11 august 2011

Deşi vechiul sistem de iluminat public este în dezafectare,
Stâlpii de la reţeaua de electrică de troleibuze, păstraţi pentru reactivarea transportului pe fir
În 2006, la retragerea troleelor din trafic, primarul Ion Lungu aprecia că, după un deceniu, folosirea energiei electrice ar putea să se devină ecologică şi mai economică
Stâlpii care au susţinut reţeaua electrică de contact pentru troleibuzele care au circulat în jur 19 ani în municipiul Suceava nu vor fi dezafectaţi, anunţă primarului Ion Lungu. Afirmaţia este făcută pe fondul reabilitării iluminatului public de pe traseul magistralei rutiere principale a reşedinţei de judeţ, edilul şef precizând că stâlpii de beton de pe fostele rute ale troleibuzelor vor fi păstraţi, pe aceştia urmând a fi montate lămpile moderne din cadrul proiectului de modernizare cu fonduri POR. Pe de altă parte, important de menţionat este că reşedinţa de judeţ este parte a Programului „EVUE –Mijloace de transport electrice în zonele urbane din Europa”, proiect de promovare a mijloacelor ecologice de transport în comun şi care ia în calcul revenirea la autovehiculele pe cablu. De asemenea, important de menţionat este că, în aceste circumstanţe, Renault România a propus Primăriei municipiului Suceava dezvoltarea unui parc de autovehicule electrice, Consiliul Local dându-şi acordul de principiu.

Reamintim că troleibuzele societăţii de transport public local au fost retrase în garaje încă din vara lui 2006. Atunci primarul Ion Lungu preciza că retragerea din trafic are la bază raţiuni ce ţin de nerentabilitate şi consum mare de energie. Decizia venea şi pe fondul demersului de dotare a TPL cu 30 de autobuze noi, era mijloacelor de transport pe fir părând a apune la Suceava. Aceasta după ce, în 1995, încă se mai discuta încă despre extinderea reţelei şi în cartierul Obcini, la acea dată Consiliul Local aprobând un studiu de fezabilitate în acest sens. În fapt, generalizarea transportului cu troleibuze era parte a programului ceauşist din 1987, când a fost inaugurată prima linie din municipiul reşedinţă de judeţ. La acea vreme, folosirea energiei electrice era mai avantajoasă decât cea a motorinei sau benzinei, iar înspre fabrici şi uzine se deplasau zeci de mii de oameni din tot judeţul. Primul semn de decădere a venit o dată cu disponibilizările masive de personal din zona industrială Şcheia, Linia 3 fiind închisă, iar reţeaua din zonă dezafectată. În 1998, adică după mai bine de 10 ani de „cablu”, pe scenă a intrat transportul în regim maxi taxi, concurenţa pentru troleibuze, fiind de-a dreptul copleşitoare. Cu toate acestea, în 2006, la scoaterea din joc a mijloacelor electrice, primarul Ion Lungu anunţa că instalaţiile cu pricina vor fi păstrate şi trecute în conservare, fiind posibil ca, „peste 8-10 ani de zile, să constăm că este economic sau ecologic să folosim energia electrică”.
Încă din anul 2000, pe fondul gravelor probleme financiare ale societăţii de transport călători de atunci, TPS, edilul şef Constantin Sofroni avansa varianta unui viitor transport de persoane fără troleibuze. Regretatul edil şef considera că transport pe fir este unul energofag, propunând achiziţionarea, pentru firma Consiliului Local, 5 microbuze maxi taxi.