24 de unităţi de servicii sociale din subordinea Direcţiei Generale de
Asistenţă Socială au fost depistate că funcţionau fără licenţă
·
În cadrul unităţilor
de profil din judeţ există un deficit de personal specializat, nefiind dezvoltate
servicii sociale pentru asigurarea îngrijirii persoanelor vârstnice şi a
persoanelor adulte aflate în situaţii de dificultate.
·
Inspectorii
sociali au constat că ancheta socială a serviciului public de asistenţă socială
din cadrul primăriilor nu are niciun impact asupra propunerii de încadrare
într-un grad de handicap.
Agenţia de Plăţi şi Inspecţie Socială a desfăşurat, în partea doua
anului trecut, la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia
Drepturilor Copilului a judeţului Suceava, o campanie tematică de control,
inspectorii sociali verificând respectarea prevederilor HG nr.797 din 2017
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de funcţionarea a serviciilor publice de
asistenţă socială şi a structurii orientative de personal. Conform
unui raport al AJPIS Suceava, în urma misiunilor de inspecţie s-a constatat că în
cazul copiilor cu dizabilităţi aflaţi în familia naturală, managementul de caz
nu este aplicabil, deoarece numărul specialiştilor Serviciului de evaluare complexă
este insuficient. De altfel, nici în cazul persoanelor adulte cu dizabilităţi,
aflate în centre rezidenţiale, nu sunt desemnaţi manageri de caz, în aceste
situaţii fiind stabilite responsabilităţi pentru personalul specializat. Totodată,
evidenţiat a fost faptul că intervenţia în cazurile de violenţă domestică este
focalizată numai pe copii şi numai aceştia devin „subiect de evaluare”. Pe de
altă parte, s-a constat că, în vederea încadrării într-un grad de handicap,
ancheta socială a serviciului public de asistenţă socială din cadrul
primăriilor nu are niciun impact asupra propunerii de încadrare în respectivul
grad. De asemenea, verificările au reliefat că Direcţia Generală de Asistenţă
Socială şi Protecţia Drepturilor Copilului nu avea elaborată o strategie de
dezvoltare a serviciilor sociale, conformă cu reglementările în vigoare.
Controalele au mai scos în evidenţă că 24 de servicii sociale din subordinea DGASPDC,
dintre care 14 pentru copii şi 10 pentru adulţi, funcţionează fără licenţă, că,
în cadrul tuturor serviciilor sociale din subordine, există un deficit de
personal specializat, precum şi aceea că nu s-au dezvoltat servicii sociale
pentru asigurarea îngrijirii persoanelor vârstnice şi a persoanelor adulte
aflate în situaţii de dificultate. În cele din urmă, s-a evidenţiat că DGASPDC nu
asigură accesul fizic, informaţional şi comunicaţional al persoanei cu
handicap. În cadrul Campaniei de controale care a vizat serviciul public de
asistenţă socială, respectiv Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi
Protecţia Drepturilor Copilului, au fost verificate un total de 136 de dosare,
dintre care 50 ale copiilor care beneficiau de o măsură specială de protecţie;
10 ale victimelor violenţei domestice; 24 ale copiilor încadraţi în diferite grade
şi tipuri de handicap; 6 ale copiilor reintegraţi în familie la încetarea
măsurii de protecţie şi 40 de dosare ale persoanelor adulte încadrate în grad
cu handicap. Pentru remedierea deficienţelor, inspectorii Agenţiei Judeţene de
Plăţi şi Inspecţie Socială au formulat 13 măsuri privind organizarea şi
funcţionarea instituţiei; 11 măsuri referitoare la protecţia şi promovarea
drepturilor copilului; 5 măsuri vizând prevenirea combaterea violenţe domestice
şi 3 măsuri privind persoanele adulte cu dizabilităţi. La fel, s-a dispus
licenţierea serviciilor sociale care nu respectau prevederile legale în
vigoare, precum şi completarea procedurilor operaţionale pentru activităţile
desfăşurate.