04 iulie 2012


Suceava nu poate suporta cheltuielile cu transportarea gunoiului la Săveni sau Darabani
·        În 3 ani, depozitarea deşeurilor pe rampele de la Fălticeni şi Botoşani a costat municipalitatea circa 1,5 milioane de euro
·        Autorităţile sucevene speră ca Primăria Botoşani să obţină o aprobare de funcţionare a  depozitului din judeţul vecin până la 31 decembrie 2012    
Primăriile Suceava şi Botoşani se adresează Ministerului Mediului în vederea rezolvării impasului creat de închiderea, pe 16 iulie, a depozitului botoşănean de deşeuri menajere. Şeful municipalităţii sucevene, Ion Lungu, spune că s-a întâlnit cu omologul său din Botoşani, Ovidiu Portariuc, ambii convenind asupra unei cereri de aprobare a depozitării temporare a gunoiului în preajma actualei platformei. Lungu crede că, în perspectiva unui acord favorabil, până la sfârşitul anului în curs, Suceava va putea să transporte resturile menajere tot în judeţul vecin.  Lungu susţine că, în urma discuţiilor cu preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, se caută variante de impulsionare a demersurilor de amenajare a rampei ecologice de deşeuri de la Moara, astfel încât, de la începutul anului 2013, prima celulă să intre în funcţiune. „Aceasta în ideea că, nici la Botoşani nu le vom mai putea duce.  Voi insista la Consiliul Judeţean, voi merge la Minister, să găsim soluţii de urgentare a licitaţiilor pentru staţia de epurare. Voi inspecta la lucrările la faţa locului, împreună cu domnul preşedinte Cătălin Nechifor, să vedem ce putem face pentru a pune celula actuală în funcţiune”, a explicat primarul de Suceava.
Edilul şef  crede că această situaţie nu mai poate continua multă vreme, bugetul local nemaifiind în stare să suporte cheltuielile cu transportarea deşeurilor în alte localităţi.  Acesta în condiţiile în care încasările din taxa de salubritate nu acoperă nici pe departe contravaloarea serviciilor prestate de firma de salubritate Rosal. „Din anul 2009, până în anul 2012, am cheltuit 60 de miliarde de lei vechi, circa 1,5 milioane de euro cu transportul deşeurilor, fie al Fălticeni, fie la Botoşani. Este o problemă foarte dificilă pentru municipalitate, bugetul nu mai poate suporta acesta facturi la salubritate, pe actuala structură”, relevă şeful municipalităţii, adăugând că, dacă varianta Botoşani va cădea, Suceava nu putea suporta, din punct de vedere financiar, transportarea pe una dintre platformele de la Darabani sau Săveni din judeţul Botoşani. Lungu spune că încasările din taxa de salubritate sunt de 5 milioane de lei pe an, în timp ce obligaţiile către Rosal pe anul 2011, de exemplu, a fost de 12 milioane de lei, diferenţa de 7 milioane de lei fiind acoperită din bugetul local.  Potrivit unui calcul de anul trecut, factura totală se ridică la 600.000 de lei pe lună, dintre care 200.000 de lei doar pentru curăţatul străzilor. Cel mai greu, însă, cântăresc costurile cu transportarea şi depozitarea deşeurilor menajere pe rampa municipiului Botoşani, acestea însumând în jur de 400.000 de lei lunar.