Dacă populaţia nu-şi achită
jumătate din datorii:
„Nu există nicio o
siguranţă că în această iarnă vom avea căldură”
·
avertizează primarul municipiului Suceava, Ion Lungu,
accentuând că Bioenergy, firmă privată, nu va ezita să treacă la sistarea
livrării agentului termic.
Cu toate eforturile pe care
consumatorii casnici, asociaţiile de proprietari, operatorul Termica şi
Primăria le-au făcut, populaţia municipiului Suceava datorează pentru serviciile de alimentare cu
apă caldă şi încălzire 17,75 de milioane de lei, a anunţat ieri, primarul Ion
Lungu. Cu prilejul întâlnirii lunare cu şefii asociaţiilor de proprietari,
edilul-şef sucevean a avertizat că Suceava se află la un moment de cotitură din
acest punct de vedere, furnizarea apei calde putând fi sistată în orice moment,
în timp ce la iarnă locuinţele branşate la sistemul centralizat de încălzire riscă
să rămână neîncălzite. „Suntem într-un moment de cotitură. Indiferent ce
am face noi ca Primărie, indiferent ce ar face Termica, indiferent cea ar face
Bioenergy, atât timp cât populaţia nu va plăti nu avem nicio o siguranţă că în
această iarnă vom avea căldură. Nu mai spun de apa caldă, care se poate întrerupe
în orice moment, în orice zi”, a atenţionat Lungu. Şeful administraţiei
locale a precizat că principala cauză constă în lipsa masei lemnoase, cea pe
care Bioenergy o mai are în depozit la această dată fiind în mare parte
sechestrată, întrucât furnizorul biomasei are de încasat de la acest producător
de agent termic circa 2 milioane de euro. Lungu precizează că, în ciuda
faptului că soldul lunii iunie a scăzut în comparaţie cu cel al lunii precedente,
adică populaţia a plătit cu 600.000 de lei mai mult, datoriile consumatorilor
casnici rămân în jurul valorii de 4 milioane de euro, pentru asigurarea
căldurii în noul sezon rece fiind obligatorie achitarea a jumătate din această
sumă. Primăria a virat către Termica 1 milion de lei din cele 2 milioane de lei
datorate cu titlul de subvenţie, rămânând
să-şi onoreze partea lunară care îi revine pe această linie. „Aşadar,
dacă nu vom plăti aceste datorii, nu vom avea căldură la iarnă. Este un mesaj
pe care mi-l asum, nu vreau să panichez pe nimeni, dar trebuie susţinut, în
continuare ritmul plăţilor la serviciile de termoficare”, a punctat
primarul Ion Lungu, accentuând că Bioenergy, firmă privată, nu va ezita să
treacă la sistarea livrării agentului termic.
·
Directorul general Dumitrescu spune că tarifele
practicate nu acoperă nici măcar contravaloarea utilităţilor consumate de
Termica.
Administratorul special al
Termica, Ovidiu Dumitrescu, a arătat că, de la începutul anului 2014, contravaloarea
totală a facturilor emise către asociaţiile de proprietari a însumat 12,90
milioane de lei, plăţile efective făcute
de către acestea din urmă fiind de 13,84 milioane de lei, respectiv cu 1,02%
mai mult decât s-a facturat. „Este bine, însă, în ritmul acesta, în care
în 6 luni s-a plătit 1% din penalităţile şi facturile adunate, ne trebuie mulţi
ani ca să ajungem la zi”, a subliniat directorul general al Termica. Dumitrescu
a ţinut să evidenţieze că din cele 13,84 de milioane de lei, către Bioenergy
s-a orientat suma de 11,3 milioane de lei, restanţele total către producătorul
de agent termic ridicându-se la circa 13 milioane de lei. Acesta a arătat,
totodată, că facturile pentru energia electrică, către E.on, cât şi pentru apă, către ACET, sunt plătite la zi,
problema reprezentând-o faptul că tarifele actuale practicate către populaţie
şi agenţii economici nu acoperă nici măcar contravaloarea utilităţilor
consumate de operatorul de termoficare din Lunca Sucevei. „La aceste costuri cu utilităţile se
adaugă contravaloarea reparaţiilor, taxelor şi
impozitelor locale şi către stat, precum şi salariile. Aş vrea să aveţi
garanţia că avem mare grijă de bani pe care îi încasăm şi că îi drămuim cu multă,
multă atenţie”, le-a spus Ovidiu Dumitrescu şefilor asociaţiilor de
proprietari.
·
Marin Marinoiu crede susţine că Termica poate să
valorifice o serie de bunuri care să ducă la îndestularea creditorilor.
Marin Marinoiu, administrator
special numit de către au autorul programului de reorganizare al Termica, respectiv
de către creditorul majoritar Unicom Holding, a opinat că Centrala Electrică de
Termoficare de la Suceava reprezintă un sistem foarte bine păstrat şi conservat,
ajungerea în insolvenţă a Termica fiind „un exemplu de cum nu ar trebui se
întâmple în această ţară”. Marinoiu recunoaşte că una din cauze situaţiei
economice proaste este dispariţia marilor consumatori industriali, debranşarea unui
important număr de consumatori casnici, precum şi pierderile mari, ca urmare
„conductelor putrede”. Administratorul special numit de comitetul creditorilor
susţine că Termica poate să valorifice o serie de bunuri care să ducă la
îndestularea creditorilor. „În tot
ceea ce voi întreprinde în această Centrală voi urmări să protejez, atât cât
este posibil, grupurile energetice, să le avem de acolo. Chiar în această situaţie deosebit de grea,
există posibilitatea de a valorifica o serie de bunuri, de materiale, există
surse care să îndestuleze pe toţi cei care au livrat o serie de materiale şi
servicii către termocentrală. A venit vremea să le dăm înapoi şi le vom da
ordonat”, a conchis Marin Marinoiu, administrator special al
Termica.