24 noiembrie 2016

Autorităţile locale sucevene au semnat actul de deces al transportorilor în regim maxi-taxi
·        „Nici nu ştiu dacă aceştia vor mai ajunge să circule şi anul viitor, pentru că, potrivit reglementărilor europene, suntem obligaţi să avem contract doar cu un singur operator de transport”, a declarat primarul Ion Lungu. 
·        De cealaltă parte, TPL, care devine unic prestator, a transmis că „până la achiziţionarea autobuzelor electrice nu are posibilitatea de a asigura necesitatea de transport public din municipiu”.             
  

Consiliul Local Suceava a aprobat, în şedinţă ordinară,  atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate. Aceasta, întrucât, pentru accederea la fondurile europene, prima condiţie constă în existenţa unui contract cu un unic operator şi care să respecte Regulamentul CE nr. 1370/2007 privind serviciile publice. În prezent, majoritatea autobuzelor de mare capacitate utilizate în municipiul Suceava prezintă un grad înalt de uzură, având fiecare peste 900.000 km parcurşi. De aceea, unica soluţie posibilă întrevăzută de autorităţile locale, pentru înlocuirea acestora, o reprezintă delegarea gestiunii serviciului de transport public local către TPL, firmă la care municipiul Suceava este singurul acţionar. În fapt, TPL are deja un contract în derulare, prin decizia de ieri aleşilor documentul fiind adaptat Regulamentului (CE), inclusiv în ceea ce priveşte modul de acordare a subvenţiilor şi compensaţiilor din bugetul local. Potrivit  expunerii de motive la proiectul de hotărâre, o oportunitate de înnoire a parcului o constituie Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4-Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, care acordă finanţare investiţiilor destinate îmbunătăţirii transportului public urban, inclusiv prin achiziţionarea de mijloace de transport ecologice. De altfel, Primăria municipiului Suceava pregăteşte documentaţia suport a cererii de finanţare pentru o finanţare nerambursabilă din partea Uniunii Europene, în cadrul Proiectului „Sistem integrat de transport ecologic în municipiul Suceava”, vizată fiind achiziţionarea a 40 de autobuze electrice.
·        Contractele cu prestatorii maxi-taxi, prelungite în iunie 2016, expiră la finele anului, iar aceştia vor fi scoşi lăsaţi fără serviciu.

La acest moment, în municipiul Suceava, serviciul de transport public de persoane este prestat de 4 operatori privaţi deţinători de microbuze, respectiv de Trans DMV Europa, Sory&Nel, Euro Tip şi Family,  cât şi de TPL, care are 33 de autobuze de mare capacitate şi 12 autobuze cu capacitate mică de capacitate redusă. Contractele cu prestatorii particulari, prelungite prima dată în iunie 2016, expiră 31 decembrie 2017, iar aceştia urmează a fi scoşi de pe trasee. De cealaltă parte, societatea de transport public local TPL, deţinătorul contractului pentru transportul regulat, a transmis autorităţilor municipale că „până la achiziţionarea autobuzelor electrice nu are posibilitatea de a asigura necesitatea de transport public din municipiu”. „Nici nu ştiu dacă aceştia vor mai ajunge să circule şi anul viitor, pentru că potrivit reglementărilor europene, suntem obligaţi să avem contract doar cu un singur operator de transport. Contractele cu operatorii privaţi au expirat încă din iunie, fiind prelungite până la finele anului, şi vom vedea dacă le vom mai prelungi”, a declarat primarul Ion Lungu, accentuând că maxi-taxi va dispărea, cu siguranţă, odată cu constituirea noului parc de autobuze electrice.    
·        TPL este moştenitorul şi continuatorul activităţii fostei Întreprinderi de Judeţene de Transport Local (IJTL) Suceava, care a luat fiinţă la începutul anilor 60.

Societatea comercială Transport Public Local SA a fost înfiinţată la data de 17 iulie 2005, prin Hotărârea Consiliului Local nr.193/22.06.2005 al municipiului Suceava. TPL Suceava, cel mai important operator de transport public local de călători din municipiul reşedinţă de judeţ, este continuatorul fostei Întreprinderi de Judeţene de Transport Local (IJTL) Suceava, care a luat fiinţă la începutul anilor 60. În anul 1991, Autobaza nr. 1 a IJTL s-a transformat în Regia Autonomă de Transport Urban de Călători (RATUC), în Agenţia de Transport Local (ATL), iar ulterior, în societatea comercială de Transport Public şi Servicii (TPS), firmă care a intrat în faliment. Obiectul principal de activitate al actualei societăţii comerciale Transport Public de Local (TPL) îl constituie desfăşurarea serviciului public de transport de călători, activitatea fiind demarată pe 1 octombrie 2005, potrivit Hotărârii Consiliului Local nr.320/29.09.2005 şi contractului de concesionare nr.978/30.09.2005. Prin acest din urmă document, TPL prelua în concesiune, de la concesionarul municipiul Suceava, parcul auto, substaţia de redresare a energie electrice şi reţeaua electrică de contact pentru troleibuze, precum şi infrastructura aferentă, contractul stipulând inclusiv condiţiile de desfăşurare a activităţii. TPL pleca la drum cu un parc auto format din 10 troleibuze, 13 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10 microbuze VW-LT35. După 6 luni de activitate, Primăria municipiului Suceava a achiziţionat şi atribuit TPL, prin concesionare, înspre întreţinere şi exploatare, un prim lot de 15 autobuze Iveco-Irisbus, cu o capacitate mare de transport, respectiv de 104 călători fiecare. La sfârşitul anului 2006, au mai fost cumpărate, şi concesionate către TPL, încă 15 autobuze Iveco-Irisbus. Astfel, la 31 octombrie 2007, TPL Suceava avea un parc format din 30 de autobuze Iveco-Irisbus, 8 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10 microbuze VW-LT35.