Scumpirea abonamentelor
TPL nu a trecut de Consiliul Local
·
În condiţiile păstrării actualului nivel, TPL va continua
să acumuleze pierderi, iar acestea sunt, potrivit administratorului unic Darie
Romaniuc, foarte importante pentru viitorul societăţii.
·
Consilierul PPDD, Adrian Arămescu, a avansat, ca soluţie, promovarea unui proiect
de hotărâre de Guvern, prin care combustibilul pentru transportul în comun de
călători să nu fie supus accizării.
Proiectul de majorare cu 10% a
preţului abonamentelor de călătorie cu mijloacele firmei Transport Public Local
Suceava nu a trecut, ieri, de voturile
aleşilor locali, întruniţi în şedinţă ordinară. Iniţiativa legislativă a căzut cu 11 voturi
„pentru” şi 8 abţineri, 4 din cei 23 de consilieri fiind absenţi.
Pentru că aleşii PDL au cerut
prezentarea măsurile luate pentru eficientizarea şi reducerea costurilor,
administratorul unic Darie Romaniuc a arătat că, în primii doi ani mandatul
anterior TPL a înregistrat profit, pentru ca, în 2011 şi 2012, să intre pe
pierderi.
Administratorul unic a subliniat
că solicitarea de majorare a preţului abonamentelor este justificată, în
principal, prin scumpirea carburanţilor,
costul mediu de transport pentru o călătorie crescând, faţă de 2012, cu 10,69%.
În condiţiile actuale, Suceava ar avea printre cele mai ieftine abonamente din
ţară, la jumătatea tarifelor practicate în localităţile urbane. Astfel, un
abonat al TPL achită doar 1 leu pe călătorie, faţă de sucevenii care plătesc 2
lei pentru un bilet, ca să nu mai vorbim de faptul că un posesor de abonament
poate să folosească autobuzele şi de mai multe ori pe zi. „Pierderile sunt şi în prezent, la
nivelul de 3-4% din cifra de afaceri, unele
nesemnificative pentru susţinere activităţii, dar foarte importante pentru
viitorul societăţii şi nu trebuie să le mai înregistrăm”, a explicat Darie
Romaniuc. Consilierul PPDD, Adrian
Arămescu, a reliefat că o soluţie ar fi promovarea unui proiect de hotărâre de
Guvern, prin care combustibilul pentru transportul în comun de călători să nu fie supus accizării, la fel cum ar
trebui să se întâmple şi în cazul
motorinei folosită de utilajele agricole. Arămescu susţine că
transportul de călători este subvenţionat în toate ţările civilizate, în timp
ce în România, prin multiplele taxe aplicate, combustibilul este la originea
scumpirii majorităţii bunurilor de consum transportate, inclusiv la cea a
creşterii costului transportului de călători. „Soluţia este aşteptată de
23 de ani încoace. Din moment ce accizăm motorina, costul transportului va
creşte tot timpul, la fel şi preţul biletelor şi abonamentelor de călătorie.
Astfel, afectaţi sunt atât muncitorii care merg la serviciu, cât şi pensionarii
cu pensii mici”, a precizat
Adrian Arămescu, consilier PPDD.
Tiberiu Brădăţan(PSD) a precizat
că puterea de plată a sucevenilor este scăzută, mai ales să, la un moment dat,
s-a produs o reducerea salariilor cu 25%. Brădăţan a opinat că, ăcalitatea s-a
de social democrat nu şi-ar fi dori nicio majorare, însă, aceasta se impune din
raţiuni economice evidente.
Conform proiectului supus
dezbaterilor, abonamentul lunar nominal integrat general, valabil pentru toate
liniile, ar urma să fie în valoare de 66 de lei, cel fracţionat pentru 15 zile
va putea fi procurat contra a 40 de lei, iar cel pe 7 zile va costa 24 de lei.