Fenomenul parazitar al transportului
intra-judeţean de persoane scapă de sub control
·
La
finele lunii septembrie 2017, peste 40 de mijloace de transport din
localităţile vecine prestau ilegal servicii de transport local de persoane în
municipiul Suceava, iar de atunci numărul acestora s-a mărit în mod
considerabil.
·
„Nu
putem rezolva problema de unii singuri. Facem parte din echipe mixte, cu
Poliţia Rutieră, RAR, Finanţele, dar este necesară o mai mare implicare şi, în
primul rând, trebuie modificată legislaţia”, susţine primarul Ion Lungu.
Transportul intra-judeţean de persoane cu
microbuze a deschis o cutie a Pandorei, a opinat, într-o conferinţă de presă,
Ion Lungu primarul municipiului Suceava. Afirmaţia primarului vine pe fondul
amploarei pe care a luat-o fenomenul preluării de către transportatorii din
localităţile vecine a călătorilor de pe raza urbei reşedinţă de judeţ. Practica
s-a răspândit după ce, la mijlocul anului 2017, contractul cu operatorii
maxi-taxi din Suceava a încetat, ca o condiţie a accesării fondurilor europene
nerambursabile pentru achiziţionarea de autobuze electrice. Prezenţa microbuzelor „externe” pe traseele din
interiorul municipiului Suceava aduce pagube operatorului de transport local de
călători TPL, iar edilul-şef Ion Lungu spune că Primăria are atribuţii limitate în ceea ce priveşte
combaterea acestei noi îndeletniciri. Şeful executivului sucevean crede că o
soluţie ar putea veni dinspre modificarea legislaţiei, la această dată traseele
intra-judeţene de transport de persoane fiind aprobate la nivelul Consiliului
Judeţean. „Eu am avut curaj în două rânduri: atunci când am venit primar şi
am desfiinţat vreo 300 de maxi-taximetrişti şi acum, când am renunţat la
transportul complementar. Nu am niciun fel de problemă cu dânşii, nu sunt implicat
în vreun fel, dar Primăria nu stă cu mâinile în sân. Însă, nu putem rezolva
problema de unii singuri. Facem parte din aceste echipe mixte, cu Poliţia
Rutieră, RAR, Finanţele, dar trebuie o mai mare implicare şi, în primul rând,
modificată legislaţia”, subliniat Lungu.
Pe de altă parte, şeful municipalităţii
sucevene este de părere că atunci când parcul TPL va fi reînnoit cu cele 40 de
autobuze electrice, sucevenii vor prefera confortul şi condiţiile mai bune
oferite de acestea, refuzând să mai urce în microbuzele care au capete de linie
în localităţi riverane. „Sper ca, atunci când vor veni autobuzele electrice noi,
să putem să ne impunem cu bilete cu preţ acceptabil şi să atragem cât mai mulţi
călători. Acolo vor fi economii mari pe partea de combustibil, vom avea
posibilităţi financiare pentru un transport civilizat, eficient şi ieftin,
astfel încât sucevenii să se înveţe să se îndrepte înspre mijloacele transport
în comun”, a explicat Ion Lungu, primarul municipiului Suceava.
·
Microbuzele
maxi-taxi locale au fost scoase de pe trasee ca urmare a reglementărilor
europene privind existenţa unicului transportor de călători.
La finele lunii septembrie 2017, peste 40 de
mijloace de transport, denumite generic maxi-taxi, prestau ilegal servicii de
transport local de persoane în
municipiul Suceava. Cel puţin aşa rezulta dintr-o adresă înaintată Consiliului
Judeţean de către Primăria Suceava, prin care executivului judeţean i se cerea
să ia măsuri pentru stoparea acestui fenomenului apărut după încetarea
contractului cu operatorii privaţi din capitala de judeţ. Însă, de atunci
numărul acestora a crescut vizibil, implicit şi pierderile înregistrate de
transportatorul public de călători din subordinea autorităţilor locale. Reamintim
că, prin HCL nr. 333/2016, societăţii comerciale Transport Public Local i s-a cordat dreptul exclusiv de a presta
serviciul de transport călători în municipiul Suceava. Atribuirea în gestiune
delegată a serviciului de transport public local de persoane s-a făcut conform
Regulamentului (CE) nr. 1379 din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi
rutier de călători. Municipiul Suceava a depus, în cadrul Programului Operaţional
Regional POR 2014-2020, un proiect vizând accesarea a 25,4 de milioane de lei,
sumă cu care se vor achiziţiona 40 de autobuze electrice cu sistem de
e-tiketing şi de „monitorizare în trafic a flotelor”. În Suceava, până la
jumătatea anului 2017, au desfăşurat activităţi de transport maxi-taxi firmele
Trans DMV Europa, Euro Tip, Sory&Nell şi Family, acestea fiind scoase de pe
trasee ca urmare a reglementărilor europene obligatorii care reclamă existenţa
unicului operator de transport local de călători.