72% din structurile de asistenţă socială din judeţul Suceava nu au
asistent social cu licenţă în domeniu
·
Aceasta se răsfrânge
asupra atenţiei scăzute acordate serviciilor sociale şi activităţilor de
diagnoză şi intervenţie, la primării personalul cu atribuţii în domeniu fiind insuficient
sau supraîncărcat cu sarcini aferente altor activităţi.
·
Doar 2% din
bugetul unei primării alocaţi capitolului de asistenţă socială, însă, spre
deosebire de anii anteriori, în judeţul Suceava nu s-au înregistrat probleme în
asigurarea plăţii indemnizaţiilor şi a salariilor asistenţilor personali.
O serie lungă de deficienţe au descoperit inspectorii Agenţiei Judeţene
de Plăţi şi Inspecţie Socială (APIS) Suceava cu ocazia campaniei tematice privind „Controlul de fond
al serviciilor publice de asistenţă socială”, încheiată la finele lui 2018 şi
desfăşurată într-un municipiu, într-un oraş şi în 12 comune sucevene. Conform unui raport al AJPIS Suceava,
urmărite au fost aspecte privind
organizarea şi funcţionarea; protecţia şi promovarea drepturilor copilului; prevenirea
şi combaterea violenţei în familie; persoanele adulte cu dizabilităţi;
asistenţa persoanelor vârstnice şi a persoanelor adulte aflate în situaţii de
dificultate, precum accesul persoanelor cu dizabilităţi la mediul fizic,
informaţional şi comunicaţional. Astfel, pe durata verificărilor s-a constatat
că personalul cu atribuţii de asistenţă socială este insuficient numeric sau
supraîncărcat cu sarcini care aparţin şi altor activităţi din cadrul
primăriilor şi, de asemenea, că 72% din structurile de asistenţă socială nu au
asistent social cu licenţă în domeniu, fapt care reflectă atenţia scăzută
acordată serviciilor sociale şi activităţilor de diagnoză şi intervenţie la
nivel local. Pe de altă parte, nu în toate primăriile cu asistent comunitar,
există o colaborare între acesta şi
personalul compartimentului de asistenţă socială, 93% dintre entităţile verificate
neavând elaborate strategii locale de dezvoltare a serviciilor sociale, ca o
consecinţă a nerealizării evaluării nevoilor, simultan constatându-se şi lipsa evidenţelor
complete a tuturor persoanelor aflate în situaţii de risc, copii, adulţi şi
persoane vârstnice. Totodată, cu prilejul campaniei tematice privind controlul
de fond al serviciilor publice de asistenţă socială s-a reliefat un interes
scăzut la nivel local pentru măsurile active de intervenţie în cazul
persoanelor vârstnice, al victimelor violenţei în familie şi familiilor aflate
în dificultate, activitatea de identificare şi prevenţie în cazul copiilor în
situaţii de risc fiind, de asemenea, una minimă. Evidenţiat a fost şi aceea că, în medie, doar
2% din bugetul unei unităţi administrativ-teritoriale sunt alocaţi capitolului
de asistenţă socială, în timp ce participarea totală la cheltuielile cu
asistenţa socială variază între 10 şi 15% din totalul prevăzut. De remarcat este faptul că, potrivit
informării Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială (APIS) Suceava, spre
deosebire de anii anteriori, în judeţul Suceava nu s-au înregistrat probleme în
asigurarea sumelor necesare plăţii salariilor asistenţilor personali şi a indemnizaţiilor,
în toate entităţile controlate accentul fiind pus pe acordarea beneficiilor
sociale de la de stat, precum venitul minim garantat şi alocaţia pentru
susţinerea familiei. În urma deficienţelor depistate, controlorii au formulat
măsuri şi recomandări privind organizarea şi funcţionarea instituţiei;
protecţia şi promovarea drepturilor copilului; persoanele adulte cu
dizabilităţi şi altele cu referire accesul
la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional. În acelaşi timp s-a dispus
luarea a 66 de măsuri referitoare la acordarea beneficiilor de asistenţă
socială, adică a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a venitului minim
garantat, cât şi luarea a 7 măsuri privind acordarea ajutorului pentru
încălzirea locuinţei în sezonul rece 2018-2019.