Pensii comunitare pentru
sucevenii lucrători în statele membre ale Uniunii Europene
·
„Drepturile de pensie comunitară sunt calculate
proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat membru
implicat”, arată Constantin Boliacu, şeful Casei Judeţene de Pensii.
·
În 2017, Casa Judeţeană de Pensii Suceava a prelucrat de
307 de dosare pentru pensii comunitare, în primul trimestru din 2018 fiind
analizate alte 16 dosare.
Dacă o persoană a lucrat în România, cât şi în altă ţară din Uniunea
Europeană, aceasta va putea solicita acordarea drepturilor de pensie, în cazul
îndeplinirii condiţiilor privind vârsta de pensionare şi stagiul de cotizare
prevăzute în legislaţia referitoare la domeniul asigurărilor sociale din cele
două state. Precizările sunt făcute de Constantin Boliacu, director executiv al
Casei Judeţene de Pensii, care informează că stagiul de cotizare prevăzut de lege
pentru obţinerea drepturilor de pensie se calculează prin însumarea perioadelor
de asigurare realizate în România cu cele de asigurare din statele membre ale
UE în care solicitantul a desfăşurat activităţi profesionale.
„Drepturile de pensie comunitară sunt calculate proporţional cu
perioadele de asigurare realizate în fiecare stat membru implicat”, arată
Boliacu. Potrivit şefului CJP, persoanele care au domiciliul în România se vor
adresa cu o cerere Casei de Pensii, anexând şi documentele din care să rezulte
faptul că a fost asigurat în altă ţară. Prin totalizarea perioadelor de
asigurare realizate în ambele ţări se poate constata dacă este îndeplinită
condiţia referitoare la realizarea perioadei minime de cotizare pentru care
instituţia competentă poate acorda o pensie. În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre,
cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituţia de
asigurări sociale de la locul de domiciliu (locul de şedere permanentă), care
face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind
necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate. Cererea
va fi însoţită obligatoriu
de actele din care să rezulte perioadele de activitate din România, respectiv
de carnetul de muncă sau adeverinţele eliberate, în condiţiile legii, de către
foştii angajatori din România, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie
2001. Adeverinţele de vechime în muncă vor cuprinde denumirea angajatorului;
datele de identificare a persoanei; perioada în care s-a lucrat; temeiul legal
în baza căruia a avut loc încadrarea; funcţia, meseria sau specialitatea; salariul
tarifar de încadrare; denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau
suma dată, precum şi perioada în care s-a primit sporul, cât şi temeiul în baza
căruia s-a acordat. Actele vor avea număr şi data de înregistrare, ştampila
unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea. „În
vederea stabilirii drepturilor de pensie, solicitantul se va adresa instituţiei
competente din statul implicat, pentru a transmite în copie certificată pentru
conformitate cu originalul, documentele precizate mai sus. După ce instituţiile competente
ale statelor membre implicate îşi comunică, prin intermediul formularelor
standard de legătură, toate informaţiile necesare, acestea vor emite decizii
proprii privind admiterea sau respingerea cererii de pensionare, decizii pe
care le vor comunica persoanei interesate și/sau celeilalte/instituții
competente”, a evidenţiat directorul executiv Constantin Boliacu, menţionând că, în 2017, Casa Judeţeană de
Pensii Suceava a prelucrat de 307 de dosare, în primul trimestru din 2018 fiind
analizate încă 16 dosare pentru pensii comunitare. România aplică prevederile regulamentelor
europene în domeniul securităţii sociale începând cu 1 ianuarie 2007, data
aderării la Uniunea Europeană.