilă pe o singură linie, însă demersul
s-a izbit de imperativul identificării resurselor financiare necesare pentru
punerea în practică a unui asemenea deziderat.
În 2013, 3.800 de elevi şi
studenţi au plătit doar 25% din valoarea unui abonament de călătorie, 50% fiind
suportat de TPL, iar 25%-de la bugetul
local. De asemenea, 2.600 de persoane cu handicap şi însoţitori ai acestora,
260 de deţinuţi politic, 278 de veterani de război şi 11 eroi ai Revoluţiei au avut parte de abonamente gratuite, banii
fiind asiguraţi, în totalitate, din puşculiţa bugetară comună a municipiului
Suceava.