11 martie 2019

Primării cu planuri urbanistice expirate de un deceniu
·        Durata de valabilitate a unui PUG este de 10 ani, iar o bună parte dintre unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Suceava au depăşit acest termen încă din anii 2007-2009.
·        În 2018, la compartimentele specializate ale executivului judeţean avizate au fost planurile generale urbanistice ale comunele Moldova Suliţa, Putna, Preuteşti, Vadu Moldovei, Cacica și Boroaia.
Taxele pe documentele aferente activităţilor de urbanism şi amenajarea teritoriului au adus sume importante la bugetul Consiliului Judeţean Suceava. Drept urmare, în anul 2018, la compartimentele specializate ale executivului judeţean au fost eliberate 605 de avize la certificate de urbanism, de pe urma acestora încasându-se taxe în valoare de 7.865 lei. Cele 229 de avize la autorizaţii de construire au contribuit la vistieria bugetară judeţeană cu 2.977 lei,  aportul celor 148 certificate de urbanism s-a ridicat la 3.796 lei, în timp ce 11 prelungiri de certificate de urbanism s-au lăsat cu intrări de 400 de lei.  De departe, suma cea mai mare, una de 42.357 de  lei, s-a încasat mulţumită solicitării şi eliberării a 84 de autorizaţii de construire, cele 5 prelungiri de autorizaţii de construire concretizându-se în încasări de taxe în valoare totală de 308 lei. Conform unei informări a Consiliului Judeţean, în 2018, la instituţia cu sediul în Palatul Administrativ s-au înregistrat 156 de cereri  de obţinere a avizului primarului comunei pentru care se emite certificatul de urbanism, avizate fiind, totodată,  planurile generale urbanistice (PUG) şi regulamentele generale de urbanism (RLU) ale comunelor Moldova Suliţa, Putna, Preuteşti, Vadu Moldovei, Cacica și Boroaia. Reamintim că, în iulie 2009, aflat la primul mandat, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur,  cerea primarilor din judeţ să găsească bani pentru întocmirea planurilor urbanistice generale ale localităţilor(PUG), la acel moment, cele mai multe dintre documentaţiile respective, întocmite o dată la un deceniu, fiind expirate. Durata de valabilitate a unui PUG este de 10 ani, iar o bună parte dintre unităţile administrativ-teritoriale din judeţul Suceava finalizaseră respectiva documentaţie între anii 1997-1999. Deşi cu „termenul de  garanţie” depăşit încă din 2007-2009, la acest moment, există multe primării care nu au PUG actualizat, inclusiv municipiul Suceava, reşedinţa de judeţ. Unităţile administrativ-teritoriale în cauză, în special cele din mediul rural, riscă să nu aibă acces la fonduri europene acordate prin PNDR, deoarece unul dintre criteriile de eligibilitate se referă încadrarea investiţiei pentru care se solicită finanţare în planul urbanistic general al localităţii. În schimb, De menţionat este faptul că, pe durata lui 2018, compartimentele de profil ale executivului judeţean au emis 57 de avize la planurile urbanistice zonale, 3 avize la planurile urbanistice de detaliu şi 71 de regularizări de taxe de autorizare în vederea întocmirii, la terminarea lucrărilor, a proceselor-verbale. De asemenea, la toate acestea se adaugă 89 de înştiinţări către beneficiari și/sau investitori, privind expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiilor de construire, cât şi 94 de înştiinţări către Inspectoratul Judeţean în Construcţii, acestea din urmă referindu-se la valoarea finală a lucrărilor.