Din judeţul Suceava,
Peste 422 de mii de cereri de paşapoarte, de-a lungul
unui deceniu
·
Bilanţul este
făcut cu prilejul Zilei paşaportului românesc, iar conform Prefecturii sucevene,
începând din urmă cu 10 ani, când a fost introdus noul sistem de emitere, „s-a
constatat o creştere treptată a solicitărilor pentru aceste documente”.
De la începutul anului 2019, se emit documente de călătorie de tip nou,
îmbunătăţite ca aspect şi elemente de siguranţă, face cunoscut, printr-un
comunicat de presă, Instituţia Prefectului judeţului Suceava. Conform acestuia,
în judeţul Suceava, sistemul de emitere
a noilor tipuri de paşapoarte a fost introdus încă de pe 23 noiembrie 2009, perioadă
în care, la ghişeele Serviciului şi Punctului de lucru mobil din municipiul
Rădăuţi, s-au primit şi soluţionat 218.555 de cereri pentru
paşapoarte simple electronice şi 148.165 de cereri pentru
paşapoarte simple temporare. Statistica este prezentată cu prilejul aniversării,
anual, pe 19 martie, a Zilei paşaportului românesc, iar potrivit datelor
Prefecturii, în intervalul amintit s-au verificat şi aprobat 55.300 de cereri
de eliberare a paşapoartelor simple electronice depuse la misiunile diplomatice
ale României din străinătate. „Ca notă generală, de la debutul activităţii de
emitere a paşapoartelor simple electronice, s-a constatat o creştere treptată a
solicitărilor pentru aceste documente”, evidenţiază Instituţia Prefectului
judeţului Suceava. În comunicatul citat arată c documentul de călătorie românesc, denumit „paşaport”, a fost menţionat,
pentru prima dată, în Regulamentul organic din Principatele Române, Ţara
Românească şi Moldova, în anul 1830, când s-a recunoscut
libertatea românilor de a călători peste graniţele Dunării şi ale Imperiului
Habsburgic. Legea
asupra paşapoartelor-prima lege modernă în domeniu-a fost promulgată prin
Înaltul Decret Regal nr. 1758 din 19 martie 1912. Din acest motiv, în anul 2006, ministrul Administraţiei şi Internelor a aprobat ca data
de 19 martie să fie instituită drept Zi aniversară a paşaportului românesc. În
comunicatul Prefecturii Suceava se mai precizează că, în decursul anilor, au
fost introduse mai multe tipuri de paşapoarte: diplomatice (în 1920), colective
şi de serviciu (în 1941). În anul 1948, activitatea de eliberare a
paşapoartelor a revenit în exclusivitate Ministerului Afacerilor Interne. Regimul
sever al călătoriilor în străinătate a fost menţinut până în decembrie 1989.
Ulterior, prin Decretul-Lege nr.10/1990 s-au desfiinţat vizele ţi s-au
liberalizat călătoriile cetăţenilor români în străinătate. Începând cu 1
ianuarie 2005, la nivel naţional, activitatea de paşapoarte a trecut în subordinea Instituţiei Prefectului. În vederea alinierii la
practica europeană în materie, a fost adoptată Legea nr. 248/2005 privind
regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările
şi completările ulterioare, care reglementează condiţiile şi limitele în care
cetăţenii români pot călători în
străinătate. Cetăţenilor români le-a fost garantat dreptul de a călători în
străinătate, de a emigra şi de a reveni oricând în ţară. Cetăţenii români au câştigat o mai mare libertate de circulaţie începând
cu data de 1 ianuarie 2007, de când cartea de identitate valabilă poate constitui
document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene. Conform
Regulamentului (CE) nr. 2.252/2004 al Consiliului Europei, din data de 31
decembrie 2008, România, ca stat membru UE, a început să emită paşapoarte
simple electronice, care au valabilitate de 10 ani, începând din 20 iulie 2018,
potrivit noii legi intrate în vigoare la acea dată. Din februarie 2010, se pot
depune documente, respectiv obţine paşapoarte simple electronice sau temporare
şi la misiunile diplomatice ale României în străinătate. Un alt tip de document
de călătorie care se eliberează este paşaportul simplu temporar, cu termen de
valabilitate de 12 luni, termenul de eliberare fiind, ca şi la paşaportul
simplu electronic, cel de 10 zile lucrătoare.