16 decembrie 2015

Transportul de călători sucevean, mai costisitor cu 4,3 milioane de lei decât încasările din vânzările de bilete şi abonamente    
·        În ciuda faptului toţi transportatorii din Suceava pot beneficia de subvenţie, singura care a avut parte de susţinere de la buget, în 2015, a fost societatea de transport public local TPL.
Autorităţile locale din municipiul Suceava analizează posibilitatea  prelungirii valabilităţii contractului de acordare  a subvenţiei pentru transportul public de călători. Aceasta după ce, prin adresa cu nr. 270 din 24 noiembrie 2015, societatea comercială TPL Suceava a cerut reînnoirea contractului de acordare a subvenţiei, pentru o perioadă de minim 3 luni.  Conform expunerii de motive la proiectul de hotărâre care va fi discutat în şedinţa Consiliului Local, suma maximă care poate fi acordată ca subvenţie şi compensaţie în anul 2016 nu poate depăşi 4,3 milioane de lei, aceasta putând fi disponibilizată după expirarea termenului prevăzut de contractul precedent şi numai cu respectarea condiţiilor privind acordarea de facilităţi pentru transportul public local.
Interesant de menţionate este că, în ciuda faptului că Hotărârea Consiliului Local nr. 19 din 29 ianuarie 2015 prevede că toţi transportatorii din Suceava pot beneficia de aceleaşi condiţii pentru încheierea de contracte de acordare a subvenţiei, ceilalţi operatori nu şi-au exprimat intenţia de perfecta asemenea convenţii. Astfel, singurul transportator care a avut parte de subvenţii de la bugetul municipal, în 2015, a fost societatea de transport public local TPL, al care unic acţionar este Primăria Suceava. Consiliul Concurenţei a emis aviz pentru acordarea subvenţiei pentru diferenţa dintre costul real al călătoriei şi cel al biletelor de călătorie, instituţia constatând că prin Hotărârea Consiliului Local nr. 19 din 29 ianuarie 2015 s-a instituit o măsură de natura ajutorului de stat, măsură compatibilă cu Regulamentul Comisiei Europene nr.1370 din 2007.  „Pentru a nu crea distorsiuni de concurenţă, este necesar ca toţi transportatorii să poată beneficia de condiţii egale de acordare a subvenţiilor sau compensaţiilor. De asemenea, este necesară instituirea unui plafon maxim pentru fiecare transportator, acesta din urmă fiind calculat în funcţie de capacitatea sa de transport”, se precizează în raportul compartimentului specializat al executivului sucevean. Totodată, unul dintre aspectele de care trebuie să se ţină cont la stabilirea serviciului subvenţionat de transport este reprezentată de „posibilităţile financiare de acoperire a subvenţiilor de la bugetul de stat sau de la bugetele locale”. Potrivit prevederilor OG. nr. 79 din 1999 privind  garantarea furnizării de servicii publice subvenţionate de transport, pentru „satisfacerea unor necesităţi de natură economică, socială sau de mediu, pentru acordarea de facilităţi unor categorii de persoane defavorizate sau provenind din zone defavorizate greu accesibile sau pentru a se asigura capacităţi suficiente de transport pe numite rute se pot stabili servicii publice subvenţionate”.