28 ianuarie 2018

„Priviţi spre mine! O apologie absurdă a subiectivităţii”
 Marius Costel Eşi: O  poveste interesantă despre fiinţă, despre un eu care nu poate trăi, simţi, gândi, decât prin iubire şi resemnare.
Marius Costel Eşi, lector universitar la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava şi-a lansat, într-un cadru inedit, în crama Old Times, în prezenţa colegilor, prietenilor, foştilor şi actualilor studenţi, cea mai nouă apariţie editorială, volumul „Priviţi spre mine! O apologie absurdă a subiectivităţii”. Aşa cum a prezentat-o însuşi autorul, cartea trimite la sine, prezentând trăiri personale, dar care, în acelaşi timp, sunt şi trăiri ale celorlalţi, ale „alterităţii”. Marius Costel Eşi mărturiseşte că a încercat - şi că o va face şi de acum înainte -, să facă distincţie între  scriitorul „care vrea să fie” şi propriul eu. „În ziua de astăzi suntem marcaţi, aş spune eu, de un obiectivism frustrant. Sincer, m-am cam săturat să fiu obiectiv (...). Această carte este o poveste interesantă despre iubire, o poveste interesantă despre fiinţă, o poveste în care personajul principal este unic, este un > care nu poate trăi, simţi, gândi, decât prin iubire şi resemnare”,   s-a confesat autorul. Într-o ambianţă muzicală deosebită asigurată de Cosmin Mariciuc, elev la Colegiul Naţională de Arte, un talentat tânăr în ale vocii şi chitarei, Eşi a citit, spre încântarea celor prezenţi, câteva fragmente din cartea lansată, dar şi altele din volumul „Coleg de generaţie. Povestea fostului profesor Blanco Ados”, volum care va ieşi de sub tipar la începutul primăverii.  „Vreau să vă mulţumesc că aţi venit la această lansare a cărţii mele, să împărtăşiţi cu mine emoţiile, gândurile. Nu vreau să judec alte tipuri de lansări, dar a ieşit aşa cum am vrut eu. De câte ori am mers la lansări, vedeam oameni foarte aranjaţi - să nu fiu înţeles greşit -, la cravată, cu un limbaj foarte, foarte elevat. Nu spun că şi aici nu ar trebui să fie elevat, dar am vrut pur şi simplu să fiţi foarte aproape. Mi-a plăcut ce am văzut la unele pub-uri din Bucureşti şi am zis să facem aşa ceva şi în Suceava. Sper să iterăm  asemenea lansări”, a  spus Eşi auditoriului numeros.
Cartea de debut al lui Marius Costel Eşi, apărută exact în urmă cu 10 ani, şi care s-a bucurat un adevărat succes printre cititori, este „Decadenţa sincerităţii” (2008), editată fiind în limbile, română, engleză şi franceză. De acelaşi autorul sunt în pregătire „Gânduri despre educaţia sălbatică”, „Economia de cartier şi risipa gândului managerial”, „Despre gândurile de nicăieri” şi „cum stăm cu logica, domnilor manageri?”. Licenţiat în Filosofie (1998) şi Economie (2008), doctor în Ontologie şi filosofia ştiinţei (2007) şi Administrarea afacerilor (2017), Marius Costel Eşi îşi desfăşoară activitatea în cadrul Departamentului de Specialitate cu Profil Psihopedagogic al Facultăţii de Ştiinţele Educaţiei. În plan ştiinţific, pentru cartea „Demarcaţie şi identitate într-o abordare transdisciplinară  a nivelurilor de realitate”, Asociaţia de Cooperare Cultural-Educaţională din Suceava i-a acordat, în 2015, Premiul „Acces”.