La o cifră de
afaceri de 15,35 de milioane de lei, partea Sucevei este de 614.274 de lei,
conducerea firmei cerând compensarea acesteia cu subvenţia la care este
îndreptăţit transportatorul.
În anul 2016, suma
maximă care poate fi acordată din bugetul local ca subvenţie, către TPL, nu
poate depăşi 4,3 milioane de lei.
Societatea de
transport public de călători TPL Suceava cere autorităţilor locale să fie
scutită de achitarea nemijlocită a redevenţei datorate pentru serviciul luat în
concesiune şi pe care îl prestează pe raza reşedinţei de judeţ. Astfel, într-o
adresă înaintată Primăria municipiului Suceava, semnată de administratorul unic
Darie Romaniuc, TPL cere compensarea sumelor datorate de unitate cu titlul
amintit, în valoare de peste 600.000 de lei, cu sumele ce care urmează a fi
încasate de societate „în contul subvenţiei pentru anumite categorii de
persoane, până la concurenţa debitului
datorat”. La art. 6 al Contractului nr. 2008/2013 de delegare a serviciului de
transport public de persoane prin curse regulate, încheiat între societatea
comercială Transport Public Local şi Primăria municipiului Suceava, se
stipulează că operatorul de transport trebuie să plătească o redevenţă de 4% din
cifra de afaceri aferentă anului respectiv. Drept urmare, în 2015 TPL
Suceava a avut o cifră de afaceri de 15,35
de milioane de lei, în aceste condiţii
partea care revine bugetului local al
capitalie de judeţ fiind de 614.274. În conformitate cu Codul de procedură
fiscală, „creanţele fiscale administrate de unităţile administrativ-teritoriale
se sting prin compensarea cu creanţele debitorului reprezentând sume de
restituit de la bugetele locale, până la concurenţa celei mai mici sume, când
ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea creditor, cât şi pe cea de
debitor”.
Suma maximă care
poate fi acordată ca subvenţie şi compensaţii către TPL în anul 2016 nu poate
depăşi 4,3 milioane de lei. Acesta în condiţiile în care OG. nr. 79 din 1999
privind garantarea furnizării de
servicii publice subvenţionate de transport stipulează că „pentru satisfacerea
unor necesităţi de natură economică, socială sau de mediu, pentru acordarea de
facilităţi unor categorii de persoane defavorizate sau provenind din zone
defavorizate greu accesibile sau pentru a se asigura capacităţi suficiente de
transport pe numite rute se pot stabili servicii publice subvenţionate”.
Societatea
comercială Transport Public Local SA a fost înfiinţată la data de 17 iulie
2005, prin Hotărârea Consiliului Local nr.193/22.06.2005 al municipiului
Suceava. TPL Suceava, cel mai important operator de transport public local de
călători din municipiul reşedinţă de judeţ, este continuatorul fostei
Întreprinderi de Judeţene de Transport local (IJTL) Suceava, care a luat fiinţă
la începutul anilor 60, ia secolului trecut. În anul 1991, Autobaza nr. 1 a
IJTL s-a transformat în Regia Autonomă de Transport Urban de Călători (RATUC),
iar ulterior, în societatea comercială de Transport Public şi Servicii (TPS).
Obiectul principal de activitate al societăţii comerciale Transport Public de
Călători (TPL) îl constituie desfăşurarea serviciului public de transport de
călători, activitatea care a început pe 1 octombrie 2005, potrivit Hotărârii
Consiliului Local nr.320/29.09.2005 şi contractului de concesionare
nr.978/30.09.2005. Prin acest din urmă document, TPL prelua în concesiune, de
la concesionarul municipiul Suceava, parcul auto, sub-staţia de redresare a
energiei electrice şi reţeaua electrică de contact pentru troleibuze, precum şi
infrastructura aferentă, contractul stipulând inclusiv condiţiile de
desfăşurare a activităţii. TPL pleca la drum cu un parc auto format din 10
troleibuze, 13 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10 microbuze VW-LT35. După 6 luni de
activitate, Primăria municipiului Suceava a achiziţionat şi atribuit TPL, prin
concesionare, înspre întreţinere şi exploatare, un prim lot de 15 autobuze
Iveco-Irisbus, cu o capacitate mare de transport, respectiv de 104 călători fiecare.
La sfârşitul anului 2006, au mai fost cumpărate, şi concesionate către TPL,
încă 15 autobuze Iveco-Irisbus. Astfel, la 31 octombrie 2007, TPL Suceava avea
un parc format din 30 de autobuze Iveco-Irisbus, 8 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10
microbuze VW-LT35. Activitatea societăţii Transport Public Local este
subvenţionată de la bugetul local al municipiului Suceava, însă TPL îşi
finanţează activitatea curentă şi prin instituirea şi perceperea de tarife de
la populaţie, pin biletele şi abonamentele de călătorie.