25 iulie 2019


În "pixul" ministrului de Finanţe,
Cinci milioane de euro pierdute de municipiul Suceava în primele 3 luni ale lui 2019
·        Este vorba despre suma neîncasată de primării de pe urma creşterii cotei defalcate din impozitul pe venit din cauza aprobării cu întârziere a bugetului de stat, în condiţiile în care în perioada amintită în sarcina acestora au fost puse şi alte cheltuieli.
·        "Se pare că domnul Eugen Orlando Teodorovici s-a sucit", a declarat primarul Ion Lungu, precizând că, deşi premierul Dăncilă ar fi promis acordarea integrală a "pierderii" cu pricina, ministrul Finanţelor ar  intenţiona o repartizare în funcţie de situaţie financiară a primăriilor.   
Municipiul Suceava ar trebui să primească la rectificarea bugetară din luna iulie, o sumă de circa 5 milioane de euro, a arătat ieri, într-o conferinţă de presă, primarul Ion Lungu. Luni, şeful municipalităţii sucevene va participa la şedinţa Asociaţiei Municipiilor din România (AMR) unde se va discuta, în mod aplicat, inclusiv problematica rectificării bugetului de stat. Aceasta după ce, la începutul lunii iulie, primarii de municipii s-au întâlnit la Palatul Victoria şi cu premierul Viorica Dăncilă, întrevedere în cadrul căreia, în absenţa lui Eugen Orlando Teodorovici, ministrul Finanţelor, şeful executivului central ar fi promis că diferenţele rezultate din creşterea de la 41,75% la 60% a cotei defalcate din impozitul pe venit, adunate din lunile ianuarie, februarie şi martie, vor fi acordate integral. Însă, potrivit şefului executivului sucevean, ministrul de Finanţe s-ar eschiva, căutând o portiţă de ieşire din această situaţie.  "Din păcate, în termeni neacademici, se pare că domnul Eugen Orlando Teodorovici, s-a sucit, a inventat că trebuie să se facă analize la primării, iar în funcţie de situaţia financiară a acestora, să se acorde sumele de la rectificare. Lucru care nu este corect, deoarece,  noi avem obligaţia de a plăti drepturi de asistenţă socială pe 12 luni, în condiţiile în care cota majorată de 60% se acordă doar pe 9 luni", a precizat ocupantul fotoliului din Areni, susţinând că, astfel, "se vor lua bani de la localităţile mari şi vor duşi la localităţile mici, ceea ce s-a mai întâmplat şi la fundamentarea bugetului pe anul 2019". Edilul-şef sucevean precizează că, la şedinţa Asociaţiei Municipiilor din România, se va menţine, "fără tăgadă", punctul de vedre conform căruia la rectificarea de la finele acestei luni, să fie acordată integral diferenţa pentru primele 3 luni ale lui 2018 în care bugetul de stat nu fusese aprobat, iar creşterea cotei repartizate din impozitul pe venit nu a fost operaţională. "Este evident că localităţile mari au avut cel mai mult de suferit, iar ca o consecinţă ar avea şi cel mai mult de încasat. Sper ca, la sfârşitul lunii iulie, Guvernul României să-şi ţină promisiunea, pentru că este vorba cuvântul dat de doamna prim-ministru Dăncilă în faţa primarilor", a declarat primarul municipiului Suceava. Reamintim că la jumătatea lunii februarie 2019, Ion Lungu reliefa că, urmare a majorării cotei defalcate din impozitul pe venit de la 41,75% la 60%, Primăria Suceava ar trebui să aibă o alocare de 27,19 milioane de lei, echivalentul a 5,78 de milioane de euro. „Este, aici, vorba despre cele peste 5 milioane de euro pe care le-am pierdut începând cu anul 2017. Dar, în acelaşi timp, ni se pune în cârcă toată asistenţa socială, să o finanţăm de la Primărie. Aceasta înseamnă că, pentru 423 de indemnizaţii de însoţitor şi 403 de indemnizaţii pentru persoane cu handicap, Primăria va plăti 22,20 de milioane de lei. Rămâne un plus de 4,49 de milioane de lei, deci aproape 1 milion de euro faţă de anul trecut, dar cu circa 4 milioane de euro în minus, sumă de dinainte de diminuarea cotei pe impozitul pe profit de 16% la 10%, care s-a făcut începând cu 31 octombrie 2017”, sublinia atunci primarul Ion Lungu, opinând că finanţarea drepturilor asistenţilor personali şi însoţitorilor persoanelor cu handicap să se facă din cote defalcate din taxa pe valoare adăugată, la fel ca în 2018, când 10% din obligaţiile în cauză revenise autorităţilor locale, iar 90% provenise de la bugetul de stat.