06 mai 2019


24 de unităţi de servicii sociale din subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială au fost depistate că funcţionau fără licenţă 
·        În cadrul unităţilor de profil din judeţ există un deficit de personal specializat, nefiind dezvoltate servicii sociale pentru asigurarea îngrijirii persoanelor vârstnice şi a persoanelor adulte aflate în situaţii de dificultate.
·        Inspectorii sociali au constat că ancheta socială a serviciului public de asistenţă socială din cadrul primăriilor nu are niciun impact asupra propunerii de încadrare într-un grad de handicap.
Agenţia de Plăţi şi Inspecţie Socială a desfăşurat, în partea doua anului trecut, la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Drepturilor Copilului a judeţului Suceava, o campanie tematică de control, inspectorii sociali verificând respectarea prevederilor HG nr.797 din 2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de funcţionarea a serviciilor publice de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal.  Conform unui raport al AJPIS Suceava, în urma misiunilor de inspecţie s-a constatat că în cazul copiilor cu dizabilităţi aflaţi în familia naturală, managementul de caz nu este aplicabil, deoarece numărul specialiştilor Serviciului de evaluare complexă este insuficient. De altfel, nici în cazul persoanelor adulte cu dizabilităţi, aflate în centre rezidenţiale, nu sunt desemnaţi manageri de caz, în aceste situaţii fiind stabilite responsabilităţi pentru personalul specializat. Totodată, evidenţiat a fost faptul că intervenţia în cazurile de violenţă domestică este focalizată numai pe copii şi numai aceştia devin „subiect de evaluare”. Pe de altă parte, s-a constat că, în vederea încadrării într-un grad de handicap, ancheta socială a serviciului public de asistenţă socială din cadrul primăriilor nu are niciun impact asupra propunerii de încadrare în respectivul grad. De asemenea, verificările au reliefat că Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Drepturilor Copilului nu avea elaborată o strategie de dezvoltare a serviciilor sociale, conformă cu reglementările în vigoare. Controalele au mai scos în evidenţă că 24 de servicii sociale din subordinea DGASPDC, dintre care 14 pentru copii şi 10 pentru adulţi, funcţionează fără licenţă, că, în cadrul tuturor serviciilor sociale din subordine, există un deficit de personal specializat, precum şi aceea că nu s-au dezvoltat servicii sociale pentru asigurarea îngrijirii persoanelor vârstnice şi a persoanelor adulte aflate în situaţii de dificultate. În cele din urmă, s-a evidenţiat că DGASPDC nu asigură accesul fizic, informaţional şi comunicaţional al persoanei cu handicap. În cadrul Campaniei de controale care a vizat serviciul public de asistenţă socială, respectiv Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Drepturilor Copilului, au fost verificate un total de 136 de dosare, dintre care 50 ale copiilor care beneficiau de o măsură specială de protecţie; 10 ale victimelor violenţei domestice; 24 ale copiilor încadraţi în diferite grade şi tipuri de handicap; 6 ale copiilor reintegraţi în familie la încetarea măsurii de protecţie şi 40 de dosare ale persoanelor adulte încadrate în grad cu handicap. Pentru remedierea deficienţelor, inspectorii Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială au formulat 13 măsuri privind organizarea şi funcţionarea instituţiei; 11 măsuri referitoare la protecţia şi promovarea drepturilor copilului; 5 măsuri vizând prevenirea combaterea violenţe domestice şi 3 măsuri privind persoanele adulte cu dizabilităţi. La fel, s-a dispus licenţierea serviciilor sociale care nu respectau prevederile legale în vigoare, precum şi completarea procedurilor operaţionale pentru activităţile desfăşurate.