14 martie 2016

Ameninţare pe termen lung la calitatea actului didactic
·        În judeţul Suceava se constată o diminuare constantă  a numărului de participanţi la concursurile de ocupare a posturilor, iar din cauza costului navetei mulţi candidaţi nu se prezintă acolo unde au fost repartizaţi.

În judeţul Suceava, problema majoră nu este cea a lipsei cadrelor didactice calificate, ci a neprezentării la post a candidaţilor repartizaţi în urma concursurilor de ocupare a posturilor şi catedrelor, chiar dacă această repartizare se realizează în funcţie de opţiunile fiecăruia, relevă o informare a Inspectoratului Şcolar Judeţean. „În majoritatea cazurilor repartizarea în alte localităţi decât cele de domiciliu sau în mediul rural presupune suportarea de către candidaţi a cheltuielilor de transport, destul de ridicate, fapt care, în final, îi determină  să renunţe la repartiţie”, susţin responsabilii ISJ. Potrivit acestora, concomitent se constată o diminuare constantă  a numărului de participanţi la concursurile de ocupare a posturilor şi catedrelor didactice, „ceea ce este o ameninţare pe termen lung pentru calitatea actului didactic”. „Astfel, se impune sprijinul administraţiilor şi comunităţilor locale pentru aceste cadre didactice, indiferent de statutul de titular sau suplinitor, în scopul creării condiţiilor optime care le pot determina se accepte funcţionarea pe posturile ocupate, să stimuleze şi să încurajeze calificarea sau recalificarea personalului didactic domiciliat în mediul rural”, se evidenţiază în informarea Inspectoratului Şcolar Judeţean.  Conform sursei citate, în judeţul Suceava personalul didactic calificat este asigurat în proporţie de 98%, „ceea ce asigură derularea unui învăţământ de calitate, în concordanţă cu cerinţele unei societăţi moderne”. Pe de altă parte, în 2015 s-a evidenţiat o scădere cu 7,3% a numărului suplinitorilor calificaţi, o parte dintre aceştia reuşind să se titularizeze prin concurs. Nu în cele din urmă, este constatată şi o creştere cu 7,14% a numărului suplinitorilor în curs de calificare, prin reorientarea candidaţilor în funcţie de specialitatea posturilor şi catedrelor cu caracter predominant.