Sute de elevi renunţă la şcoală
·
Pe parcursul
precedentului an şcolar, au rămas acasă 324
de copii, cel mai mulţi din ciclul gimnazial şi liceu.
·
Totuşi, rata abandonului
şcolar s-a diminuat de la 0,34% la 0,27%, printre cauzele acestuia numărându-se
starea economică precară a familiei, migrarea peste graniţă cu tot cu copii, eşecul
la învăţătură şi distanţa mare faţă de şcoală.
Numărul elevilor din
judeţul Suceava care, din diferite motive, şi-au abandonat studiile, a
înregistrează o scădere, se arată într-o informare a Inspectoratului Şcolar
Judeţean. Conform acesteia, în anul
şcolar 2014-2015, au lăsat şcoala deoparte 406 de elevi suceveni (0,34% din
total), cei mai mulţi, adică 203, fiind din clasele V-VIII. În acelaşi interval
au renunţat să mai urmeze cursurile 116 liceeni, precum şi 85 de şcolari din
clasele I-IV. În anul şcolar 2015-2016, rata abandonului şcolar s-a diminuat
până la 0,27%, din cei 324 de elevi care s-au lăsat de şcoală, majoritatea,
respectiv 173 provenind tot învăţământul gimnazial. Clasele IX-XII îşi
păstrează poziţia în acest nedorit top, cu 94 de retraşi, urmate fiind de
clasele 0-IV, cu 57 de elevi care pe parcursul anului şcolar amintit au încetat
să mai frecventeze orele de curs.
Potrivit inspectorului şcolar general Gheorghe Lazăr, principalele cauze
ale abandonului şcolar sunt atât de natură socio-economică, dar şi şcolară.
Astfel, invocate pot fi starea economică precară a familiei; unitatea familiei;
angajarea în muncă a tinerilor; fenomenul migrării peste graniţă a părinţilor
cu copii; frecvenţa redusă la cursuri; schimbarea şcolii; eşecul la învăţătură;
repetenţia şi, nu în cele din urmă, distanţa mare faţă de unitatea de
învăţământ. „Procentajul de abandon
pentru în anul şcolar 2015-2016 a fost de 0,27%, în scădere faţă de anul şcolar
2014-2015, cel de 0,34%”, precizat inspectorului şcolar general Gheorghe Lazăr.
Pentru diminuarea
fenomenului de abandon şcolar, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean au
fost stabilite mai multe măsuri, printre acestea remarcându-se consilierea în
cabinetele şcolare de asistenţă psihopedagogică; acordarea burselor de școlarizare
pentru accesul în internatele unităţilor de învăţământ, dar şi măsuri de
reducere a absenteismului şcolar, prin
efectuarea de controale tematice în şcoli şi monitorizarea învăţământului
simultan. De asemenea, pot fi amintite, anchetele sociale în familiile cu risc
de abandon şcolar; consilierea părinţilor şi implicarea acestora în
activităţile şcolii; atragerea copiilor în acţiuni care să îi stimuleze să
frecventeze orele şi sprijinirea implementării, în mediul rural, a Programului
„Şcoală după şcoală”. Pe de altă parte, în judeţul Suceava a fost derulat şi
Programul „A doua şansă” prin care persoanelor care nu au finalizat
învăţământul obligatoriu li s-a oferit posibilitatea continuării studiilor,
precum şi campania „Hai la şcoală”, al cărei scop vizează readucerea copiii în
şcoli şi acordarea de sprijin pentru absolvirea
învăţământul obligatoriu.