Din cauza datoriilor la Proiectul „Suceava-Utilități şi mediu”,
Zeci de
localităţi sucevene nu pot accesa finanţările nerambursabile ale UE
- · La depunerea cererilor de finanţare este solicitat certificatul de atestare fiscală, iar în condiţiile în care acesta are înscrise datorii, accesul la fonduri europene este blocat.
Conducerea Consiliului Judeţean cere
Ministerului Finanţelor Publice să identifice o soluţie de preluare a
creditului contractat de unităţile administrativ-teritoriale sucevene pentru implementarea
Proiectului „Suceava-Utilități şi mediu la standarde europene”. Gheorghe Flutur,
preşedintele CJ Suceava, spune că problema este foarte gravă, întrucât, pe
fondul complicaţiilor intervenite, respectivele localităţi ale judeţului „nu
pot fi eligibile la accesarea programelor cu finanţare europeană”. Cauza o
reprezintă datoriile către Fondul de risc, acestea crescând pe zi ce trece, ca
urmare a dobânzilor şi a penalităţilor de întârziere. „La depunerea
proiectelor cu finanţare nerambursabilă se solicită certificatul de atestare
fiscală, document în care, dacă apar înscrise datorii către Ministerul Finanţelor
Publice, proiectele sunt în situaţia de a fi respinse de la finanţare, comunităţile
locale fiind condamnate la subdezvoltare”, susţine şeful executivului
judeţean, care, iar după ce la nenumăratele solicitări nu a primit răspuns
pozitiv, face apel inclusiv la parlamentarii suceveni, solicitându-le să
iniţieze un proiect de lege de preluare a creditului cu pricina. Gheorghe
Flutur crede, de asemenea, că în condiţiile în care respectivele certificate de
atestare fiscală ar nu evidenţia datoriile la creditul e s-ar putea evita „condamnarea
acestor comunităţi la a nu avea acces la proiecte de strictă necesitate pentru
o viaţă normală, la crearea şi modernizarea infrastructurii rutiere locale şi a
sistemelor de alimentare cu apă şi apă uzată, la crearea şi modernizarea
infrastructurii educaționale”.
- · Sumele alocate de Ministerul Finanţelor Publice au ajuns cu întârziere, acoperind doar obligaţiile achitate către bancă, mai puţin dobânzile şi majorările.
Consiliul Județean Suceava, în asociere cu
60 de unităţi administrativ-teritoriale a contractat, în anul 2004, de la
Deutsche Bank AG London, un împrumut extern de 86,3 milioane de euro. Pe partea
de reabilitare a sistemelor de termoficare, cu 59 de milioane de euro, în 6 oraşe
ale judeţului sau realizat centrale termice şi instalaţii aferente. De
asemenea, o sumă de 27,3 de milioane de euro fost prevăzută pentru amenajarea a
232,75 km de conducte de transport gaze naturale de înaltă presiune, realizaţi
efectiv fiind doar 101,4 km. În acest din urmă caz, s-a intrat în blocaj încă
din 2006, în octombrie a aceluiaşi an constructorul Petrom Service București invocând
pierderi financiare şi retrăgându-se de pe şantier. Pentru deblocarea situaţiei,
Consiliul Judeţean Suceava a făcut mai intervenţii la Guvernul României, în
anul 2009, prin hotărâre a executivului central, conductele de gaz fiind
transferate către Transgaz Mediaș, în vederea continuării lucrărilor şi punerii
obiectivului în funcţiune. Ulterior, sumele datorate de localităţile asociate
au fost achitate din contul de disponibilităţi al creditului, însă, odată cu
epuizarea soldului acestuia, şi pe fondul insuficienţei resurselor financiare
proprii ale unităţile administrativ-teritoriale sucevene, începând cu anul
2015, acestea au fost nevoite să recurgă la accesarea Fondului de risc al
Ministerului Finanţelor Publice. În consecinţă, din cauză că „sumele alocate de
Ministerul Finanţelor Publice pentru plata obligaţiilor restante la Fondul de
risc, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale, au fost acordate cu întârziere, acoperind doar
obligaţiile achitate către banca finanţatoare, şi nefiind alocate sume pentru
dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate, foarte multe unităţi
administrativ–teritoriale împrumutate au restanţe către Fondul de risc al
Ministerului Finanţelor Publice”.