12 aprilie 2018


Fenomenul parazitar al transportului intra-judeţean de persoane scapă de sub control
·        La finele lunii septembrie 2017, peste 40 de mijloace de transport din localităţile vecine prestau ilegal servicii de transport local de persoane în municipiul Suceava, iar de atunci numărul acestora s-a mărit în mod considerabil. 
·        „Nu putem rezolva problema de unii singuri. Facem parte din echipe mixte, cu Poliţia Rutieră, RAR, Finanţele, dar este necesară o mai mare implicare şi, în primul rând, trebuie modificată legislaţia”, susţine primarul Ion Lungu.
Transportul intra-judeţean de persoane cu microbuze a deschis o cutie a Pandorei, a opinat, într-o conferinţă de presă, Ion Lungu primarul municipiului Suceava. Afirmaţia primarului vine pe fondul amploarei pe care a luat-o fenomenul preluării de către transportatorii din localităţile vecine a călătorilor de pe raza urbei reşedinţă de judeţ. Practica s-a răspândit după ce, la mijlocul anului 2017, contractul cu operatorii maxi-taxi din Suceava a încetat, ca o condiţie a accesării fondurilor europene nerambursabile pentru achiziţionarea de autobuze electrice. Prezenţa  microbuzelor „externe” pe traseele din interiorul municipiului Suceava aduce pagube operatorului de transport local de călători TPL, iar edilul-şef Ion Lungu spune că Primăria are  atribuţii limitate în ceea ce priveşte combaterea acestei noi îndeletniciri. Şeful executivului sucevean crede că o soluţie ar putea veni dinspre modificarea legislaţiei, la această dată traseele intra-judeţene de transport de persoane fiind aprobate la nivelul Consiliului Judeţean. „Eu am avut curaj în două rânduri: atunci când am venit primar şi am desfiinţat vreo 300 de maxi-taximetrişti şi acum, când am renunţat la transportul complementar. Nu am niciun fel de problemă cu dânşii, nu sunt implicat în vreun fel, dar Primăria nu stă cu mâinile în sân. Însă, nu putem rezolva problema de unii singuri. Facem parte din aceste echipe mixte, cu Poliţia Rutieră, RAR, Finanţele, dar trebuie o mai mare implicare şi, în primul rând, modificată legislaţia”, subliniat Lungu.             
Pe de altă parte, şeful municipalităţii sucevene este de părere că atunci când parcul TPL va fi reînnoit cu cele 40 de autobuze electrice, sucevenii vor prefera confortul şi condiţiile mai bune oferite de acestea, refuzând să mai urce în microbuzele care au capete de linie în localităţi riverane. „Sper ca, atunci când vor veni autobuzele electrice noi, să putem să ne impunem cu bilete cu preţ acceptabil şi să atragem cât mai mulţi călători. Acolo vor fi economii mari pe partea de combustibil, vom avea posibilităţi financiare pentru un transport civilizat, eficient şi ieftin, astfel încât sucevenii să se înveţe să se îndrepte înspre mijloacele transport în comun”, a explicat Ion Lungu, primarul municipiului Suceava.
·        Microbuzele maxi-taxi locale au fost scoase de pe trasee ca urmare a reglementărilor europene privind existenţa unicului transportor de călători.    
La finele lunii septembrie 2017, peste 40 de mijloace de transport, denumite generic maxi-taxi, prestau ilegal servicii de transport  local de persoane în municipiul Suceava. Cel puţin aşa rezulta dintr-o adresă înaintată Consiliului Judeţean de către Primăria Suceava, prin care executivului judeţean i se cerea să ia măsuri pentru stoparea acestui fenomenului apărut după încetarea contractului cu operatorii privaţi din capitala de judeţ. Însă, de atunci numărul acestora a crescut vizibil, implicit şi pierderile înregistrate de transportatorul public de călători din subordinea autorităţilor locale. Reamintim că, prin HCL nr. 333/2016, societăţii comerciale Transport Public Local  i s-a cordat dreptul exclusiv de a presta serviciul de transport călători în municipiul Suceava. Atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane s-a făcut conform Regulamentului (CE) nr. 1379 din 23 octombrie 2007 privind  serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători. Municipiul Suceava a depus, în cadrul Programului Operaţional Regional POR 2014-2020, un proiect vizând accesarea a 25,4 de milioane de lei, sumă cu care se vor achiziţiona 40 de autobuze electrice cu sistem de e-tiketing şi de „monitorizare în trafic a flotelor”. În Suceava, până la jumătatea anului 2017, au desfăşurat activităţi de transport maxi-taxi firmele Trans DMV Europa, Euro Tip, Sory&Nell şi Family, acestea fiind scoase de pe trasee ca urmare a reglementărilor europene obligatorii care reclamă existenţa unicului operator de transport local de călători.