05 februarie 2014

Bătaie mare pe centrele bugetare din învăţământul sucevean
·        Consilierii locali nu se înţeleg asupra noii organizări a reţelei şcolare, fiecare dintre ei dorind să reprezinte un centru mare şi care primeşte bani mai mulţi de la „centru”  
·        „Nemaifiind centru bugetar, acesta pierde o parte din personal, dispărând sau reducându-se unele posturi”, este de părere pimarul Ion Lungu.
Proiectul de hotărâre privind organizarea reţelei şcolare din municipiului Suceava a fost respins, până acum, de două în plenul deliberativului local, iar din acesta cauză, primarul Ion Lungu, s-a întâlnit ieri, cu consilierii municipali şi un reprezentant la Inspectoratului Judeţean Şcolar. „Au apărut discuţii între consilieri, proiectul de hotărâre fiind respins de două ori, deşi reţeaua şcolară a fost aprobată la nivelul Ministerului Educaţiei. Am rugat să vină şi reprezentantul Inspectoratului Şcolar, să negociem, în aşa fel încât să batem această organizare în cuie şi să o trimitem din nou la Minister”, reliefează ocupantul fotoliului din Areni. Disensiunile s-au ivit ca urmare a faptului că aleşii municipali fac parte din consiliile de administraţie a unităţile şcolare, fiecare dintre aceştia dorind să reprezinte un centru bugetar cât mai puternic. Astfel, pe lângă aspectul legat de finanţarea per capita, care aduce bani în plus în şcolile cu mulţi elevi,  centrul bugetar din învăţământ este şi ordonator de credite. „Nemaifiind centru bugetar, se pierde o parte din personalul administrativ, dispărând sau reducându-se unele posturi”, precizează şeful administraţiei locale, Ion Lungu.
·        Din lipsă de consens, noua organizare nu va fi valabilă decât în anul de învăţământ 2014-2015

Un exemplu de nereuşită, în sensul celor menţionate îl constituie tentativa de „comasare” a Şcolii nr. 5 „Jean Bart” din cartierul Burdujeni şi a grădiniţelor din cartierul Iţcani. În opinia primarului Ion Lungu, acest lucru, „nu este corect”, de dorit fiind ca grădiniţele şi şcolile din cvartalele urbei să aparţină de aceleaşi centru bugetar zonal. Organizarea reţelei şcolare trebuia să fie  funcţională încă de la finele anului 2013, însă din lipsă de consens, aceasta nu va fi valabilă decât pentru anul de învăţământ 2014-2015. În municipiul reşedinţă de judeţ există 42 de unităţi de învăţământ preşcolar şi şcolar preuniversitar, acestea aparţinând de 31 de centru bugetare. Pentru a deveni centru bugetar, o unitate sau grupare unităţi de învăţământ trebuie să aibă, obligatoriu, minim 300 de preşcolari sau elevi de şcoală primară, gimnaziu sau liceu.