·
Unele dintre acestea nu şi-au prevăzut bani pentru
achitarea creditelor şi arieratelor, ceea ce „poate conduce la o stare de
insolvabilitate”.
·
Resursele financiare ale bugetelor locale depind
într-o mare măsură de sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
veniturile proprii situându-se la un nivel redus.
La marea majoritate
a unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Suceava cadrul organizatoric
nu este adecvat desfăşurării activităţii de previzionare şi de realizare a
veniturilor publice, se arată în Raportul
privind finanţele publice locale al Camerei de Conturi Suceava. Conform
instituţiei sucevene de audit şi control, pentru activitatea de executare
silită şi control fiscal nu sunt organizate structuri adecvate, aspect care se
reflectă negativ asupra stingerii creanţelor fiscale prin executare silită, cât
şi asupra organizării şi desfăşurării activităţii de inspecţie fiscală. De
asemenea, conform raportului amintit, anul trecut fundamentarea veniturilor şi
cheltuielilor bugetare nu s-a făcut potrivit prevederilor legale, existând
situaţii de supradimensionare a veniturilor bugetare în vederea creşterii
cheltuielilor, dar şi situaţii în care nu au fost planificate toate
cheltuielile aferente creditelor contractate de entitate sau nu s-au avut în
vedere plăţile restante, inclusiv
arieratele. „Acest fenomen poate afecta activitatea entităţilor pe
termen scurt, mediu şi lung, şi poate conduce la o stare de insolvabilitate”, se
subliniază în analiza Camerei de Conturi.
·
Autorităţile locale au comandant studii de fezabilitate pentru
investiţii nepromovate.
Camera de
Conturi relevă, totodată, că resursele financiare ale bugetului local au depins
într-o proporţie ridicată de sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
veniturile proprii situându-se la un nivel redus. În aceste circumstanţe, sunt
remarcate eforturile de atragere a fondurilor externe nerambursabile, care au
generat venituri suplimentare ale bugetului local. Instituţia suceveană
avertizează şi asupra faptului că unităţile administrativ-teritoriale din judeţ
nu au o strategie de locală de verificare şi urmărire a investiţiilor începute,
nefinalizate şi sistate, de natură să ducă la utilizarea eficientă a fondurilor
publice alocate şi evitării irosirii acestora. „Există studii de fezabilitate
şi alte cheltuieli asimilate investiţiilor care nu s-au mai realizat, fie din
lipsa resurselor de finanţare, fie ca urmare a inexistenţei strategiei de
dezvoltare, dar cu toate acestea au fost cuprinse obiective noi în programele
de investiţii, fără a se finaliza cele începute”, se reliefează în Raportul
privind finanţele publice locale al Camerei de Conturi Suceava, în care se
accentuează că sumele alocate din bugetele de stat şi locale ori din alte surse
nu au condus la finalizarea obiectivelor de investiţii aflate în diferite
stadii de execuţie, „nefiind realizate scopurile preconizate prin studiile de fezabilitate”.