Ca urmare a neactualizării valorii lucrărilor,
Societăţile de construcţii se retrag de pe şantiere
·
„Aceasta
este problema de bază din cauza căreia firmele nu merg în teren, deoarece
preferă să-şi declare insolvenţa, decât să fie în pierdere”, susţine Gheorghe Flutur, preşedintele CJ Suceava,
menţionând că „într-o situaţie extremă” s-ar afla şi investiţiile din cadrul
PNDL.
·
La origine ar
sta creşterea salariului minim în construcţii, cât şi scumpirea materialelor, pentru
drumuri aprovizionarea cu bitum făcându-se din Austria şi Polonia, cu preţuri
mari şi transport costisitor.
După o „iarnă grea”, ordine de începere a lucrărilor au fost date pe 4
drumuri judeţene din judeţul Suceava, însă, din păcate, pentru intervenţiile de
pe relaţia Frătăuţi-Bilca nu s-a arătat amatoare nicio firmă specializată. Gheorghe
Flutur, şeful executivului judeţean semnalează un fenomen îngrijorător din
acest punct de vedere, acela al reducerii interesului din partea eventualilor
executanţi. Flutur a exemplificat cu ceea ce se întâmplă în judeţul vecin,
Botoşani, în care societăţile de profil nu mai participă la licitaţie, din
cauza noii legislaţii care îi pune în dificultate financiară. Motivul ar conta
în creşterea salariului minim în construcţii, cât şi în creşterea preţurilor la
materialelor pe care respectivii constructori le folosesc Conform şefului
administraţiei judeţene sucevene, în ţara noastră „a dispărut şi ultimul
furnizor de bitum”, cel de la Suplacu de
Barcău. Drept urmare, aprovizionarea se
face din ţări precum Austria şi Polonia, iar dacă în cazul judeţelor din vestul
României transportul este mai puţin costisitor, nu acelaşi lucru se poate spune
şi despre cele din est, situaţie în care se fală şi Suceava. „Firmele de construcţii
s-au retras din Botoşani, de la
drumurile judeţene, pentru că legislaţia privind actualizarea
preţurilor, cu modificări la materiale, dar şi la salarii, le bagă în faliment.
Din păcate, în cauză este firma care lucrează şi la noi”, susţine Flutur. Potrivit
şefului CJ Suceava, judeţul Suceava a cerut sprijinul Autorităţii Naţionale
pentru Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), din partea guvernului fiind
aşteptate modificări în legislaţia privind achiziţiile publice, în impas aflţndu-se
şi obiectivele de investiţii din cadrul Planului Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). „Am fost primii din ţară care
am făcut propunerea, pentru a clarifica perioada de referinţă la care se face
actualizarea. Aceasta este problema de bază din cauza căreia firmele nu merg în
teren, deoarece preferă să-şi declare insolvenţa, ca să nu meargă în pierdere. În
judeţul Suceava, Vor fi câteva sute de într-o situaţie extremă,
deoarece constructorii nu vor să înceapă lucrările. Eu am dat ordin de începere
în teren, îi aştept la treabă, au început foarte uşor, dar avem această
problemă cu actualizarea preţurilor”, reliefează Gheorghe Flutur, preşedintele
Consiliului Judeţean Suceava. La începutul
săptămânii trecute, Consiliul Judeţean anunţa demararea lucrărilor de reparare
a drumurilor judeţene. La fel, ordine de începere a intervenţiilor au fost date
pentru modernizarea a 4 drumuri judeţene, respectiv, Hârtop-Vultureşti,
Boroaia-Giuleşti, Mălini-Slatina-Găineşti şi Panaci-Glodu.