Corpul de control al Guvernului ar putea verifica
facturile suspecte emise de primăriile din judeţul Suceava
·
„Nu
putem să tot plătim pentru nişte lucrări care nu ştim dacă s-au făcut, în ce
condiţii sau la ce preţuri au fost executate”, precizează şeful executivului judeţean, Cătălin
Nechifor.
Circa 40 de unităţii administrativ-teritoriale din judeţul Suceava se
află în situaţia de a stinge arierate prin contractare de credite cu dobândă de
5,25% pe an de la Ministerul de Finanţe ,potrivit OG nr. 3/2013, a declarat
ieri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Consiliului Judeţean Cătălin
Nechifor. Şeful administraţiei judeţene
sucevene este de părere că această facilitate acordată de Guvern nu va rezolva
decât pe moment problema datoriilor mari pe care primăriile din judeţul Suceava
le au, întrucât, „există încă foarte multe facturi emise, dar care sunt ţinute
în sertar”. Consiliul Judeţean neavând atribuţii de control asupra primăriilor
din judeţ, Nechifor nu exclude posibilitatea ca acestea să fie verificate de
Corpul de control al Guvernului. „Situaţia nu se va rezolva foarte repede,
deoarece, după stingerea acestor arierate, apar altele din trecut, respective
acele facturi care nu au fost înregistrate în contabilitate şi care sunt, din
păcate, destul de multe. Aici cred că trebuie să avem o discuţie punctuală
asupra modalităţii în care se va verifica dacă acele facturi sunt emise cu
respectarea legii în vigoare şi dacă
s-au realizat obiectivele de investiţii în cauză. Chiar dacă între
Consiliul Judeţean şi consiliile locale există doar relaţii de coordonare, este
vorba despre bani publici, iar în situaţia în care ne aflăm este bine să plătim
arierate, însă cu condiţia ca acestea să fie legale şi să fi existat ca atare”,
subliniază Nechifor. Şeful administraţiei locale susţine că multe dintre
datorii provin din anii 2008 şi 2010, când au avut loc inundaţii, iar statul a alocat
fonduri pentru remedierea stricăciunilor. Potrivit lui Nechifor, facturi „suspecte”
pentru lucrările executate apar şi la această dată şi, de multe ori „firmele
sunt aceleaşi”. „Trebuie să găsim o formulă pentru a verifica legalitatea
facturilor şi dacă lucrările respective au fost efectuate. Nu putem să tot
plătim pentru nişte lucrări care nu ştim dacă s-au făcut, în ce condiţii sau la
ce preţuri au fost executate. De la lună la lună apar facturi noi şi niciuna nu
bate valoric cu ceea ce aveam raportat în trecut, ceea ce este foarte ciudat”,
a explicat preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor. Conform OG nr. 3/2013, primăriile sunt
obligate ca, până la 31 martie, să-şi achite 85% din arieratele înregistrate la
sfârşitul anului 2012. Ca exemplu, primăria municipiului Vatra Dornei figurează
cu arierate de 4,2 milioane de lei, cea de la Suceava cu 3,7 milioane de lei, iar cea de la Gura Humorului cu 1,7 milioane
de lei.