În primăriile sucevene
Peste 60% din posturile din
asistenţa socială sunt ocupate cu personal având alte specializări
> Aproape o cincime din
posturi sunt vacante, 9 primării neavând organizate servicii de asistenţă
socială
Mai multe deficienţe au depistat Inspectorii
Agenţiei de Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Suceava cu prilejul unei
campanii naţionale de verificare a respectării prevederilor Legii asistenţei
sociale din 2011. Astfel, în timpul verificărilor s-a constat că în 9 primării
nu erau organizate servicii de asistenţă socială în cadrul aparatului propriu
al primarului, iar în alte două unităţi teritorial-administrative din judeţ
acestea erau înfiinţate, dar nu
respectau întocmai prevederile Hotărârii Guvernului nr. 797 din 2017.
Campania a mai scos la iveală că din 38 de entităţi controlate, în doar 14
dintre acestea, adică 36,85%, consiliile locale aveau aprobate hotărâri de
organizare şi funcţionare a serviciilor publice de asistenţă socială. În ceea
ce priveşte structura de personal, inspectorii AJPIS au constatat că 73 de
posturi din organigrame (17,81%) sunt ocupate de către persoane cu studii de specialitate
în asistenţă socială; 63,02% sunt ocupate cu personal având alte specializări,
în timp ce 19,18% sunt posturi vacante. În cele 38 de unităţi
administrativ-teritoriale controlate îşi desfăşoară activitatea, de asemenea, 13 asistenţi medicali comunitari. De remarcat
este şi faptul că în 20 de primării, reprezentând 53% din totalul celor
verificate, persoanele cu atribuţii de asistenţă socială nu aveau fişa postului
completată cu atribuţiile care derivă din lege, iar la alte 36 de primării,
personalul din asistenţă socială nu participase la cursuri de perfecţionare. Inspectorii
Agenţiei de Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) au mai descoperit că 32 din cele
38 de unităţi administrativ-teritoriale nu aveau elaborată strategia locală de
dezvoltare a serviciilor sociale şi nici nu au desfăşurat activităţi pentru
evaluarea nevoilor locale. În acest din urmă caz, în baza diagnozei nevoilor doar
două primării au stabilit că nu se impune înfiinţarea de servicii sociale şi
elaborarea de strategii în acest sens. În localităţile verificate funcţionează
3 servicii pentru copil şi familie şi 4 servicii sociale desinate adulţilor şi vârstnicilor
în dificultate.