Ameninţare pe
termen lung la calitatea actului didactic
·
În judeţul Suceava se constată o diminuare
constantă a numărului de participanţi la
concursurile de ocupare a posturilor, iar din cauza costului navetei mulţi
candidaţi nu se prezintă acolo unde au fost repartizaţi.
În judeţul
Suceava, problema majoră nu este cea a lipsei cadrelor didactice calificate, ci
a neprezentării la post a candidaţilor repartizaţi în urma concursurilor de
ocupare a posturilor şi catedrelor, chiar dacă această repartizare se
realizează în funcţie de opţiunile fiecăruia, relevă o informare a
Inspectoratului Şcolar Judeţean. „În majoritatea cazurilor repartizarea în alte
localităţi decât cele de domiciliu sau în mediul rural presupune suportarea de
către candidaţi a cheltuielilor de transport, destul de ridicate, fapt care, în
final, îi determină să renunţe la
repartiţie”, susţin responsabilii ISJ. Potrivit acestora, concomitent se
constată o diminuare constantă a
numărului de participanţi la concursurile de ocupare a posturilor şi catedrelor
didactice, „ceea ce este o ameninţare pe termen lung pentru calitatea actului
didactic”. „Astfel, se impune sprijinul administraţiilor şi comunităţilor
locale pentru aceste cadre didactice, indiferent de statutul de titular sau
suplinitor, în scopul creării condiţiilor optime care le pot determina se
accepte funcţionarea pe posturile ocupate, să stimuleze şi să încurajeze
calificarea sau recalificarea personalului didactic domiciliat în mediul rural”,
se evidenţiază în informarea Inspectoratului Şcolar Judeţean. Conform sursei citate, în judeţul Suceava
personalul didactic calificat este asigurat în proporţie de 98%, „ceea ce
asigură derularea unui învăţământ de calitate, în concordanţă cu cerinţele unei
societăţi moderne”. Pe de altă parte, în 2015 s-a evidenţiat o scădere cu 7,3%
a numărului suplinitorilor calificaţi, o parte dintre aceştia reuşind să se
titularizeze prin concurs. Nu în cele din urmă, este constatată şi o creştere
cu 7,14% a numărului suplinitorilor în curs de calificare, prin reorientarea
candidaţilor în funcţie de specialitatea posturilor şi catedrelor cu caracter
predominant.