27 iunie 2016

Societatea de transport călători cere stingerea redevenţei datorate Primăriei 
La o cifră de afaceri de 15,35 de milioane de lei, partea Sucevei este de 614.274 de lei, conducerea firmei cerând compensarea acesteia cu subvenţia la care este îndreptăţit transportatorul. 
În anul 2016, suma maximă care poate fi acordată din bugetul local ca subvenţie, către TPL, nu poate depăşi 4,3 milioane de lei.
Societatea de transport public de călători TPL Suceava cere autorităţilor locale să fie scutită de achitarea nemijlocită a redevenţei datorate pentru serviciul luat în concesiune şi pe care îl prestează pe raza reşedinţei de judeţ. Astfel, într-o adresă înaintată Primăria municipiului Suceava, semnată de administratorul unic Darie Romaniuc, TPL cere compensarea sumelor datorate de unitate cu titlul amintit, în valoare de peste 600.000 de lei, cu sumele ce care urmează a fi încasate de societate „în contul subvenţiei pentru anumite categorii de persoane, până la concurenţa  debitului datorat”. La art. 6 al Contractului nr. 2008/2013 de delegare a serviciului de transport public de persoane prin curse regulate, încheiat între societatea comercială Transport Public Local şi Primăria municipiului Suceava, se stipulează că operatorul de transport trebuie să plătească o redevenţă de 4% din cifra de afaceri aferentă anului respectiv. Drept urmare, în 2015 TPL Suceava  a avut o cifră de afaceri de 15,35 de milioane de lei,  în aceste condiţii partea  care revine bugetului local al capitalie de judeţ fiind de 614.274. În conformitate cu Codul de procedură fiscală, „creanţele fiscale administrate de unităţile administrativ-teritoriale se sting prin compensarea cu creanţele debitorului reprezentând sume de restituit de la bugetele locale, până la concurenţa celei mai mici sume, când ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea creditor, cât şi pe cea de debitor”.                  
Suma maximă care poate fi acordată ca subvenţie şi compensaţii către TPL în anul 2016 nu poate depăşi 4,3 milioane de lei. Acesta în condiţiile în care OG. nr. 79 din 1999 privind  garantarea furnizării de servicii publice subvenţionate de transport stipulează că „pentru satisfacerea unor necesităţi de natură economică, socială sau de mediu, pentru acordarea de facilităţi unor categorii de persoane defavorizate sau provenind din zone defavorizate greu accesibile sau pentru a se asigura capacităţi suficiente de transport pe numite rute se pot stabili servicii publice subvenţionate”.

Societatea comercială Transport Public Local SA a fost înfiinţată la data de 17 iulie 2005, prin Hotărârea Consiliului Local nr.193/22.06.2005 al municipiului Suceava. TPL Suceava, cel mai important operator de transport public local de călători din municipiul reşedinţă de judeţ, este continuatorul fostei Întreprinderi de Judeţene de Transport local (IJTL) Suceava, care a luat fiinţă la începutul anilor 60, ia secolului trecut. În anul 1991, Autobaza nr. 1 a IJTL s-a transformat în Regia Autonomă de Transport Urban de Călători (RATUC), iar ulterior, în societatea comercială de Transport Public şi Servicii (TPS). Obiectul principal de activitate al societăţii comerciale Transport Public de Călători (TPL) îl constituie desfăşurarea serviciului public de transport de călători, activitatea care a început pe 1 octombrie 2005, potrivit Hotărârii Consiliului Local nr.320/29.09.2005 şi contractului de concesionare nr.978/30.09.2005. Prin acest din urmă document, TPL prelua în concesiune, de la concesionarul municipiul Suceava, parcul auto, sub-staţia de redresare a energiei electrice şi reţeaua electrică de contact pentru troleibuze, precum şi infrastructura aferentă, contractul stipulând inclusiv condiţiile de desfăşurare a activităţii. TPL pleca la drum cu un parc auto format din 10 troleibuze, 13 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10 microbuze VW-LT35. După 6 luni de activitate, Primăria municipiului Suceava a achiziţionat şi atribuit TPL, prin concesionare, înspre întreţinere şi exploatare, un prim lot de 15 autobuze Iveco-Irisbus, cu o capacitate mare de transport, respectiv de 104 călători fiecare. La sfârşitul anului 2006, au mai fost cumpărate, şi concesionate către TPL, încă 15 autobuze Iveco-Irisbus. Astfel, la 31 octombrie 2007, TPL Suceava avea un parc format din 30 de autobuze Iveco-Irisbus, 8 autobuze ROCAR-UDM 112 şi 10 microbuze VW-LT35. Activitatea societăţii Transport Public Local este subvenţionată de la bugetul local al municipiului Suceava, însă TPL îşi finanţează activitatea curentă şi prin instituirea şi perceperea de tarife de la populaţie, pin biletele şi abonamentele de călătorie.