În "pixul" ministrului de Finanţe,
Cinci milioane de euro pierdute de municipiul Suceava în primele 3 luni
ale lui 2019
·
Este vorba
despre suma neîncasată de primării de pe urma creşterii cotei defalcate din
impozitul pe venit din cauza aprobării cu întârziere a bugetului de stat, în
condiţiile în care în perioada amintită în sarcina acestora au fost puse şi alte
cheltuieli.
·
"Se
pare că domnul Eugen Orlando Teodorovici s-a sucit", a declarat primarul Ion Lungu, precizând că, deşi
premierul Dăncilă ar fi promis acordarea integrală a "pierderii" cu
pricina, ministrul Finanţelor ar intenţiona o repartizare în funcţie de
situaţie financiară a primăriilor.
Municipiul Suceava ar trebui să primească la rectificarea bugetară din
luna iulie, o sumă de circa 5 milioane de euro, a arătat ieri, într-o
conferinţă de presă, primarul Ion Lungu. Luni, şeful municipalităţii sucevene va
participa la şedinţa Asociaţiei Municipiilor din România (AMR) unde se va
discuta, în mod aplicat, inclusiv problematica rectificării bugetului de stat. Aceasta
după ce, la începutul lunii iulie, primarii de municipii s-au întâlnit la
Palatul Victoria şi cu premierul Viorica Dăncilă, întrevedere în cadrul căreia,
în absenţa lui Eugen Orlando Teodorovici, ministrul Finanţelor, şeful
executivului central ar fi promis că diferenţele rezultate din creşterea de la
41,75% la 60% a cotei defalcate din impozitul pe venit, adunate din lunile
ianuarie, februarie şi martie, vor fi acordate integral. Însă, potrivit şefului
executivului sucevean, ministrul de Finanţe s-ar eschiva, căutând o portiţă de
ieşire din această situaţie. "Din
păcate, în termeni neacademici, se pare că domnul Eugen Orlando Teodorovici, s-a
sucit, a inventat că trebuie să se facă analize la primării, iar în funcţie de
situaţia financiară a acestora, să se acorde sumele de la rectificare. Lucru
care nu este corect, deoarece, noi avem
obligaţia de a plăti drepturi de asistenţă socială pe 12 luni, în condiţiile în
care cota majorată de 60% se acordă doar pe 9 luni", a precizat ocupantul
fotoliului din Areni, susţinând că, astfel, "se vor lua bani de la
localităţile mari şi vor duşi la localităţile mici, ceea ce s-a mai întâmplat şi
la fundamentarea bugetului pe anul 2019". Edilul-şef sucevean precizează
că, la şedinţa Asociaţiei Municipiilor din România, se va menţine, "fără
tăgadă", punctul de vedre conform căruia la rectificarea de la finele
acestei luni, să fie acordată integral diferenţa pentru primele 3 luni ale lui
2018 în care bugetul de stat nu fusese aprobat, iar creşterea cotei repartizate
din impozitul pe venit nu a fost operaţională. "Este evident că
localităţile mari au avut cel mai mult de suferit, iar ca o consecinţă ar avea
şi cel mai mult de încasat. Sper ca, la sfârşitul lunii iulie, Guvernul
României să-şi ţină promisiunea, pentru că este vorba cuvântul dat de doamna
prim-ministru Dăncilă în faţa primarilor", a declarat primarul
municipiului Suceava. Reamintim că la jumătatea lunii februarie 2019, Ion Lungu
reliefa că, urmare a majorării cotei defalcate din impozitul pe venit de
la 41,75% la 60%, Primăria Suceava ar trebui să aibă o alocare de 27,19
milioane de lei, echivalentul a 5,78 de milioane de euro. „Este, aici, vorba
despre cele peste 5 milioane de euro pe care le-am pierdut începând cu anul
2017. Dar, în acelaşi timp, ni se pune în cârcă toată asistenţa socială, să o
finanţăm de la Primărie. Aceasta înseamnă că, pentru 423 de indemnizaţii de
însoţitor şi 403 de indemnizaţii pentru persoane cu handicap, Primăria va plăti
22,20 de milioane de lei. Rămâne un plus de 4,49 de milioane de lei, deci
aproape 1 milion de euro faţă de anul trecut, dar cu circa 4 milioane de euro
în minus, sumă de dinainte de diminuarea cotei pe impozitul pe profit de 16% la
10%, care s-a făcut începând cu 31 octombrie 2017”, sublinia atunci primarul
Ion Lungu, opinând că finanţarea drepturilor asistenţilor personali şi
însoţitorilor persoanelor cu handicap să se facă din cote defalcate din taxa pe
valoare adăugată, la fel ca în 2018, când 10% din obligaţiile în cauză revenise
autorităţilor locale, iar 90% provenise de la bugetul de stat.