Transportatorii
de masă lemnoasă distrug drumurile sucevene
·
„Avem în instanţă foarte multe procese deschise cu aceşti
transportatori care supra-încarcă enorm de mult maşinile”, spune şeful CJ, Ioan
Cătălin Nechifor.
·
În urma proceselor, în anul 2015 Consiliul Judeţean
Suceava a recuperat 500.000 de lei, de la 4 companii transportatoare care au fost
surprinse că nu au respectat masa maximă admisă pe osie.
Cei mai mari duşmani ai
drumurilor din judeţul Suceava sunt transportatorii de buşteni, cherestea şi
deşeuri lemnoase. Ioan Cătălin Nechifor, preşedintele Consiliului Judeţean
Suceava a reliefat că societăţile
specializate s-au dotat cu autovehicule moderne de super-tonaj, acestea fiind
un adevărat pericol pentru infrastructura rutieră judeţeană. Potrivit lui
Nechifor, de-a lungul timpului drumurile au fost proiectate la sarcini portante
mai mici, acestea cedând în faţa coloşilor pe roţi de ultimă generaţie. „Transportatorii
de masă lemnoasă îşi bat joc efectiv de noi. Suntem în situaţia în care, la
acest moment, să avem în instanţă foarte multe procese deschise cu aceşti
transportatori care supra-încarcă enorm de mult maşinile. Sunt, acum, maşini
care cară până la 40 de tone pe osie, ceea ce însemnă foarte mult faţă de ceea
ce pot suporta unele drumuri”, a arătat şeful executivului judeţean
sucevean.
Radu Avădanei, directorul
Direcţiei de Drumuri şi Poduri din cadrul Consiliului Judeţean Suceava declară,
la rându-i, că 32 de companii specializate au fost acţionate în instanţă pentru
transport supra-gabaritic de masă lemnoasă, acestea fiind depistate, cu
prilejul controalelor cu cântarul, că aveau încărcături care le depăşeau pe cele
permise prin lege. În urma proceselor, în anul 2015 Consiliul Judeţean Suceava a recuperat 500.000 de lei, de la 4 companii transportatoare care au fost
surprinse că nu au respectat masa maximă admisă pe osie. „Ceva bani ar putea
fi încasaţi de pe urma acestora, însă problema este că în instanţă lucrurile
sunt tergiversate, iar chiar dacă până la final
noi câştigăm, aceasta înseamnă termene peste termene şi drumurile sunt
sparte în continuare. Ce a ţinut de noi, de echipa de la direcţia de
specialitate, în colaborare cu Poliţia, s-a făcut, ”, a
explicat Ion Cătălin Nechifor, preşedintele Consiliului Judeţean
Suceava. Pe lângă zonele în care
Direcţia Silvică oferă lemn pe picior spre exploatare, cele mai afectate de
transportul greu sunt şi drumurile judeţene din prejma cursurilor mari de apă, respectiv
Suceava, Siret, Moldova, în albia cărora care amenajate sunt balastiere. Toate
se întâmplă în condiţiile în care, în ultimii ani, au început să se facă
achiziţii de maşini de transport de capacitate extraordinar de mare, acestea
suprasolicitând şi afectând în mod grav infrastructura rutieră. Potrivit legislaţiei în vigoare, în momentul în care, din
anumite considerente, sunt nevoiţi să circule cu încărcături peste limita
aprobată prin lege, agenţii economici ce prestează activitate de transport sunt
obligaţi să solicite, de la administratorii drumurilor, o autorizaţie specială
de transport. Documentul prevede ruta pe care se va face transportul, masa
maximă a încărcăturii de transportat şi suma de plătit în cazul depăşirii
greutăţii. Aceasta din urmă se stabileşte în funcţie de distanţa pe care se va
deplasa maşina şi de mărimea depăşirii masei admise.