28 februarie 2013



Corpul de control al Guvernului ar putea verifica facturile suspecte emise de primăriile din judeţul Suceava
·        „Nu putem să tot plătim pentru nişte lucrări care nu ştim dacă s-au făcut, în ce condiţii sau la ce preţuri au fost executate”, precizează şeful executivului judeţean, Cătălin Nechifor.
Circa 40 de unităţii administrativ-teritoriale din judeţul Suceava se află în situaţia de a stinge arierate prin contractare de credite cu dobândă de 5,25% pe an de la Ministerul de Finanţe ,potrivit OG nr. 3/2013, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Consiliului Judeţean Cătălin Nechifor. Şeful  administraţiei judeţene sucevene este de părere că această facilitate acordată de Guvern nu va rezolva decât pe moment problema datoriilor mari pe care primăriile din judeţul Suceava le au, întrucât, „există încă foarte multe facturi emise, dar care sunt ţinute în sertar”. Consiliul Judeţean neavând atribuţii de control asupra primăriilor din judeţ, Nechifor nu exclude posibilitatea ca acestea să fie verificate de Corpul de control al Guvernului. „Situaţia nu se va rezolva foarte repede, deoarece, după stingerea acestor arierate, apar altele din trecut, respective acele facturi care nu au fost înregistrate în contabilitate şi care sunt, din păcate, destul de multe. Aici cred că trebuie să avem o discuţie punctuală asupra modalităţii în care se va verifica dacă acele facturi sunt emise cu respectarea legii în vigoare şi dacă  s-au realizat obiectivele de investiţii în cauză. Chiar dacă între Consiliul Judeţean şi consiliile locale există doar relaţii de coordonare, este vorba despre bani publici, iar în situaţia în care ne aflăm este bine să plătim arierate, însă cu condiţia ca acestea să fie legale şi să fi existat ca atare”, subliniază Nechifor. Şeful administraţiei locale susţine că multe dintre datorii provin din anii 2008 şi 2010, când au avut loc inundaţii, iar statul a alocat fonduri pentru remedierea stricăciunilor. Potrivit lui Nechifor, facturi „suspecte” pentru lucrările executate apar şi la această dată şi, de multe ori „firmele sunt aceleaşi”. „Trebuie să găsim o formulă pentru a verifica legalitatea facturilor şi dacă lucrările respective au fost efectuate. Nu putem să tot plătim pentru nişte lucrări care nu ştim dacă s-au făcut, în ce condiţii sau la ce preţuri au fost executate. De la lună la lună apar facturi noi şi niciuna nu bate valoric cu ceea ce aveam raportat în trecut, ceea ce este foarte ciudat”, a explicat preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor.  Conform OG nr. 3/2013, primăriile sunt obligate ca, până la 31 martie, să-şi achite 85% din arieratele înregistrate la sfârşitul anului 2012. Ca exemplu, primăria municipiului Vatra Dornei figurează cu arierate de 4,2 milioane de lei, cea de la Suceava cu 3,7 milioane de lei,  iar cea de la Gura Humorului cu 1,7 milioane de lei.