09 octombrie 2015


Suceava are strategie culturală şi intră în cursa pentru titlul de Capitală europeană a culturii  
·        „Încetul cu încetul, recuperăm ce am pierdut pe linie culturală”, a declarat primarul Ion Lungu.
·        „Cultura trebuie să treacă de la un sistem subvenţionat la unul care generează valoare”, a explicat Radu Bores, managerul executiv al firmei care a întocmit Strategia.
Aleşii locali au aprobat ieri, în şedinţă extraordinară, Strategia de dezvoltare culturală şi creativă a municipiului Suceava 2015-2025, document absolut necesar depunerii candidaturii reşedinţei de judeţ la titlul de Capitală culturală europeană. Termenul limită este data de 10 octombrie, în noiembrie-decembrie 2015 urmând a fi anunţate oraşele preselectate, iar până la sfârşitul anului 2016 se va organiza selecţia finală. În vederea acceptării candidaturii, pe lângă Strategia de dezvoltare culturală şi creativă, în dosar sunt anexate acţiunile culturale şi bugetul proiectului, precum şi o declaraţie pe proprie răspundere a primarului, precum că Primăria nu este în insolvenţă şi că nu a fost penalizată de Uniunea Europeană, situaţii în care aspiranta este descalificată încă din start.  Primarul Ion Lungu a precizat că, alături de evenimentele culturale finanţate, în proiect este prinsă şi realizarea de obiective de infrastructură, respectiv construirea unei săli polivalente, reabilitarea Curţii Domneşti, amenajarea Parcului „Şipote”, amenajarea râului Suceava şi a unui muzeu de artă. De asemenea, sunt prevăzute înfiinţarea Teatrului „Matei Vişniec”, a unei mini-filarmonici şi Direcţiei de Cultură a municipiului Suceava.  „Eu cred în steaua noastră, însă dacă nu vom fi selectaţi, rămânem cu o strategie culturală foarte bine creionată pentru următorii 10 ani. Încetul cu încetul, recuperăm ce am pierdut pe linie culturală”, a declarat Ion Lungu. 
 Radu Bores, managerul executiv al firmei Genesis, cea care a întocmit Strategia, a declarat că, spre deosebire de alte oraşe, care au strategii formale, cea de la Suceava a fost proiectată ca una valabilă incusiv în afara candidaturii la titlul de capitală  culturală europeană. „Strategia este un instrument de lucru pentru toţi cei implicaţi în domeniul cultural, instituţii, persoane fizice, societate civilă, care să îi ajute gestioneze programe, să atragă finanţare, să aibă un sistem de management inteligent, să facă o evaluarea. Aceasta deoarece cultura trebuie să treacă de la un sistem subvenţionat la unul care generează valoare. Faptul că am abordat strategia în acest mod este un avantaj competitiv în faţa celorlalţi candidaţi”, a explicat Radu Bores.
În acelaşi cadru a fost aprobată şi contribuţia municipiului Suceava la implementarea proiectului „Suceava-Capitală europeană a culturii 2021, oraş candidat împreună cu Bucovina”, suma alocată în perioada 2017-2021 ridicându-se la 10 de milioane de euro. Logo-ul este „Suceava-Capitală europeană a culturii 2021, împreună cu Cetatea de Scaun”, iar sloganul cu care municipiul Suceava se înscrie în competiţie este „Inspiră, imaginează, simte”. Votate au fost, totodată, asocierea municipiului Suceava cu Asociaţia „Suceava-Capitală culturală europeană”, cât şi cu Consiliul Judeţean Suceava, care, în intervalul 2017-2022, va veni cu o cofinanţare de 2 milioane de euro.