03 mai 2019


72% din structurile de asistenţă socială din judeţul Suceava nu au asistent social cu licenţă în domeniu
·        Aceasta se răsfrânge asupra atenţiei scăzute acordate serviciilor sociale şi activităţilor de diagnoză şi intervenţie, la primării personalul cu atribuţii în domeniu fiind insuficient sau supraîncărcat cu sarcini aferente altor activităţi.
·        Doar 2% din bugetul unei primării alocaţi capitolului de asistenţă socială, însă, spre deosebire de anii anteriori, în judeţul Suceava nu s-au înregistrat probleme în asigurarea plăţii indemnizaţiilor şi a salariilor asistenţilor personali.
O serie lungă de deficienţe au descoperit inspectorii Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială (APIS) Suceava cu ocazia  campaniei tematice privind „Controlul de fond al serviciilor publice de asistenţă socială”, încheiată la finele lui 2018 şi desfăşurată într-un municipiu, într-un oraş şi în 12 comune sucevene.  Conform unui raport al AJPIS Suceava, urmărite au fost  aspecte privind organizarea şi funcţionarea; protecţia şi promovarea drepturilor copilului; prevenirea şi combaterea violenţei în familie; persoanele adulte cu dizabilităţi; asistenţa persoanelor vârstnice şi a persoanelor adulte aflate în situaţii de dificultate, precum accesul persoanelor cu dizabilităţi la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional. Astfel, pe durata verificărilor s-a constatat că personalul cu atribuţii de asistenţă socială este insuficient numeric sau supraîncărcat cu sarcini care aparţin şi altor activităţi din cadrul primăriilor şi, de asemenea, că 72% din structurile de asistenţă socială nu au asistent social cu licenţă în domeniu, fapt care reflectă atenţia scăzută acordată serviciilor sociale şi activităţilor de diagnoză şi intervenţie la nivel local. Pe de altă parte, nu în toate primăriile cu asistent comunitar, există  o colaborare între acesta şi personalul compartimentului de asistenţă socială, 93% dintre entităţile verificate neavând elaborate strategii locale de dezvoltare a serviciilor sociale, ca o consecinţă a nerealizării evaluării nevoilor, simultan constatându-se şi lipsa evidenţelor complete a tuturor persoanelor aflate în situaţii de risc, copii, adulţi şi persoane vârstnice. Totodată, cu prilejul campaniei tematice privind controlul de fond al serviciilor publice de asistenţă socială s-a reliefat un interes scăzut la nivel local pentru măsurile active de intervenţie în cazul persoanelor vârstnice, al victimelor violenţei în familie şi familiilor aflate în dificultate, activitatea de identificare şi prevenţie în cazul copiilor în situaţii de risc fiind, de asemenea, una minimă.  Evidenţiat a fost şi aceea că, în medie, doar 2% din bugetul unei unităţi administrativ-teritoriale sunt alocaţi capitolului de asistenţă socială, în timp ce participarea totală la cheltuielile cu asistenţa socială variază între 10 şi 15% din totalul prevăzut.  De remarcat este faptul că, potrivit informării Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială (APIS) Suceava, spre deosebire de anii anteriori, în judeţul Suceava nu s-au înregistrat probleme în asigurarea sumelor necesare plăţii salariilor asistenţilor personali şi a indemnizaţiilor, în toate entităţile controlate accentul fiind pus pe acordarea beneficiilor sociale de la de stat, precum venitul minim garantat şi alocaţia pentru susţinerea familiei. În urma deficienţelor depistate, controlorii au formulat măsuri şi recomandări privind organizarea şi funcţionarea instituţiei; protecţia şi promovarea drepturilor copilului; persoanele adulte cu dizabilităţi şi altele cu  referire accesul la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional. În acelaşi timp s-a dispus luarea a 66 de măsuri referitoare la acordarea beneficiilor de asistenţă socială, adică a alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a venitului minim garantat, cât şi luarea a 7 măsuri privind acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei în sezonul rece 2018-2019.