Prin votul aleşilor,
Datorii vechi ale 80 de primării sucevene,
stinse parţial cu bani de la bugetul de stat
·
„Se
încearcă o reparare a unei stări de fapt, gradul de finanţare a primăriilor cu
probleme ajungând, astfel, la aproape 27% din necesarul de plată a arieratelor”,
a declarat Cătălin Nechifor, şeful CJ.
·
Consilierul
PDL, Vasile Ilie, a remarcat că 27 de unităţi administrativ-teritoriale nu au
înaintat solicitări la CJ, opinând că o serie
dintre acestea s-ar putea afla într-o extrema dificultate financiară.
Membrii Consiliul Judeţean Suceava, întruniţi ieri, în
şedinţă extraordinară, au aprobat repartizarea,
pe unităţi administrativ-teritoriale, a sumelor defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, în vederea stingerii arieratelor
înregistrate de primăriile în cauză. Preşedintele Consiliului Judeţean, Cătălin
Nechifor, a ţinut să precizeze în plen că Ordonanţa nr.61/2012 este o decizie
foarte bună a Guvernului, actul normativ oferind posibilitatea de stingere a
unor datorii foarte vechi. Nechifor a spus că, la unele primării, au fost
centralizate facturi neachitate încă din anii 2008-2009-2010 şi că, prin votul
de ieri, „se încearcă o reparare” a
acestei stări de fapt, gradul de finanţare a primăriilor cu probleme ajungând
la aproape 27%. Potrivit şefului executivului judeţean, repartizarea fondurilor
pentru echilibrarea bugetelor locale s-a făcut respectând principiul
proporţionalităţii, astfel încât unităţile administrativ-teritoriale să nu aibă
dificultăţi majore, iar toate firmele în relaţie cu primăriile beneficiare să
primească plăţi parţiale. „Am avut o abordare de control încrucişat, inclusiv
în conformitatea cu situaţia transmisă de Direcţia de Finanţe. Pe total judeţ
există circa 80 de unităţi administrativ-teritoriale cu arierate, adică având
facturi înregistrate în contabilitate mai vechi de 90 de zile, cât, în plus, şi
plăţi restante, acestea reprezentând facturi cu data de emitere de sub 90 de
zile. Faţă septembrie 2012, când acest cuantum al arieratelor era la un
plafonul de 40 de milioane de lei, în ultima perioadă, inclusiv luna octombrie,
valoarea arieratelor a crescut cu 7 milioane de lei, apărând facturi în plus”,
a declarat Nechifor.
Consilierul PDL, Vasile Ilie, a reclamat în plen că, la
consultarea făcută de Consiliul Judeţean în legătură cu arieratele, nu au
răspuns 27 de unităţi administrativ-teritoriale din judeţ. „Nu ştim situaţia
lor financiară până la sfârşitul anului, în ceea ce priveşte extrema
dificultate în care s-ar putea afla o serie dintre acestea. De aceea, cer ca,
până la următoarea şedinţă a Consiliului Judeţean să fie consultate toate
aceste unităţi administrativ-teritoriale, să se prezinte o situaţie cu
necesarul lor de fonduri, şi să fie făcută o cerere la Guvern sau să fie folosit Fondul de
rezervă, pentru a ajuta aceste localităţi”, a subliniat alesul social-democrat,
Vasile Ilie.
Şeful executivului judeţean, Cătălin Nechifor, a iterat că toate
primăriile din judeţul Suceava au fost înştiinţate în scris şi atenţionate să
transmită, până pe 9 noiembrie, situaţia financiară pe care o au. „Există, în
conformitate cu situaţia pe care am primit-o de la Finanţe, 80 de unităţi
administrativ-teritoriale care au arierate şi restanţe. Practic, nu au trimis
situaţii 34 de primării, şi nu 27, însă, nu putem noi să le determinăm noi să
facă ilegalităţi. Dacă primăriile nu şi-au înregistrat acele facturi în
contabilitate, este o chestiune punctuală, pentru că, probabil, ori au încercat
să respecte Legea finanţelor publice, ori să nu o respecte”, a explicat Cătălin
Nechifor. Ieri, la O.G. nr. 61/2012
privind plata arieratelor, HG nr. 577 şi OG nr. 7 consilierii judeţeni au
aprobat repartizarea către primăriile judeţului Suceava circa 10 milioane de
lei. Prin Ministerul Finanţelor Publice, respectiv prin Direcţia Generală a
Finanţelor Publice, în vederea stingerii de arierate Brodina primeşte 716.000
de lei, Udeşti-536.000 de lei, Frătăuţii Noi-367.000 de lei, Ulma-868.000 de
lei, iar Vatra Dornei-250.000 de lei.