29 aprilie 2017

Modernizarea colectării şi transportului gunoiului, respinsă cu aportul decisiv al consilierilor PSD        
·        Liderul de grup al aleşilor social-democraţi a solicitat întocmirea unui caiet de sarcini "foarte bine documentat", susţinând că actualul nu are "avizul" unei firme specializate.
·        În afara unor modificări impuse de lege, cât şi îmbunătăţiri semnificative, documentaţia dezbătută în plen a fost aprobată încă o dată în martie 2015 inclusiv cu voturile social-democraţilor.
Proiectul de hotărâre privind delegarea prin concesionare a serviciului public de salubritate menajeră, precum şi cel de aprobare a caietului de sarcini pentru scoaterea la licitaţie a acestuia nu au trecut de Consiliului Local Suceava. În condiţiile în care trebuiau să întrunească 16 opţiuni favorabile, respectiv  două treimi din totalul celor 23 de consilieri, priectele au căzut cu 10 voturi "pentru", 4 voturi "împotrivă" şi 5 abţineri.  "Este un caiet de sarcini ambiţios, modern cu avantaje pentru Suceava şi suceveni", a precizat primarul Ion Lungu în deschiderea dezbaterilor pe marginea proiectul ar cărui iniţiator este viceprimarul Lucian Harşosvchi.
 Poziţionare nefavorabilă au avut aleşii PSD ŞI ALDE, care, prin vocea social-democratului Vasile Mocanu, au invocat "unele greşeli" preluate încă de la aprobarea primului caiet de sarcini. Este vorba despre cele ale unei prime licitaţii pentru concesionare, care a avut loc pe 21 iulie 2015, la momentul respectiv soluţiile date de autorităţile contractante fiind contestate de către fostul operator, Rosal Grup Bucureşti, la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) şi Curtea de Apel Suceava. Dată fiind această situaţie, Primăria a fost nevoită să anuleze licitaţia, fapt confirmat prin decizia CNSC nr. 9353 din 2 iunie 2016.  Anterior, însă, pe 17 aprilie 2015, ca urmare a expirării contractului cu ex-prestatorul Rosal Grup, atribuirea pe o perioadă limitată a activităţii de salubritate menajeră s-a făcut, pe motiv de forţă majoră, către asocierea dintre Florconstruct şi Diasil Service, firme care asigură şi în prezent adunarea şi transportul gunoiului. 
·        "Venim cu o infrastructură modernă pe care o va face investitorul, oricare va fi acesta", a spus viceprimarul Harşovschi.
Invocând că autorităţile "au păţit-o o dată", inclusiv prin contestaţii şi acţiuni în instanţă,  liderul de grup al consilierilor PSD a propus, ca soluţie, întocmirea unui caiet de sarcini "foarte bine documentat, care să aibă "avizul" unei firme specializate în domeniu.  "Hai să facem un proiect de hotărâre prin care să solicităm unei firme de consultanţă specializată pe acest tip de serviciu să ne facă un caiet de sarcini. Evident, la elaborarea acestuia vor participa şi specialiştii din Primărie. Nu ne mai putem juca cu un serviciu atât de important, de aceea propun să retragem acest proiect", a spus Vasile Mocanu. În acest condiţii, viceprimarul Haşorvschi a punctat că toate prevederile caietului de sarcini supus aprobării plenului include prevederi ale specialiştilor şi că, pe deasupra, acesta a fost aprobat încă o dată în martie 2015, cu 17 voturi, inclusiv cele ale aleşilor social-democraţi. Noutatea ar consta, potrivit adjunctului şeful executivului local, de ajustări  impuse modificări ale legislaţiei naţionale, precum şi în unele obligaţii suplimentare puse în sarcina viitorului operator. "Venim cu o infrastructură modernă pe care o va face investitorul, oricare va fi acesta, iar noi sperăm să se prezinte cât mai mulţi la această licitaţie. Tot răul înspre bine, iar dacă, înaintea modificărilor voiam să facem 145 de puncte de locuri de colectare, în momentul de faţă sunt propuse 200", a explicat Lucian Harşovschi.          
·        Deşeurile vor fi transportate la depozitul ecologic care urmează a fi deschis la Moara.

Caietul de sarcini în dezbatere prevede amenajarea a 30 de puncte de colectare a deşeurilor reciclabile, fiecare dotat cu pubele pentru hârtie, mase plastice, sticlă şi metale; a 100 de platforme subterane cu câte 4 euro-containere şi a 100 de platforme cu containere semiîngropate. În cadrul aceluiaşi program, locuinţele individuale vor fi dotate cu câte 2 pubele de câte 120 de litri, pentru fracţia umedă şi fracţia uscată, anual urmând a fi achiziţionate şi montate 1.000 de coşuri stradale de gunoi. Nu în cele din urmă, câştigătorul licitaţiei se obligă la amenajarea a două locuri de joacă pentru copii pe an. În urma concesionării, Primăria municipiului Suceava se va lege cu redevenţă de minim 25.000 de lei pe an, valoarea acesteia constituind criteriu de departajare a participanţilor la licitaţia pentru delegarea serviciului  de salubritate menajeră. Serviciul cuprinde, printre altele, colectarea şi transportul deşeurilor municipale, a celor provenite din activităţi comerciale,  industriale, cât şi de la instituţii publice; colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor voluminoase adunate de la populaţie, instituţii publice şi agenţi economici; sortarea deşeurilor municipale, fracţia umedă şi fracţia uscată, în punctul de sortare înfiinţată de operator în municipiul Suceava, precum şi transportul deşeurilor reziduale rezultate din sortare la depozitul ecologic care urmează a fi deschis la Moara.