Pe 27 octombrie,
Prima aeronavă care
testează Aeroportul Suceava este cea unui zbor particular din Viena
·
Cel dintâi avion al Tarom va ateriza pe noua pistă pe 12
noiembrie, pentru zborurile internaţionale low cost tarifele vor fi aprobate în
deliberativul judeţean, iar prima companie privată va opera începând 1 ianuarie
2016.
·
„Va trebui să demonstrăm că fiecare cursă are potenţial
şi că produce venituri companiei care operează”, a reliefat Ioan Cătălin
Nechifor, şeful administraţiei judeţene sucevene.
Prima cursă a Companiei
naţionale Tarom pe Aeroportul modernizat din Suceava va fi efectuată pe 12 noiembrie,
a anunţat, sâmbătă, Ioan Cătălin Nechifor, preşedintele Consiliului Judeţean
Suceava, cu prilejul vizitării investiţiei de către Iulian Matache, ministrul
Transporturilor. Nechifor a precizat că, după depăşirea multor obstacole, lucrările
de modernizarea de la unitatea aeroportură suceveană vor fi încheiate pe 25
octombrie. „Vreau să îi mulţumesc domnului ministru Matache, pentru că,
întotdeauna, la final, apar lucruri neprevăzute şi greutăţi. Însă, cu sprijinul
ministerului am reuşit să trecem peste toate, iar astăzi putem spune, cu
siguranţă, că 25 octombrie va fi data finalizării proiectului, data la care
preluăm de la constructor tot ce s-a investit, iar 12 noiembrie, putem spune
foarte categoric că va fi data în care putem opera cu avioane. Aceasta înseamnă
că, pe 12 noiembrie, vom avea toate sistemele de zbor validate, pregătite,
verificate, asumate, inclusiv publicate în ceea ce înseamnă sistem
internaţional de zboruri”, a arătat Nechifor. Ministrul Matache a confirmat
cele spuse de preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, precizând că, pe 12
noiembrie, pe noua pistă va ateriza un avion al Companiei Tarom, programul
curselor regulate între Bucureşti şi Suceava fiind pe cale de a fi stabilit, în
funcţie şi de condiţiile meteorologice. Tot în perioada următoare ROMATSA va
trebui să definitiveze montarea echipamentelor ILS, care potrivit lui Iulian Matache ar dura două săptămâni,
după care acestea vor trece printr-o etapă de calibrate. „Până la montarea
ILS, piloţii Tarom sunt capabili să decoleze şi să aterizeze cum au făcut-o şi
până acum”, a subliniat Iulian Matache, Ministrul Transporturilor.
Ioan Cătălin Nechifor a
ţinut să arate că, totuşi, prima aeronavă a unei curse private Viena-Suceava va
ateriza pe noua pistă în ziua de 27 octombrie, procedurile de aterizare-decolare
fiind monitorizate „la vedere”. „Însă,
de pe 12 noiembrie vom avea curse, zborurile fiind prezentate în motorul de
rezervare Tarom, iar biletele se pot cumpăra de pe internet şi prin agenţii.
Este fundamental pentru noi să putem demonstra că această primă rută porneşte
foarte serios, cu un avion încărcat. Va trebui să demonstrăm că fiecare cursă
are potenţial şi că produce venituri companiei care operează”, a explicat şeful
administraţiei judeţene sucevene, menţionând că, în 2013, pe Aeroportul Suceava
au fost procesaţi 25.000 de pasageri, în comparaţie cu cel din Cluj Napoca,
spre exemplu, la care apelează sute de mii de călători.
Ioan Cătălin Nechifor a
reiterat că, pentru zborurile internaţionale low cost, tarifele propuse de
Consiliul de Administraţie al Regiei Autonome „Aeroportul” Suceava sunt
publicate pe pagina web a Consiliului Judeţean. Acestea vor fi aprobate în
deliberativul judeţean, prilej cu care se va şti şi prima companie privată
care, de la 1 ianuarie 2016, va opera pe aeroportul modernizat din Suceava. Modernizarea
suprafeţei de balizaj, turnului de control, şi amenajarea terenului în vederea
amplasării sistemului de navigaţie tip ILS la Aeroportul „Ştefan cel Mare”
Suceava este susţinută în cadrul Programului Operaţional-Transport 2007-2013,
Axa prioritară 2-„Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii naţionale de
transport”, Domeniul major de intervenţie „Modernizarea infrastructurii de
transport aerian”. Contractul de
finanţare a fost semnat pe 28 februarie 2011, între Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul
Operaţional Sectorial-Transport şi Regia Autonomă Aeroportul „Ştefan cel Mare”
Suceava, în calitate de beneficiar. Potrivit datelor iniţiale, valoarea totală
a proiectului este de 167.706.503 de lei, valoarea eligibilă fiind de
127.930.308 de lei. Contribuţia Comisiei Europene, prin Fondul European de
Dezvoltare Regională, este de 69,25% din valoarea eligibilă a proiectului,
adică de 88.591.737 de lei.
Contribuţia bugetului de stat este de 28,75% din valoarea
eligibilă a proiectului, respectiv de 36.779.964 de lei. De la bugetul de stat,
pentru acoperirea cheltuielilor cu taxa pe valoarea adăugată aferentă
cheltuielilor eligibile, a fost prevăzută suma de 30.703.274 de lei. Finanţarea
din partea beneficiarului, respectiv a Regiei Autonome Aeroportul „Ştefan cel
Mare” Suceava este de 2.5558.607 de lei, reprezentând cota de 2% aferentă
cheltuielilor eligibile, la care se adaugă cheltuielile neeligibile de
9.072.921 de lei. Data de finalizare a contractului de finanţare este 31 decembrie 2015.
În cadrul Proiectului au
fost prevăzute mărirea pistei de decolare-aterizare, până la 2.460 de metri, cu
o lăţime de 45 de metri; modernizarea căilor de rulare, în lungime de 120 de
metri şi lăţime de 25 de metri; modernizarea platformei de îmbarcare, cu
lungimea de 290 de metri şi lăţimea de 75 de metri; modernizarea sistemului de
balizaj; construirea unui turn de control şi amenajarea terenului, în vederea
amplasării sistemului de navigaţie aeriană de ILS. Prin implementarea proiectului
se urmăreşte creşterea traficului de la o medie de 21.000 de pasageri, în
trecut, la 125.000 de pasageri, după lansarea în operare a proiectului, „contribuindu-se,
astfel, la dezvoltarea economică şi culturală a regiunii”. Implementarea proiectului
s-a făcut prin contracte de lucrări şi servicii licitate de Regia Autonomă
Aeroportul „Ştefan cel Mare” Suceava.