Criza deşeurilor menajere din judeţul Suceava intră în prelungiri
·
Interesată, în
dobândirea calităţii de operator, Diasil Service cere revocarea hotărârii Consiliului
Judeţean privind negocierea directă a operării depozitului de la Moara,
susţinând că prin neinvitarea mai multor firme, urmărită ar fi fost crearea
unui „avantaj evident asocierii Florconsctruct-Fritehnic-Ritmic Com”.
·
„S-ar fi
creat o cale spre noi contestaţii şi, într-o astfel de ipoteză, nu s-ar mai fi
putut începe operarea de urgenţă a CMID Moara, ajungându-se din nou în blocaj
în privinţa operării”, susţin
juriştii CJ, accentuând că hotărârea urmărea să „deblocheze o situaţie critică
la nivel judeţean.
·
Judeţul
Suceava se confruntă cu o criză în gestionarea gunoiului menajer, neputând
utiliza infrastructura creată prin SMID şi riscând periclitarea eligibilităţii cheltuielilor
deja efectuate, funcţionalitatea şi intrarea în uz a obiectivelor finanţate din
fonduri europene.
·
Anual, sunt
generate 150.000 de tone de deşeuri, depozitate pe „un spaţiu temporar de
stocare” al Diasil Service, acesta dând deja pe alături, deoarece are capacitatea
iniţială depăşită.
De cealaltă parte, Consiliul Judeţean Suceava reliefează că emiterea Hotărârii
Consiliului nr. 29 din 28 februarie 2019 privind aprobarea unei soluţii
temporare de delegare a operării de delegare a operării activităţii de
administrare a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID) Moara
survine „situaţiei de criză în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor în
judeţul Suceava, constatată de Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă”,
cât şi Memorandumului Ministerului Fondurilor Europene referitor la „aprobarea
soluţiilor temporare privind delegarea serviciilor de operare a infrastructurii
pentru proiectele finanţate din fonduri europene, în domeniul deşeurilor,
astfel încât eligibilitatea cheltuielilor deja efectuate să nu fie periclitată
şi care să asigure funcţionalitatea şi intrarea în uz a proiectelor”. Drept urmare, s-a considerat că soluţia temporară
a delegării către un operator privat, până la finalizarea procedurii de
atribuire, este „cea mai rapidă soluţie care putea fi adoptată şi care era
justificată din punct de vedere al urgenţei şi putea fi realizată doar dacă a
fost demarată o procedură de achiziţie publică”. Potrivit juriştilor
Consiliului Judeţean, revocarea HCJ nr. 29 din 28 februarie 2019 nu se
justifică, în sprijin fiind invocate legislaţia privind achiziţiile publice,
conform cărora „autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de
negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare”. Aceasta din urmă este „o măsură strict necesară,
atunci când perioadele de aplicare a procedurilor de licitaţie deschisă,
licitaţie restrânsă, negociere competitivă sau procedura simplificată, nu pot
fi respectate din motive de extremă urgenţă, determinate de evenimente
imprevizibile şi care nu se datorează sub nicio formă sau alta unei acţiuni sau
inacţiuni a autorităţii contractante”. „Situaţia de urgenţă nu permitea
posibilitatea transmiterii invitaţiei către mai mulţi operatori economici,
astfel cum se pretinde, tocmai pentru că s-ar fi creat o cale spre noi
contestaţii şi, într-o astfel de ipoteză, nu s-ar mai fi putut începe operarea
de urgenţă a CMID Moara, ajungându-se din nou în blocaj în privinţa operării”,
se punctează în susţinerea Consiliului Judeţean, subliniindu-se că, prin
hotărârea adoptată, s-a încercat să se „deblocheze o situaţie critică la nivel
judeţean, prin depozitarea în condiţii corespunzătoare şi legale a deşeurilor”. Anual,
în judeţul Suceava sunt generate 150.000 de tone de deşeuri, gestionarea
necorespuzătoare având impact prin „poluare directă a solului, cauzată de
depozitarea necontrolată, prin impurificarea apelor subterane, apariţia de
terenuri degradate, ca urmare a abandonării deşeurilor, sau prin producerea
unor emisii gazoase de fermentare”. La
această dată, după sortare, cantitatea reziduală de deşeuri este depozitată pe
„un spaţiu temporar de stocare” administrat de Diasil Service şi care a depăşit capacitatea iniţială. La licitaţia
demarată în mai 2017 au fost depuse 6 oferte, procedura nefiind finalizată,
deoarece câştigătorul desemnat este contestat de către ceilalţi participanţi,
atât la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), cât şi în
instanţă. Conform expuneri de motive la HCJ din 28 februarie, „judeţul Suceava se confruntă cu o situaţie
de criză în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor, neputând utiliza infrastructura
creată prin Proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor”. Printr-o
adresă din 15 februarie, Ministerul Fondurilor Europene a transmis, Consiliului
Judeţean, Memorandumul referitor la aprobarea soluţiilor temporare privind
delegarea serviciilor de operare a infrastructurii pentru proiectele finanţate
din fonduri europene, în domeniul deşeurilor, „astfel încât eligibilitatea
cheltuielilor deja efectuate să nu fie periclitată, şi care să asigure
funcţionalitate şi intrarea în uz a proiectelor”. Din cele trei soluţii identificate la
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor
Europene, pentru investiţia de la Centrului de Management Integrat al
Deşeurilor (CMID) Moara aplicabilă este delegarea temporară a operării,
neviabile fiind considerate construirea unei facilităţi temporare de
depozitare, cât şi operarea temporară prin intermediul unui operatori propriu
al Consiliului Judeţean.