Judeţul Suceava nu are depozite conforme de deşeuri
menajere
·
Deşi prima celulă a
depozitului ecologic de la Moara a fost finalizată, din cauza întârzierii licitaţiei
pentru concesionarea administrării, respectivul obiectiv nu poate fi dat
efectiv în folosinţă.
·
Cu finanţare în cadrul POIM
amenajate sunt staţiile de transfer din Fălticeni şi Rădăuţi, urmând a fi încheiată
şi execuţia depozitului ecologic din Pojorâta.
În judeţul Suceava nu funcţionează niciun depozit conform,
fapt care creează mari dificultăţi în managementul deşeurilor municipale, se
arată într-o informare a Agenţiei pentru Protecţia Mediului, în care se
subliniază că deşeurile colectate de serviciile de salubritate sunt stocate
temporar în spaţii special amenajate, acestea trebuind a fi „relocate” la noul
depozit ecologic de la Moara. Potrivit sursei citate, această situaţie este cauzată de întârzierile
înregistrate faţă de termenele de punere în funcţiune a obiectivelor Proiectului
„Sistem de Management Integrat al Deşeurilor”, implementat de Consiliul
Judeţean Suceava. „Astfel, cu toate că prima celulă din depozitul Moara a
fost finalizată, aceasta nu este încă operaţională, procedura de achiziţie
publică pentru atribuirea contractului de delegare prin concesionare a
gestiunii de administrare a depozitului de deşeuri, de administrare a staţiei
de sortare, precum şi a centrului public de colectare din cadrul Centrului de
Management Integrat al Deşeurilor Moara este încă faza de evaluare a ofertelor.
De asemenea, procedura de autorizare pe linie de mediu este în derulare”, se
reliefează în informarea semnată de directorul executiv Vasile Oşean. Conform
materialului informativ al APM, Proiectul „Sistem de Management Integrat al
Deşeurilor în judeţul Suceava” a fost „fazat”, iar drept urmare acesta va fi
dus la capăt cu finanţare alocată prin Programul Operaţional Infrastructură
Mare (POIM) 2014-2020. „Fazarea” proiectului se regăseşte pe Axa prioritară 3- „Dezvoltarea
infrastructurii de mediu în condiţii de management eficient al resurselor”,
susţinută fiind, astfel, amenajarea staţiilor de transfer al deşeurilor din
Fălticeni şi Rădăuţi, dar şi încheierea execuţiei depozitului ecologic din Pojorâta.
„Odată cu finalizarea lucrărilor de construcţii fazate, va avea loc
licitaţia pentru concesionarea serviciului de salubritate de către operatorii
zonali, conform prevederilor Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor.
Până atunci, serviciile de salubrizare vor fi asigurate de către actualii
operatori”, se subliniază în Raportul privind starea mediului în judeţul
Suceava.
·
Primăriile acţionează
individual pentru asigurarea salubrităţii, neexistând o abordare zonală, care
să rentabilizeze acest serviciu.
Agenţia pentru Protecţia Mediului Suceava
iterează că responsabilitatea pentru gestionarea deşeurilor municipale revine administraţiilor
publice locale care, prin mijloace proprii sau prin concesionarea serviciului
de salubritate către un operator autorizat, trebuie să asigure colectarea,
transportul, tratarea, valorificarea şi eliminarea finală a acestor deşeuri.
Potrivit instituţiei sucevene de mediu, „primăriile din judeţul Suceava
acţionează în mod individual pentru asigurarea salubrităţii, neexistând încă o
abordare zonală care să rentabilizeze acest serviciu”. La fel, colectarea
selectivă a deşeurilor provenite de la populaţie şi agenţi economici este în
curs de implementare, pe timp ce trece
preconizându-se creşterea gradului de colectare selectivă, mai ales după
stabilirea operatorilor zonali. De menţionat este şi faptul că fracţiunea
biodegradabilă a deşeurile menajere nu este colectată separat, în judeţ nefiind
încă amenajate facilităţi pentru „compostare”, procedeu practicat, într-o
oarecare măsură, individual, în gospodăriile populaţiei. Prin Proiectul „Sistem
de Management Integrat al Deşeurilor” în judeţul Suceava s-au achiziţionat 44.000
de containere pentru „compostarea” individuală, în gospodăriile din mediul
rural, cât şi 15 tocătoare pentru „compostarea” deşeurilor de pe spaţiile verzi
ale domeniului public, în mediul urban. Acestea din urmă au fost distribuite
unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ, însă numărul echipamentelor
este insuficient, raportat la ţintele care trebuie atinse, prevăzute de legislaţie.