Transportul de călători sucevean, mai costisitor cu 4,3
milioane de lei decât încasările din vânzările de bilete şi abonamente
·
În ciuda faptului toţi
transportatorii din Suceava pot beneficia de subvenţie, singura care a avut
parte de susţinere de la buget, în 2015, a fost societatea de transport public
local TPL.
Autorităţile locale din
municipiul Suceava analizează posibilitatea
prelungirii valabilităţii contractului de acordare a subvenţiei pentru transportul public de
călători. Aceasta după ce, prin adresa cu nr. 270 din 24 noiembrie 2015,
societatea comercială TPL Suceava a cerut reînnoirea contractului de acordare a
subvenţiei, pentru o perioadă de minim 3 luni.
Conform expunerii de motive la proiectul de hotărâre care va fi discutat
în şedinţa Consiliului Local, suma maximă care poate fi acordată ca subvenţie
şi compensaţie în anul 2016 nu poate depăşi 4,3 milioane de lei, aceasta putând
fi disponibilizată după expirarea termenului prevăzut de contractul precedent
şi numai cu respectarea condiţiilor privind acordarea de facilităţi pentru
transportul public local.
Interesant de menţionate este că, în ciuda faptului că Hotărârea
Consiliului Local nr. 19 din 29 ianuarie 2015 prevede că toţi transportatorii
din Suceava pot beneficia de aceleaşi condiţii pentru încheierea de contracte
de acordare a subvenţiei, ceilalţi operatori nu şi-au exprimat intenţia de
perfecta asemenea convenţii. Astfel, singurul transportator care a avut parte
de subvenţii de la bugetul municipal, în 2015, a fost societatea de transport
public local TPL, al care unic acţionar este Primăria Suceava. Consiliul
Concurenţei a emis aviz pentru acordarea subvenţiei pentru diferenţa dintre
costul real al călătoriei şi cel al biletelor de călătorie, instituţia
constatând că prin Hotărârea Consiliului Local nr. 19 din 29 ianuarie 2015 s-a
instituit o măsură de natura ajutorului de stat, măsură compatibilă cu
Regulamentul Comisiei Europene nr.1370 din 2007. „Pentru
a nu crea distorsiuni de concurenţă, este necesar ca toţi transportatorii să
poată beneficia de condiţii egale de acordare a subvenţiilor sau
compensaţiilor. De asemenea, este necesară instituirea unui plafon maxim pentru
fiecare transportator, acesta din urmă fiind calculat în funcţie de capacitatea
sa de transport”, se precizează în raportul compartimentului specializat al
executivului sucevean. Totodată, unul dintre aspectele de care trebuie să se
ţină cont la stabilirea serviciului subvenţionat de transport este reprezentată
de „posibilităţile financiare de acoperire a subvenţiilor de la bugetul de stat
sau de la bugetele locale”. Potrivit prevederilor OG. nr. 79 din 1999
privind garantarea furnizării de
servicii publice subvenţionate de transport, pentru „satisfacerea unor
necesităţi de natură economică, socială sau de mediu, pentru acordarea de
facilităţi unor categorii de persoane defavorizate sau provenind din zone
defavorizate greu accesibile sau pentru a se asigura capacităţi suficiente de
transport pe numite rute se pot stabili servicii publice subvenţionate”.