27 septembrie 2013

Scumpirea abonamentelor TPL nu a trecut de Consiliul Local
·        În condiţiile păstrării actualului nivel, TPL va continua să acumuleze pierderi, iar acestea sunt, potrivit administratorului unic Darie Romaniuc, foarte importante pentru viitorul societăţii.   
·        Consilierul PPDD, Adrian Arămescu, a  avansat, ca soluţie, promovarea unui proiect de hotărâre de Guvern, prin care combustibilul pentru transportul în comun de călători  să nu fie supus accizării.
Proiectul de majorare cu 10% a preţului abonamentelor de călătorie cu mijloacele firmei Transport Public Local Suceava nu a trecut, ieri,  de voturile aleşilor locali, întruniţi în şedinţă ordinară.   Iniţiativa legislativă a căzut cu 11 voturi „pentru” şi 8 abţineri, 4 din cei 23 de consilieri fiind absenţi.
Pentru că aleşii PDL au cerut prezentarea măsurile luate pentru eficientizarea şi reducerea costurilor, administratorul unic Darie Romaniuc a arătat că, în primii doi ani mandatul anterior TPL a înregistrat profit, pentru ca, în 2011 şi 2012, să intre pe pierderi.
Administratorul unic a subliniat că solicitarea de majorare a preţului abonamentelor este justificată, în principal,  prin scumpirea carburanţilor, costul mediu de transport pentru o călătorie crescând, faţă de 2012, cu 10,69%. În condiţiile actuale, Suceava ar avea printre cele mai ieftine abonamente din ţară, la jumătatea tarifelor practicate în localităţile urbane. Astfel, un abonat al TPL achită doar 1 leu pe călătorie, faţă de sucevenii care plătesc 2 lei pentru un bilet, ca să nu mai vorbim de faptul că un posesor de abonament poate să folosească autobuzele şi de mai multe ori pe zi.  „Pierderile sunt şi în prezent, la nivelul de 3-4% din cifra de  afaceri, unele nesemnificative pentru susţinere activităţii, dar foarte importante pentru viitorul societăţii şi nu trebuie să le mai înregistrăm”, a explicat Darie Romaniuc.                      Consilierul PPDD, Adrian Arămescu, a reliefat că o soluţie ar fi promovarea unui proiect de hotărâre de Guvern, prin care combustibilul pentru transportul în comun de călători  să nu fie supus accizării, la fel cum ar trebui să se întâmple şi în cazul  motorinei folosită de utilajele agricole. Arămescu susţine că transportul de călători este subvenţionat în toate ţările civilizate, în timp ce în România, prin multiplele taxe aplicate, combustibilul este la originea scumpirii majorităţii bunurilor de consum transportate, inclusiv la cea a creşterii costului transportului de călători. „Soluţia este aşteptată de 23 de ani încoace. Din moment ce accizăm motorina, costul transportului va creşte tot timpul, la fel şi preţul biletelor şi abonamentelor de călătorie. Astfel, afectaţi sunt atât muncitorii care merg la serviciu, cât şi pensionarii cu pensii mici”,  a precizat Adrian Arămescu, consilier PPDD.
Tiberiu Brădăţan(PSD) a precizat că puterea de plată a sucevenilor este scăzută, mai ales să, la un moment dat, s-a produs o reducerea salariilor cu 25%. Brădăţan a opinat că, ăcalitatea s-a de social democrat nu şi-ar fi dori nicio majorare, însă, aceasta se impune din raţiuni economice evidente.      

Conform proiectului supus dezbaterilor, abonamentul lunar nominal integrat general, valabil pentru toate liniile, ar urma să fie în valoare de 66 de lei, cel fracţionat pentru 15 zile va putea fi procurat contra a 40 de lei, iar cel pe 7 zile va costa 24 de lei.