14 martie 2016

Camera de Conturi:
Primăriile sucevene şi-au supraestimat veniturile, pentru a cheltui mai mult   
·        Unele  dintre acestea nu şi-au prevăzut bani pentru achitarea creditelor şi arieratelor, ceea ce „poate conduce la o stare de insolvabilitate”.
·        Resursele financiare ale bugetelor locale depind într-o mare măsură de sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, veniturile proprii situându-se la un nivel redus.
La marea majoritate a unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Suceava cadrul organizatoric nu este adecvat desfăşurării activităţii de previzionare şi de realizare a veniturilor publice, se arată  în Raportul privind finanţele publice locale al Camerei de Conturi Suceava. Conform instituţiei sucevene de audit şi control, pentru activitatea de executare silită şi control fiscal nu sunt organizate structuri adecvate, aspect care se reflectă negativ asupra stingerii creanţelor fiscale prin executare silită, cât şi asupra organizării şi desfăşurării activităţii de inspecţie fiscală. De asemenea, conform raportului amintit, anul trecut fundamentarea veniturilor şi cheltuielilor bugetare nu s-a făcut potrivit prevederilor legale, existând situaţii de supradimensionare a veniturilor bugetare în vederea creşterii cheltuielilor, dar şi situaţii în care nu au fost planificate toate cheltuielile aferente creditelor contractate de entitate sau nu s-au avut în vedere plăţile restante, inclusiv  arieratele. „Acest fenomen poate afecta activitatea entităţilor pe termen scurt, mediu şi lung, şi poate conduce la o stare de insolvabilitate”, se subliniază în analiza Camerei de Conturi.
·        Autorităţile locale au  comandant studii de fezabilitate pentru investiţii nepromovate.   
Camera de Conturi relevă, totodată, că resursele financiare ale bugetului local au depins într-o proporţie ridicată de sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, veniturile proprii situându-se la un nivel redus. În aceste circumstanţe, sunt remarcate eforturile de atragere a fondurilor externe nerambursabile, care au generat venituri suplimentare ale bugetului local. Instituţia suceveană avertizează şi asupra faptului că unităţile administrativ-teritoriale din judeţ nu au o strategie de locală de verificare şi urmărire a investiţiilor începute, nefinalizate şi sistate, de natură să ducă la utilizarea eficientă a fondurilor publice alocate şi evitării irosirii acestora. „Există studii de fezabilitate şi alte cheltuieli asimilate investiţiilor care nu s-au mai realizat, fie din lipsa resurselor de finanţare, fie ca urmare a inexistenţei strategiei de dezvoltare, dar cu toate acestea au fost cuprinse obiective noi în programele de investiţii, fără a se finaliza cele începute”, se reliefează în Raportul privind finanţele publice locale al Camerei de Conturi Suceava, în care se accentuează că sumele alocate din bugetele de stat şi locale ori din alte surse nu au condus la finalizarea obiectivelor de investiţii aflate în diferite stadii de execuţie, „nefiind realizate scopurile preconizate prin studiile de fezabilitate”.