17 februarie 2017

Sute de elevi renunţă la şcoală
·        Pe parcursul precedentului an şcolar, au rămas acasă 324  de copii, cel mai mulţi din ciclul gimnazial şi liceu.
·        Totuşi, rata abandonului şcolar s-a diminuat de la 0,34% la 0,27%, printre cauzele acestuia numărându-se starea economică precară a familiei, migrarea peste graniţă cu tot cu copii, eşecul la învăţătură şi distanţa mare faţă de şcoală.    
Numărul elevilor din judeţul Suceava care, din diferite motive, şi-au abandonat studiile, a înregistrează o scădere, se arată într-o informare a Inspectoratului Şcolar Judeţean.  Conform acesteia, în anul şcolar 2014-2015, au lăsat şcoala deoparte 406 de elevi suceveni (0,34% din total), cei mai mulţi, adică 203, fiind din clasele V-VIII. În acelaşi interval au renunţat să mai urmeze cursurile 116 liceeni, precum şi 85 de şcolari din clasele I-IV. În anul şcolar 2015-2016, rata abandonului şcolar s-a diminuat până la 0,27%, din cei 324 de elevi care s-au lăsat de şcoală, majoritatea, respectiv 173 provenind tot învăţământul gimnazial. Clasele IX-XII îşi păstrează poziţia în acest nedorit top, cu 94 de retraşi, urmate fiind de clasele 0-IV, cu 57 de elevi care pe parcursul anului şcolar amintit au încetat să mai frecventeze orele de curs.  Potrivit inspectorului şcolar general Gheorghe Lazăr, principalele cauze ale abandonului şcolar sunt atât de natură socio-economică, dar şi şcolară. Astfel, invocate pot fi starea economică precară a familiei; unitatea familiei; angajarea în muncă a tinerilor; fenomenul migrării peste graniţă a părinţilor cu copii; frecvenţa redusă la cursuri; schimbarea şcolii; eşecul la învăţătură; repetenţia şi, nu în cele din urmă, distanţa mare faţă de unitatea de învăţământ. „Procentajul de abandon pentru în anul şcolar 2015-2016 a fost de 0,27%, în scădere faţă de anul şcolar 2014-2015, cel de 0,34%”, precizat inspectorului şcolar general Gheorghe Lazăr.

Pentru diminuarea fenomenului de abandon şcolar, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean au fost stabilite mai multe măsuri, printre acestea remarcându-se consilierea în cabinetele şcolare de asistenţă psihopedagogică; acordarea burselor de școlarizare pentru accesul în internatele unităţilor de învăţământ, dar şi măsuri de reducere a absenteismului şcolar, prin  efectuarea de controale tematice în şcoli şi monitorizarea învăţământului simultan. De asemenea, pot fi amintite, anchetele sociale în familiile cu risc de abandon şcolar; consilierea părinţilor şi implicarea acestora în activităţile şcolii; atragerea copiilor în acţiuni care să îi stimuleze să frecventeze orele şi sprijinirea implementării, în mediul rural, a Programului „Şcoală după şcoală”. Pe de altă parte, în judeţul Suceava a fost derulat şi Programul „A doua şansă” prin care persoanelor care nu au finalizat învăţământul obligatoriu li s-a oferit posibilitatea continuării studiilor, precum şi campania „Hai la şcoală”, al cărei scop vizează readucerea copiii în şcoli şi   acordarea de sprijin pentru absolvirea învăţământul obligatoriu.