Scumpirea cu 25 la sută a biletelor TPL,
ţinută la secret
·
Primarul
Lungu spune că a aflat din presă despre intenţia de creşterea a tarifului pe
călătorie de la 2 lei la 2,5 lei , susţinând că demersul ar avea la bază ceea ce
s-a întâmplat şi în alte oraşe din ţară.
·
Potrivit
edilului-şef, atribuţii în acest sens au organele de conducere ale firmei de
transport, un proiect de hotărâre putând fi înaintat înspre dezbatere şi aprobare
Consiliului Local.
·
„Eu
nu pot să fiu şi primar şi director la TPL şi la ACET şi la Termica. (...) Când
este bine, e meritul lor, iar când e rău, de vină este primarul”, a
subliniat Lungu, opinând că majorarea ar putea să aibă un efect contrar celui
scontat.
Ion Lungu, şeful municipalităţii sucevene a
declarat ieri, într-o conferinţă de presă, că a aflat din presă despre posibila
majorare a preţului călătoriei cu mijloacele de transport ale TPL, aceasta nefiind „o iniţiativa a primarului”. Lungu
spune că, în acest sens, firma la care municipiul Suceava este unic acţionar
poate să vină o propunere legislativă pe care să o supună dezbaterii şi
aprobării Consiliului Local. Edilul-şef este de părere că intenţia de creştere
de la 2 lei la 2,5 lei pe călătorie are
„o numită logică economică”, întrucât salariile angajaţilor societăţi de transport
public local sunt mici. „Este iniţiativa TPL, a operatorului de transport.
Acolo este un consiliu de administraţie şi o adunare generală. Ei vin cu nişte
propuneri privind ceea ce s-a întâmplat prin ţară, unde, în mai multe oraşe,
s-a majorat tariful la 2,5 lei”, a precizat ocupantul fotoliului
administrativ din Areni, adăugând că, dintr-o altă perspectivă, importantă este
atragerea a cât mai mulţi călători, iar o scumpire a biletului ar putea chiar
să aibă efectul contrar. Primarul Sucevei a ţinut să arate că, în perioada
trecută din 2018, către TPL au fost achitate cu titlul de subvenţii 4,7 de
milioane de lei, în acest fel „ajungându-se la restanţe zero”. O sumă de circa
700.000 de lei va ajunge, de asemenea, la societatea de transport călători,
după ce în deliberativ s-a aprobat susţinerea financiară de la bugetul local a
50% din valoarea abonamentului pentru pensionari.
·
Din
2004 până în prezent, din bugetul local, către cele 3 firme ale municipiului
Suceava au fost îndreptate fonduri de 50 de milioane de euro.
„M-am implicat prea mult în societăţile din
subordinea Consiliului Local, mai ales din punct de vedere financiar, cu circa
50 de milioane de euro, de când sunt primar.
Aşa i-am învăţat: vin la primar să se consulte, dar şi asta e valabil
până la un punct. Acolo există director general, consiliul de administraţiei şi
adunare generală a acţionarilor. Eu nu pot să fiu şi primar şi director la TPL
şi la ACET şi la Termica. Dar, din păcate, în aceşti 12 ani chiar am fost.
Însă, când este bine, e meritul lor, iar când e rău, de vină este primarul”, explicat Ion Lungu, şeful executivului
municipal din Suceava. Potrivit unei informări a compartimentului specializat
al Primăriei, în perioada octombrie 2016-octombrie 2017, cu mijloacele de
transport din municipiul Suceava au călătorit 13.348.431 de persoane, inclusiv în cele 6 luni în care pe trasee au
fost şi operatorii în regim maxi-taxi. Reamintim
că, pe 30 iunie 2017, au încetat contractele de delegare a gestiunii
serviciului de transport public local de
persoane prin curse regulate încheiate cu transportatorii cu capital privat. De
la data respectivă, unicul transportator a rămas TPL, iar potrivit Raportului
de analiză şi evaluare ale gradului de respectarea criteriilor de performanţă
privind efectuarea transportului public local, întocmit de Serviciul
„Autorizare activităţi comerciale”, în trimestrul al treilea al anului 2017, în
comparaţie cu aceeaşi perioadă a lui 2016, numărul de călători a crescut de la
2.985.689 la 3.242.544. Conform sursei citate, creşterea este de 256.855 de
persoane, adică de circa 8%. De menţionat mai este că, pentru achiziţionarea a
40 de autobuze, electrice care vor reînnoi parcul TPL, municipiul Suceava ar
putea accesa, printr-un proiect depus pe Axa IV a Programului Operaţional
Regional, o sumă de 26,5 de milioane de euro.