18 noiembrie 2012


Prin votul aleşilor,
Datorii vechi ale 80 de primării sucevene, stinse parţial cu bani de la bugetul de stat  
·        „Se încearcă o reparare a unei stări de fapt, gradul de finanţare a primăriilor cu probleme ajungând, astfel, la aproape 27% din necesarul de plată a arieratelor”, a declarat Cătălin Nechifor, şeful CJ.
·        Consilierul PDL, Vasile Ilie, a remarcat că 27 de unităţi administrativ-teritoriale nu au înaintat solicitări la CJ, opinând că  o serie dintre acestea s-ar putea afla într-o extrema dificultate financiară.  
Membrii Consiliul Judeţean Suceava, întruniţi ieri, în şedinţă extraordinară,  au aprobat repartizarea, pe unităţi administrativ-teritoriale, a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, în vederea stingerii arieratelor înregistrate de primăriile în cauză. Preşedintele Consiliului Judeţean, Cătălin Nechifor, a ţinut să precizeze în plen că Ordonanţa nr.61/2012 este o decizie foarte bună a Guvernului, actul normativ oferind posibilitatea de stingere a unor datorii foarte vechi. Nechifor a spus că, la unele primării, au fost centralizate facturi neachitate încă din anii 2008-2009-2010 şi că, prin votul de ieri,  „se încearcă o reparare” a acestei stări de fapt, gradul de finanţare a primăriilor cu probleme ajungând la aproape 27%. Potrivit şefului executivului judeţean, repartizarea fondurilor pentru echilibrarea bugetelor locale s-a făcut respectând principiul proporţionalităţii, astfel încât unităţile administrativ-teritoriale să nu aibă dificultăţi majore, iar toate firmele în relaţie cu primăriile beneficiare să primească plăţi parţiale. „Am avut o abordare de control încrucişat, inclusiv în conformitatea cu situaţia transmisă de Direcţia de Finanţe. Pe total judeţ există circa 80 de unităţi administrativ-teritoriale cu arierate, adică având facturi înregistrate în contabilitate mai vechi de 90 de zile, cât, în plus, şi plăţi restante, acestea reprezentând facturi cu data de emitere de sub 90 de zile. Faţă septembrie 2012, când acest cuantum al arieratelor era la un plafonul de 40 de milioane de lei, în ultima perioadă, inclusiv luna octombrie, valoarea arieratelor a crescut cu 7 milioane de lei, apărând facturi în plus”, a declarat Nechifor.
Consilierul PDL, Vasile Ilie, a reclamat în plen că, la consultarea făcută de Consiliul Judeţean în legătură cu arieratele, nu au răspuns 27 de unităţi administrativ-teritoriale din judeţ. „Nu ştim situaţia lor financiară până la sfârşitul anului, în ceea ce priveşte extrema dificultate în care s-ar putea afla o serie dintre acestea. De aceea, cer ca, până la următoarea şedinţă a Consiliului Judeţean să fie consultate toate aceste unităţi administrativ-teritoriale, să se prezinte o situaţie cu necesarul lor de fonduri, şi să fie făcută o  cerere la Guvern sau să fie folosit Fondul de rezervă, pentru a ajuta aceste localităţi”, a subliniat alesul social-democrat, Vasile Ilie.               
Şeful executivului judeţean, Cătălin Nechifor, a iterat că toate primăriile din judeţul Suceava au fost înştiinţate în scris şi atenţionate să transmită, până pe 9 noiembrie, situaţia financiară pe care o au. „Există, în conformitate cu situaţia pe care am primit-o de la Finanţe, 80 de unităţi administrativ-teritoriale care au arierate şi restanţe. Practic, nu au trimis situaţii 34 de primării, şi nu 27, însă, nu putem noi să le determinăm noi să facă ilegalităţi. Dacă primăriile nu şi-au înregistrat acele facturi în contabilitate, este o chestiune punctuală, pentru că, probabil, ori au încercat să respecte Legea finanţelor publice, ori să nu o respecte”, a explicat Cătălin Nechifor.  Ieri, la O.G. nr. 61/2012 privind plata arieratelor, HG nr. 577 şi OG nr. 7 consilierii judeţeni au aprobat repartizarea către primăriile judeţului Suceava circa 10 milioane de lei. Prin Ministerul Finanţelor Publice, respectiv prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice, în vederea stingerii de arierate Brodina primeşte 716.000 de lei, Udeşti-536.000 de lei, Frătăuţii Noi-367.000 de lei, Ulma-868.000 de lei, iar Vatra Dornei-250.000  de lei.