Bătaie mare pe centrele
bugetare din învăţământul sucevean
·
Consilierii locali nu se înţeleg asupra noii organizări a
reţelei şcolare, fiecare dintre ei dorind să reprezinte un centru mare şi care
primeşte bani mai mulţi de la „centru”
·
„Nemaifiind centru bugetar, acesta pierde o parte din personal,
dispărând sau reducându-se unele posturi”, este de părere pimarul Ion Lungu.
Proiectul de hotărâre privind
organizarea reţelei şcolare din municipiului Suceava a fost respins, până acum,
de două în plenul deliberativului local, iar din acesta cauză, primarul Ion Lungu,
s-a întâlnit ieri, cu consilierii municipali şi un reprezentant la
Inspectoratului Judeţean Şcolar. „Au apărut discuţii între consilieri,
proiectul de hotărâre fiind respins de două ori, deşi reţeaua şcolară a fost
aprobată la nivelul Ministerului Educaţiei. Am rugat să vină şi reprezentantul
Inspectoratului Şcolar, să negociem, în aşa fel încât să batem această
organizare în cuie şi să o trimitem din nou la Minister”, reliefează
ocupantul fotoliului din Areni. Disensiunile s-au ivit ca urmare a faptului că
aleşii municipali fac parte din consiliile de administraţie a unităţile
şcolare, fiecare dintre aceştia dorind să reprezinte un centru bugetar cât mai puternic.
Astfel, pe lângă aspectul legat de finanţarea per capita, care aduce bani în
plus în şcolile cu mulţi elevi, centrul
bugetar din învăţământ este şi ordonator de credite. „Nemaifiind centru
bugetar, se pierde o parte din personalul administrativ, dispărând sau
reducându-se unele posturi”, precizează şeful
administraţiei locale, Ion Lungu.
·
Din lipsă de consens, noua organizare nu va fi valabilă
decât în anul de învăţământ 2014-2015
Un exemplu de nereuşită, în
sensul celor menţionate îl constituie tentativa de „comasare” a Şcolii nr. 5
„Jean Bart” din cartierul Burdujeni şi a grădiniţelor din cartierul Iţcani. În opinia
primarului Ion Lungu, acest lucru, „nu este corect”, de dorit fiind ca
grădiniţele şi şcolile din cvartalele urbei să aparţină de aceleaşi centru
bugetar zonal. Organizarea reţelei şcolare trebuia să fie funcţională încă de la finele anului 2013, însă
din lipsă de consens, aceasta nu va fi valabilă decât pentru anul de învăţământ
2014-2015. În municipiul reşedinţă de judeţ există 42 de unităţi de învăţământ
preşcolar şi şcolar preuniversitar, acestea aparţinând de 31 de centru
bugetare. Pentru a deveni centru bugetar, o unitate sau grupare unităţi de
învăţământ trebuie să aibă, obligatoriu, minim 300 de preşcolari sau elevi de
şcoală primară, gimnaziu sau liceu.