12 decembrie 2016

Deşi contractele au expirat de la jumătatea anului,
Transportul maxi-taxi este tolerat încă 6 luni
·        Operatorii privaţi au cerut o a doua prelungire, prevalându-se de faptul că populaţia nu este pregătită pentru încetarea serviciului şi că TPL nu are capacitatea de prelua respectivii călători.
·        Autorităţile locale au promovat un proiect de achiziţionare, cu finanţare europeană, a 40 de autobuze electrice, eliminarea microbuzele private fiind impusă de reglementările UE, care obligă la un unic transportator de persoane. 

Autorităţile locale sucevene nu renunţă la transportul de persoane în regim maxi-taxi, cu toate că baza contractuală a serviciului  a expirat încă de pe 1 iunie 2016. Astfel, pe masa de dezbateri a Consiliului Local Suceava este pus un proiect de hotărâre de prelungire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport public local complementar de persoane până pe data 30 iunie 2017, autorul propunerii fiind viceprimarul Lucian Harşovschi. Potrivit adjunctului şefului executivului sucevean, contractele cu transportatorii privaţi au fost încheiate pentru 5 ani, la jumătatea anului în curs având loc o primă prelungire cu 6 luni a contractelor. Acordarea a unei perioade de funcţionare de încă jumătate de an survine adresei  din 6 decembrie a transportatorilor privaţi, care se prevalează de faptul că „este necesară o perioadă în care populaţia să fie pregătită pentru încetarea serviciului de pe traseele complementare”. Pe de altă parte, firmele particulare invocă faptul că societatea de  transport public local TPL nu are capacitatea de prelua toţi călătorii care în prezent apelează la microbuzele operatorilor în cauză. De cealaltă parte, conducerea TPL, deţinătorul contractului pentru transportul regulat cu autobuze şi autobuze de capacitate redusă, la care unic acţionar este municipiul Suceava, a transmis autorităţilor municipale că „până la achiziţionarea autobuzelor electrice nu are nu are posibilitatea de a asigura necesitatea de transport public din municipiu”. La această dată, TPL are un parc de 33 de autobuze Irisbus-Iveco şi 12 mini-autobuze Karsan Jets, acestea din urmă  achiziţionate în 2015 şi 2016. La această dată, autorităţile locale aşteaptă să semneze contractul de finanţare a proiectului „Sistem integrat de transport public ecologic”, prin care vor fi achiziţionate 40 de autobuze electrice, abia după aceasta urmând a fi ţinută licitaţia pentru desemnarea furnizorului mijloacelor de transport. Scoaterea de pe trasee a microbuzele private se va face şi la presiunea reglementărilor europene, în urmă cu mai puţin de 3 săptămâni, Consiliul Local Suceava aprobând  atribuirea în gestiune delegată a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate către operatorul unic TPL. Existenţa unui singur transportator de persoane este impusă de Regulamentul CE nr. 1370/2007 privind serviciile publice, ca o condiţie de accedere la finanţările europene nerambursabile. În municipiul Suceava, transportul maxi-taxi este efectuat pe 5 trasee, de către 4 operatori privaţi, respectiv de Trans DMV Europa, Sory&Nel, Euro Tip şi Family. Transportul cu microbuze în regim privat a fost introdus în doua parte a anilor 90, odată cu tragerea pe dreapta a troleibuzelor.