Dezvoltarea municipiului Suceava, doar 28,5%
din bugetul local
·
Pentru
funcţionarea Primăriei se vor cheltui 194,25 de milioane de lei din totalul de
271,94 de milioane de lei, alte 13,77 de milioane de lei fiind prevăzute pentru
studii şi achiziţii de bunuri.
·
„Eu
cred că este un buget echilibrat, după potenţialul economic al municipiului
Suceava, şi care corespunde necesităţilor actuale” subliniat primarul Ion
Lungu.
Aleşii locali suceveni au aprobat, cu mare întârziere,
în şedinţa extraordinară de ieri, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul
2013. Astfel, în conformitate cu fundamentările specialiştilor Primăriei
Suceava, veniturile bugetului general consolidat al municipiului Suceava au
fost estimate la 278,92 de milioane de lei, iar cheltuielile la 280,61 milioane
de lei, deficitul programat fiind de 1,68 de milioane de lei. În ceea ce
priveşte veniturile bugetului local al municipiului Suceava, veniturile sunt
estimate la 271,94 milioane de lei, iar cheltuielile la 271,97 milioane de lei,
cu un deficit de 28,750 de lei. Cea mai mare sumă, respectiv cea de 194,25 de
milioane de lei, va acoperi necesarul de funcţionare a autorităţilor locale, în
timp ce secţiunea de dezvoltare are la dispoziţie doar 77,72 milioane de lei,
respectiv 28,5% din total.
Consilierul PSD, Eugen Girigan a semnalat că acest
lucru poate fi un paradox, făcând apel la responsabilitate în cheltuirea
banilor publici. „Aş atrage atenţia că este un buget în care cheltuielile de
funcţionare este mult mai mare decât partea de dezvoltare. Este un paradox, dar
asta este situaţia. De aceea, ordonatorii terţiari de credite trebuie să aibă
grijă la cheltuirea banilor public şi să se execute toate firmele de control
preventiv şi ulterior”, a iterat Girigan.
Reprezentantul opoziţiei PDL, Lucian Harşovschi, a
criticat întârzierea cu care Guvernul a adoptat hotărârea pentru repartizarea
sumelor alocate din cote defalcate pentru finanţarea învăţământului
preuniversitar de stat, opinând că bugetul local al municipiului Suceava este
unul al sărăciei. „Avem în faţă un buget
al sărăciei, unul al inerţiei, pentru că majoritatea investiţiilor vin din
mandatul anterior”, a precizat, fostul viceprimar al Sucevei.
Şeful municipalităţii, Ion Lungu a evidenţiat că bugetul
pe 2013 are aproximativ aceeaşi valoare
ca în anul trecut, proiectul acestuia fiind
dezbătut pe larg în perioada care a trecut.
„Eu cred că este un buget echilibrat, după potenţialul
economic al municipiului Suceava, şi care corespunde necesităţilor actuale”, a
subliniat primarul Ion Lungu.
Nivelul alocărilor pentru investiţiile din anul 2013 a
fost stabilite la 72,46 de milioane de lei, dintre care 33,91 de milioane de lei
se alocă pentru lucrări în continuare, 24,77 de lei pentru lucrări noi,
diferenţa de 13,77 de milioane de lei fiind prevăzută pentru studii şi
achiziţii de bunuri. Cea mai mare parte a cheltuielilor pentru investiţii,
67,52 de milioane de lei va fi asigurată de la bugetul local, reprezentând
proiectele cu accesare de fonduri structurale. Bugetul de stat contribuie cu
3,83 milioane de lei, pentru programul de îmbunătăţire a calităţii mediului în
parcuri şi cel de reabilitare a reţelelor de termoficare şi punctelor termice, în
timp ce peste 1 milion de lei se va aloca, din credite interne, pentru
modernizarea Complexului comercial Bazar. Ponderea cea mai ridicată a cheltuielilor o deţin capitolele
„Învăţământ”-28,12% din bugetul local şi „Transporturi” - în care intră şi întreţinerea
şi repararea infrastructurii rutiere -, cu 17,61% din total. Autorităţile
executive vor cheltui 4,5% din buget; serviciile publice de evidenţă a
persoanelor - 1,21%; ordinea şi siguranţa naţională-1,58%; sănătatea-1,80%; cultura,
recrearea şi religia-8,18%; asigurările şi asistenţa socială-3,68%; protecţia
mediului-8,76%; combustibilul şi energia-12,33%, iar acţiunile generale economice,
comerciale şi de muncă vor avea la dispoziţie 0,27% din buget.