Troleibuzele ar putea reveni pe străzile Sucevei
• Acum, municipiul reşedinţă de judeţ are autobuze moderne, cum doar la Paris se mai pot vedea, spune primarul Ion Lungu
Municipalitatea suceveană participă la proiectul „EVUE-Mijloace de transport electrice în zonele urbane din Europa”. Acesta este finanţat de Uniunea Europeană, în cadrul Programului de cooperare „Urbact II”, la faza a doua a proiectului, bugetul local contribuind cu peste 2700 de euro, bugetul de stat cu circa 5000 de euro, iar UE cu mai mult de 31.000 de euro. Obiectivul acesteia etape îl reprezintă schimbarea mentalităţii populaţiei faţă de transportul în comun, inclusiv în scopul încurajării utilizării mijloacelor de transport ecologie, în special a celor electrice „Trebuie să ne gândim şi în perspectivă, nefiind exclus ca următorul parc de maşini al municipiului Suceava să fie un parc electric. De aceea, nici nu am trecut dezafectarea instalaţiilor de la fostele troleibuze”, declară edilul şef Ion Lungu. În opinia dlui Lungu, reintroducerea acestor mijloace de transport ar putea avea loc după amortizarea autobuzelor Irisbus-Iveco achiziţionate în leasing în urmă cu 4 ani. Primarul Lungu susţine că Suceava are autobuze moderne, precum doar la Paris se mai pot vedea, însă, din păcate, unele dintre acestea se apropie de termenul de amortizare. „Spre mândria noastră, avem un parc de mijloace moderne de transport persoane, pentru că autobuze precum cele Irisbus-Iveco de la Suceava am văzut şi în Paris. Însă acest parc şi-a făcut datoria din punct de vedere al numărului de kilometri, întrucât autobuzele au un termen de amortizare de 8 ani, iar unele dintre ele au atins deja 5 ani”, explică Ioan Lungu. La începuturile demersurilor de dotare a societăţii de transport local TPL cu autobuze noi s-a făcut şi un studiu de fezabilitate pentru transportul de călători cu troleibuze, stâlpii şi infrastructura, în afară de cablurile electrice, fiind conservate şi păstrate. Prima linie de troleibuz din municipiul reşedinţă de judeţ a fost inaugurată 1988. La acea vreme, folosirea energiei electrice era mai avantajoasă decât cea a motorinei sau benzinei, iar înspre fabrici şi uzine se deplasau zeci de mii de oameni din tot judeţul. Primul semn de decădere a transportului pe cablu a venit o dată cu disponibilizările masive de muncitori din zona industrială Şcheia, linia 3 fiind închisă, iar reţeaua electrică dezafectată. În 1998, a intrat pe scenă transportul în regim maxi taxi, concurenţa făcută troleibuzelor fiind de-a dreptul copleşitoare.